• شنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۰۶:۵۷
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 1401021408856
  • خبرنگار : 71469

سهم چوگان آب رفت!

معمای «قصر فیروزه» حل شد؟

معمای «قصر فیروزه» حل شد؟

رییس فدراسیون چوگان در رابطه با آخرین وضعیت مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه) و توافق با شرکت توسعه و نگهداری از اماکن ورزشی در رابطه با نحوه واگذاری این مجموعه توضیح داد.

به گزارش ایسنا، ۲۸ آبان‌ ماه سال گذشته بود که ابراهیم نوزایی، رییس فدراسیون چوگان اعلام کرد مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه) به صورت قرارداد BOT در اختیار فدراسیون چوگان قرار داشته و حدود ۱۲ سال از زمان این قرارداد می‌گذرد و مسوولان شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور اعلام کرده‌اند که تاریخ این قرارداد به پایان رسیده است اما به لحاظ قانونی باید بدانیم که در قرارداد مربوطه، بندهایی وجود داشته که شرکت توسعه و نگهداری باید به آن عمل می‌کرد. وی با اشاره به این که در صورت عمل نکردن شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور به بندهای قرارداد مربوطه، بر اساس الحاقیه، این قرارداد به قوت خود باقی است، بیان کرد که بنابراین به لحاظ قانونی ادامه فعالیت فدراسیون چوگان در مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه) بلامانع است.

اما چندی پیش پلمب مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه) از سوی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور در دستور کار قرار گرفت و با نصب بنر اعلام شد که فدراسیون چوگان مسوولیتی در این مجموعه ندارد و از انعقاد قرارداد با آن خودداری شود. در عین حال طبق ادعای رییس فدراسیون چوگان اعلام کردند که فدراسیون چوگان باید تخلیه شود و این مجموعه متعلق به شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور است، هم‌چنین از ورود مدیریت و اعضای باشگاه و نیز کارمندان فدراسیون چوگان نیز به مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه) ممانعت به عمل آمده بود.

۲۲ فروردین ماه نیز در شرایطی که همچنان وضعیت مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصرفیروزه) مبهم و فدراسیون چوگان از وزارت ورزش و جوانان درخواست کرده بود در این رابطه تعیین تکلیف کند، چوگان‌بازان تهرانی در بدو ورود به این مجموعه با ممانعت از ورود به منظور تمرین و سرکشی به اسب‌های خود مواجه شدند و قرار بر این شد تا رییس فدراسیون چوگان مجددا به وزارت ورزش و جوانان رفته و در گفت‌وگو با وزیر ورزش و جوانان نسبت به حل این مسئله چالش‌ برانگیز که مدت‌ها فضای ورزش چوگان کشور را ملتهب  کرده بود، اقدام کند.

به همین منظور در گفت و گو با ابراهیم نوزایی، رییس فدراسیون چوگان آخرین وضعیت مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه) را جویا شدیم؛ اینکه آیا مجموعه مربوطه در اختیار فدراسیون چوگان قرار می‌گیرد یا شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی مدیریت تام این مجموعه را بر عهده خواهد گرفت؟

وی با اشاره به اینکه ماجرای مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه) به یک معما تبدیل شده است، اظهار کرد: در نهایت با حضور معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی جلساتی را در این خصوص برگزار کردیم اما شرکت مربوطه زیر بار نرفت که به صورت کامل مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه) را به فدراسیون چوگان واگذار کند و صرفا در مورد زمین های چمن چوگان و برخی محوطه های مورد نیاز به توافق رسیدیم.

رییس فدراسیون چوگان افزود: قرار بر این شده است که به منظور نگهداری از زمین های چمن چوگان حصارکشی صورت گیرد. در صورتی که حصارکشی صورت نگیرد امکان حضور سوارکاران آزاد و پرش روی زمین چمن چوگان وجود دارد و به این ترتیب شاهد آسیب رسیدن به وضعیت چمن خواهیم بود.

نوزایی با اشاره به اینکه حدود ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان هزینه نگهداری از ۲ زمین چمن چوگان در مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه) و ۱ زمین چمن چوگان در مجموعه نوروزآباد است، عنوان کرد: پیش از این هزینه نگهداری از این مجموعه ها با توجه به درآمدهای کسب شده از مجموعه چوگان و سوارکاری شهدا (قصر فیروزه) به دست می آمد اما در حال حاضر با توجه به اینکه از ۴۶ هکتار مجموعه ذی ربط تنها حدود ۲۰ هکتار در اختیار فدراسیون چوگان قرار گرفته که شامل ۲ زمین چمن ۶ هکتاری جمعا به مساحت ۱۲ هکتار و نیز ۶ هکتار فضای روباز مورد نیاز است،  بنابراین امکان درآمدزایی وجود ندارد و باید وزارت ورزش این هزینه را تقبل کند در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی افزود: در مورد قرارداد فنس کشی نیز هنوز به توافق نهایی با شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی نرسیده ایم و با چالش هایی به دلیل قراردادهای قبلی مواجه هستیم که باید برطرف شود.

رییس فدراسیون چوگان با تاکید بر اینکه رشته چوگان در ادامه به دلیل مسائل مالی با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد بود، گفت: تا پیش از این از محل درآمدها به چوگان بازان حدود ۳۰ درصد تخفیف ارائه می شد چرا که چوگان رشته پر هزینه‌ای است و ورزشکاری که ۴ تا ۵ اسب دارد در ماه حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه نگهداری باید پرداخت کند و نیازمند حمایت مالی به منظور فعالیت است.

نوزایی ادامه داد: چوگان در حال نابودی است و حتی اگر صاحب زمین چوگان باشیم اما چوگان بازی وجود نداشته باشد به چه دردی می خورد؟ باید ورزشکاران را تشویق و ترغیب کنیم چرا که رشته چوگان هزینه های خاص خود را دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha