• سه‌شنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401022012844
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رئیس سازمان نظام مهندسی در کنگره عمران:

مصالح ساختمانی به شیوه صحیح مصرف نمی‌شود

مصالح ساختمانی به شیوه صحیح مصرف نمی‌شود

ایسنا/اصفهان رئیس سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه مصالح ساختمانی در کشور به شیوه صحیح مصرف نمی‌شود گفت: چالش مسائل زیست محیطی از مباحث مهم حوزه صنعت ساختمان است، چراکه مصالح به بدترین شکل مصرف می‌شود.

احمد بناکار اصفهان امروز (سه‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه) در آیین افتتاح سیزدهمین کنگره ملی مهندسی عمران که به‌صورت مجازی و حضوری در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه رشته عمران نقش مهمی در توسعه کشور برعهده دارد، مسئولیت متخصصان این حوزه را بسیار خطیر دانست و گفت: صنعت ساختمان پس از نفت در کشور به عنوان یکی از صنایع کلیدی در رشد اقتصادی، تولید ناخالص و ایجاد اشتغال به شمار می‌رود.

وی با اشاره به آمار موجود، گفت: حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد فرصت‌های شغلی در کشور به طور مستقیم یا غیر مستقیم با رشته ساختمان مرتبط است. انباشت سهم سرمایه در بخش ساختمان بیشتر است.

رئیس سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه صنعت ساختمان در کشور با چالش‌های بسیاری مواجه است، تصریح کرد: غلبه بر مشکلات این حوزه با کمک کنگره‌های علمی فرصتی برای کمک به توسعه کشور است.

بناکار، گفت: توجه به عمر مفید ساختمان نخستین چالش این حوزه است که متأسفانه عمر مفید ساختمان‌های کشور ۲۵ تا ۳۰ سال است که هزینه استهلاک ساختمان ها بالا است. چالش دوم تامین سرمایه است.

رئیس سازمان نظام مهندسی، عدم مدیریت صحیح زنجیره تامین مسکن را دیگر چالش این حوزه دانست و گفت: نگهداشت ساختمان بعد از بهره برداری و چالش مسائل زیست محیطی نیز از مباحث مهم این حوزه است، چراکه به بدترین شکل مصالح مصرف می‌شود.

وی بر ضرورت ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه تاکید کرد و افزود: این ارتباط زمینه ساز رونق هر چه بیشتر فضای کارآفرینی در کشور است و شکل گیری شرکت های دانش بنیان در این حوزه ضرورت دارد.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز این کنگره را محفلی برای معرفی تازه‌ترین دستاوردهای حوزه عمران معرفی و اظهار کرد: ۱۶ دانشگاه و پژوهشگاه برتر کشور در این کنگره حضور دارند و متخصصان گرد هم جمع شده‌اند تا تازه‌های این حوزه را در اختیار دانشجویان قرار دهند.

سیدعلی‌محمد میرمحمدی میبدی ابراز امیدواری کرد برگزاری این کنگره راهی برای معرفی دانش بیشتر در حوزه عمران باشد تا روز به روز شاهد اقتدار بیشتر کشور در این حوزه باشیم.

وی از فعالان حوزه عمران کشور خواست در گسترش این رشته بیش از گذشته نقش آفرینی کنند و گفت: همه باید تمام تلاش کنند و در جذب نیروهای جوان کوشا باشند. ما نیز در دانشکده عمران پذیرای هر گونه کمکی هستیم.

همچنین دبیر هیئت امناء کنگره‌های مهندسی عمران در این نشست به تاریخچه برگزاری این کنگره در کشور اشاره و اظهار کرد: نخستی کنگره به میزبانی شیراز برگزار شد. دانشگاه صنعتی اصفهان میزبان سیزدهمین دوره کنگره عمران در کشور است.

ارائه ۴۵۰ مقاله در سیزدهمین کنگره عمران

دبیر سیزدهمین کنگره ملی مهندسی عمران نیز، گفت: کنگره مهندسی عمران با بیش از نیم قرن سابقه، در راستای ارائه تازه‌های این رشته کوشیده است.

کیاچهر بهفرنیا از دریافت ۶۰۰ مقاله به دبیرخانه این کنگره خبر داد و افزود: حدود ۴۵۰ داور در این برنامه حضور داشتند و بر روی هر مقاله دو داوری انجام شد و در نهایت ۴۵۰ مقاله برای ارائه برگزیده شد که در ۷۰ جلسه تخصصی در این همایش ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد: سازه، زلزله، ژئوتکنیک، راه و ترابری، مهندسی و مدیریت منابع آب، مهندسی آب و سازه‌های هیدرولیکی، مهندسی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی، حمل و نقل، مهندسی و مدیریت ساخت، مهندسی محیط زیست و سایر زمینه‌ها شامل زیربخش‌های سنجش از دور، تاب آوری زیرساخت‌ها، معماری وشهرسازی، مدیریت بحران، پدافند غیرعامل، اخلاق مهندسی، مواد و سازه‌های هوشمند،... از محورهای مورد بحث در این کنگره ملی است.

رئیس دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان از برگزاری ۶ کارگاه تخصصی در طول کنفرانس خبر داد و گفت: سه نشست تخصصی با موضوعات «همگرایی نخبگان چهار استان مجاور برای رفع چالش‌های آب زاینده‌رود»، «اهمیت پیاده‌سازی سیستم مدیریت روسازی در کاهش هزینه‌های نگهداری ‏جاده‌ها» و «رویکردهای نوین طراحی روسازی» برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha