• سه‌شنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۰۸:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401022012563
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

وقتی چراغ‌های سرمایه گذاری زرشک میل به روشن شدن ندارند

وقتی چراغ‌های سرمایه گذاری زرشک میل به روشن شدن ندارند

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان گفت: شهرستان درمیان و سایر شهرستان‌هایی که قطب تولید زرشک هستند صرفاً به یک کارخانه تولید بدون بازاریابی و سرمایه گذاری خاص تبدیل شده‌اند.

سیدمحسن نصیرائی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شهرستان درمیان رتبه سوم زرشک را در سطح استان در سال گذشته داشته است.

وی افزود:  آفت‌هایی مانند شته، تریپس، پروانه برگخوار و زنبور سرشاخه خوار این محصول را تهدید می‌کنند و بیماری‌هایی چون زنگ جادویی زرشک، عارضه لکه برگی و پوسیدگی طوقه در کمین این محصول است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان ادامه داد: با وجود دو دهه خشکسالی فرسایشی، درختچههای زرشک مانایی خود را حفظ کرده و  با تنش‌های آبی به عنوان یک محصول منحصر بفرد و مزیت اقتصادی ایستادگی کرده، اما از طرفی عدم توجه به اصول صحیح باغبانی و هرس،کوددهی و تغذیه مناسب، روش‌های نوین آبیاری، روش‌های صحیح و بهداشتی خشک کردن زرشک و در شرایط مطلوب عدم انسجام و در بسته بندی، طراحی، برند سازی و شرایط فروش با ارزش افزوده در بازار شرایط را سخت کرده است.

نصیرائی تصریح کرد: از طرفی نبود زنجیره تکمیل  فرآوری در شهرستان مانند سردخانه‌های ویژه محصولات کشاورزی، شرایط گسترده فروش میوه تازه با بسته بندی خوب به مراکز کشور و شهرهای بزرگ، نبود یک یا دو کارخانه فرآوری کامل و جامع برای حفظ و تبدیل محصول مازاد تولیدی و حفظ ارزش افزوده آن، نبود تشکل منسجم و قدرتمند از نظر مالی که بتواند بار خرید، برندسازی و فروش را در سطح کشور برعهده بگیرد، از دیگر مشکلات است.

وی افزود: کاهش این مشکلات نیازمند یک برنامه ریزی منسجم استانی و حمایت از سرمایه گذاران است و مشکل اعتبار سرمایه‌ای برای تکمیل خط تولید و درگردش برای فروش محصولشان را دارند و به دلیل بدهی بانکی زمین خورده‌اند.

وی با بیان اینکه ناشناخته ماندن زرشک ارزشمند و استراتژیک در بازارهای جهانی و حتی در داخل کشور ضعف بزرگی است، یادآور شد: ازدیاد جوانان بیکار تحصیل کرده و از طرفی وجود چنین ظرفیتی به نام زرشک می‌تواند این راهکار را رهنمون شود که می توان از این جوانان در راستای معرفی، تبلیغات جهانی و همچنین بازاریابی کمک گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha