• شنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۳:۵۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401021710290
  • خبرنگار : 71661

طالبان: زنان افغان باید صورت‌ خود را در انظار عمومی بپوشانند

طالبان: زنان افغان باید صورت‌ خود را در انظار عمومی بپوشانند

طالبان افغانستان، امروز (شنبه) اعلام کرد که زنان باید صورت‌های خود را در انظار عمومی بپوشانند و «برقع آبی» را به عنوان پوشش ایده‌آل معرفی کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت طالبان امروز (شنبه) اعلام کرد که به دستور هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، زنان افغانستان باید صورت‌های خود را در انظار عمومی بپوشانند.

یک سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در کنفرانسی مطبوعاتی در کابل، دستور رهبر این گروه را خواند که می‌گوید، اگر زنی صورت خود را در خارج از منزل نپوشاند، پدر یا نزدیک‌ترین خویشاوند مذکر او احضار شده و نهایتا زندانی یا از شغل دولتی خود اخراج خواهد شد.

در متن دستور آخوندزاده «برقع آبی» به عنوان پوشش ایده‌آل معرفی شده است، روبنده‌ای که در دولت قبلی طالبان از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ به نماد این گروه «تندرو» بدل شد.

اکثر زنان افغانستان روسری به سر دارند، اما بسیاری در مناطق شهری کابل صورت خود را نمی‌پوشانند.

در دولت قبلی طالبان حدود ۲۰ سال پیش، تحصیل زنان ممنوع شد و آن‌ها اجازه نداشتند بدون همراهی یکی از مردان محرم به خود خانه را ترک کنند؛ پوشاندن صورت نیز در دولت قبلی اجباری بود. اما این گروه پس از به دست گرفتن مجدد قدرت در ۲۰۲۱ اعلام کرد که حکومت جدیدش با حکومت سابق تفاوت خواهد داشت.

با این حال در ماه‌های اخیر دولت طالبان محدودیت‌ها علیه زنان را - از جمله ممنوعیت سفر بدون همراهی یک ملازم مذکر و ممنوعیت حضور همزمان مردان و زنان در بوستان‌ها - تشدید کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۷ ۱۶:۰۵

مقتدا و رهبر ما هستند در تفکیک پارک و...

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۷ ۱۸:۰۴

یادش به خیر آدم یاد سالهای ابتدای انقلاب ایران می افتد.

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۷ ۲۰:۵۷

تاسف برای یک ملت تاسف برای زنان افغانستان تاسف برای ساحت دین تاسف برای همه قدرتهایی که افغانستان را برای نمی دانم چه رها کردند. تاسف برای قطر و پاکستان و ... تاسف برای هر کسی که انسان را عقب می راند

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۸ ۰۷:۳۹

ذات بد نیکو نگردد آنکه بنیادش بد است /// تربیت نا اهل را چون گردکان بر گنبد است !!! آهاااااا ... این همون طالبانی ست که دیروز میفرمودید : این طالبان ؛ طالبان 20 سال قبل نیست !!! عوض شده ..... ایدئولوژی هیچگاه عوض نمیشود . مخ وقتی تعطیل شد و مغز جای خود را به ...ن داد ؛ نتیجه میشود : طالبان که هر روز خر تر از دیروز !

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۸ ۰۸:۳۵

حجاب‌وپوشش‌ زنان‌ را خداوند واجب کرده‌ است‌ در کشور اسلامی دولت اسلامی موظف است بایدطبق دستور رشرع مقدس‌ وارد عمل‌ شود‌

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۸ ۰۹:۰۶

خب اگر جلوی تحصیل بانوان را بگیرند،چند سال دیگه ناموس خودشان را کجا ببرند که زایمان بکنند؟آیا زنانشان به دکتر زنان وزایمان احتیاج ندارند؟به پرستار خانوم احتیاج ندارند؟ به دندان پزشک احتیاج ندارند؟

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۰ ۲۰:۵۱

مگه براشون مهمه؟ اگه زنشون بمیره میگن قسمت بوده

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۸ ۰۹:۲۸

کم کم دارن خود واقعیشونو نشون میدن ...

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۸ ۰۹:۵۳

تف به شرف طالبان

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۸ ۱۰:۱۱

مرگ بر طالبان شما ها فقط دوست دارین مارو از اسلام دور کنید نه اینکه هدایت کنید اگر اینطور نیست چرا بقیه کشور های اسلامی به اجبار این کارو نمیکنن پس فقط افغانستان اسلام است بقیه کافر هستن؟ مرگ بر شما

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۸ ۱۱:۱۰

دولت افغانستان اگر به دنبال جامعه اسلامی با احاد مسلمان است باید این کار را اجباری کند

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۸ ۱۱:۲۵

بدبخترین مردم دنیا

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۸ ۱۱:۴۷

مرگ بر طالبان

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۸ ۱۱:۵۰

هر قومی اندازه لیاقتش باید زندگی کنه زیاد برای افغانی جماعت فرقی نداره

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۸ ۱۳:۱۴

آخه بعدا میگن حقوق بشر نباشه، الان ایران میاد بگه چرا به مردم افغانستان ظلم میشود امریکا و غرب نباشه دیکتاتورها ادم میخورند

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۸ ۱۴:۰۲

اتفاقا مردم افغانستان هرچی سرشون بیاد حقشونه

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۸ ۱۸:۱۷

اگه شما میگید طالبان دارند به زنانه افغانستان ظلم میکنند پس خدا چرا در قرآن کریم به زنان میگه حجاب داشته با شید یعنی منظور شما این خدا داره ظلم می کنه

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۰ ۲۰:۵۳

نه معلومه که ظلم نمی کنه اما مگه گفته زنان صورت خودشونو بپوشنن؟ مگه گفته زنان باید از ۱۰-۱۲ سالگی ازدواج کنن؟ مگه گفته زنان حق تحصیل ندارن؟

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۸ ۱۸:۳۳

خدا لعنت کند این طالبان را

avatar
۱۴۰۱-۰۸-۱۶ ۲۳:۱۴

طالبان بی شعور در بد نام کردن دین اسلام سنگ تمام گذاشته که همگان از این دین بیزارند به دستور اربابشان انگلیس و همکاری نوکرش پاکستان .