• یکشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401021810999
  • خبرنگار : 71415

رئیس اجرایی جدید هنگ‌کنگ انتخاب شد

رئیس اجرایی جدید هنگ‌کنگ انتخاب شد

"جان لی" امروز یکشنبه در پی کسب بیش از ۹۹ درصد آرای کمیته انتخاباتی عمدتاً متمایل به پکن در هنگ کنگ به عنوان رهبر جدید این دولتشهر انتخاب شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جان لی در انتخابات برای تعیین رئیس اجرایی جدید هنگ کنگ، ۱۴۱۶ رای مثبت به دست آورد که بسیار بیشتر از ۷۵۱ رای مورد نیازش برای کسب پیروزی بوده و در عین حال یک رکورد جدید در زمینه آرای انداخته شده در حمایت از یک کاندیدای تصدی این مقام رهبری این دولتشهر است. حدود ۱۵۰۰ عضو کمیته انتخابات هنگ کنگ صبح امروز در یک رای گیری مخفی رای خود را به صندوق انداختند.

لی در سخنرانی خود به مناسبت کسب این پیروزی گفت: "من مشتاقانه منتظر هستم که همه ما با هم فصل جدیدی را شروع کنیم، هنگ کنگی را بسازیم که دلسوز، باز و پر جنب و جوش و پر از فرصت‌ها و هارمونی باشد."

به این ترتیب جان لی در اول ژوئیه جایگزین "کری لام" رهبر فعلی هنگ کنگ خواهد شد.

انتظار می‌رفت که جان لی با توجه به این که به‌عنوان تنها نامزد در نظرسنجی‌ها مطرح بود، از حمایت پکن برخوردار بود و ماه گذشته میلادی حمایت ۷۸۶ تن از اعضای کمیته انتخابات هنگ کنگ در حمایت از نامزدی خود را به دست آورد، پیروز این انتخابات شود.

کری لام در بیانیه ای به لی تبریک گفت و اظهار کرد که نتایج انتخابات را به پکن ارائه خواهد کرد.

در بیانیه کری لام آمده است: "دولت کنونی و من یک انتقال قدرت بی‌نقص به رئیس اجرایی منتخب جدید را تضمین خواهیم کرد. ما تمام حمایت‌های لازم را در راستای روی کار آمدن دولت جدید ارائه خواهیم کرد."

این انتخابات پس از اعمال تغییرات عمده در قوانین انتخاباتی هنگ کنگ در سال گذشته میلادی با هدف تضمین اینکه فقط "وطن پرستان" وفادار به پکن به مناصب برسند برگزار شد. پارلمان هنگ کنگ نیز دستخوش سازماندهی مجددی با هدف حذف صداهای مخالف شد.

دفتر ارتباطی دولت چین در هنگ کنگ نیز در بیانیه‌ای به جان لی تبریک گفت و بیان داشت که این انتخابات به شیوه‌ای "منصفانه، عادلانه و منظم مطابق با قوانین و مقررات" برگزار شد.

در این بیانیه آمده است: "لی حمایتهای زیادی از نامزدی‌اش دریافت کرد و با تعداد رای بالای ۱۴۱۶ رای انتخاب شد. این نه تنها نشان دهنده انتخاب رسمی کمیته انتخابات است، بلکه ابراز قدرتمند افکار عمومی است."

دفتر امور هنگ کنگ و ماکائو در شورای دولتی چین نیز در بیانیه‌ای به جان لی تبریک گفت و اضافه کرد که این "انتخابات موفق" ثابت کرد که سیستم انتخاباتی جدید این دولتشهر "خوب" و مطابق با چارچوب "یک کشور، دو نظام" که هنگ کنگ به موجب آن اداره می‌شود، است.

در این بیانیه افزوده شده است که این رئیس اجرایی جدید، دولت هنگ کنگ و "مردم از همه اقشار جامعه را رهبری خواهد کرد تا در اتحاد پیشرفت حاصل کنند."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha