• چهارشنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1401022113866
  • خبرنگار : 71505

مشاور امور بانوان شهرداری تهران تشریح کرد:

حمایت شغلی شهرداری از زنان زندانی "رأی باز" / نیاز تهران به تغییر کاربری نقاط ناامن و تاریک

حمایت شغلی شهرداری از زنان زندانی "رأی باز" / نیاز تهران به تغییر کاربری نقاط ناامن و تاریک

مشاور امور بانوان شهرداری تهران جزئیات برگزاری جشنواره‌های فراغتی بوستان‌های بانوان و افتتاح دو شهردخت در شهر تهران را تشریح کرد و با اشاره به اقدامات انجام شده برای بانوان زندانی با "رأی باز"، گفت: به قوه قضائیه اعلام کردیم که ظرفیت بکارگیری این زنان و ایجاد شغل را داریم.

به گزارش ایسنا، اردبیلی در نشست خبری امروز چهارشنبه که با هدف تشریح برگزاری جشنواره‌های فراغتی بوستان‌های بانوان شهر تهران برگزار شد، گفت: اوقات فراغت فرصت مناسبی به فرد می‌دهد که از طریق فعالیت‌های تفریحی، آموزشی، ورزشی و ... نسبت به جامعه پذیری بر مبنای اصول ارزشی جامعه اقدام کند تا افراد مسئولیت پذیر تربیت شوند و میزان موفقیت در این امر رابطه مستقیمی با مشارکت اجتماعی آنها در جامعه دارد.

وی افزود: فعالیت‌های آموزشی و فراغتی و شرکت افراد در فعالیت‌های گروهی و عضویت در آن شرایطی را فراهم می‌کند تا با تعامل و برقراری ارتباط با سایر افراد احساس تعلق به گروه، منافع و مسائل جمع را محترم قلمداد کند. این فعالیت‌ها می‌تواند باعث افزایش سطح سرمایه اجتماعی و مولفه‌های آن نظیر هنجارهای اجتماعی و مشارکت افراد شود.

مشاور امور بانوان شهرداری تهران تاکید کرد: قطعا مشارکت در بین بانوان از اهمیت بیشتری برخوردار است، در صورتیکه مدیریت و برنامه ریزی مناسبی برای اوقات فراغت بانوان صورت نگیرد، ممکن است به سلامتی جسمی و روانی آنها آسیب وارد شود. همچنین اهمیت این موضوع زمانی بیشتر آشکار می‌شود که به نقش ویژه بانوان در خانواده توجه شود به گونه‌ای که بانوان کارکردها و نقش‌های محوری در خانواده دارند، سلامتی، نشاط و شادابی آنها می‌تواند موجب ارتقای کیفیت زندگی خانواده شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در تشریح اهداف کلان جشنواره‌های فراغتی بوستان‌های بانوان به تامین سلامت، نشاط روحی و روانی کودکان، دختران و زنان و همچنین غنی سازی سبک اوقات فراغت آنها اشاره کرد و افزود: آموزش سبک زندگی فعال به خانواده و تعمیق ارتباط و پیوند بین نسلی و هم نسلی اعضای خانواده به ویژه، مادران، خواهران، مادربزرگ‌ها و کودکان و همچنین گسترش و توسعه بازی‌های ورزشی، هنری، فکری خلاق محور و گروه محور در این بوستان‌ها از دیگر اهداف این جشنواره است.

به گفته اردبیلی، بی تردید ایجاد زمینه مناسب جهت پرورش و رشد دختران نوجوان از لحاظ عاطفی، حسی، حرکتی و شناختی از طریق بازی‌های ورزشی، فکری و هنری و همچنین افزایش سطح نشاط اجتماعی بانوان و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت‌های فراغتی فکری و گروهی آنان از دیگر اهدافی است که در این جشنواره دنبال می‌شود.

وی تاکید کرد: این جشنواره از اردیبهشت ماه تا پایان مهر ماه و از عید سعید فطر تا میلاد پیامبر اکرم(ص) ادامه خواهد داشت و در قالب آن ۹ جشنواره در بوستان‌های بانوان مناطق ۳، ۴، ۱۵، ۱۶، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ برگزار خواهد شد. همزمان از عید قربان تا عید غدیر یک جشنواره بزرگ در چهار بوستان فرامنطقه‌ای ۴،۱۵،۱۹،۲۲ برگزار می‌شود.

مشاور امور بانوان شهرداری تهران در تشریح برنامه‌های اجرایی این جشنواره نیز گفت: ایستگاه و جشنواره‌های تفریحی – ورزشی، برپایی ایستگاه و برنامه‌های ویژه مادران و کودکان، نمایشگاه‌هنری و برگزاری برنامه‌های فرهنگی، ادبی و محیط زیستی از برنامه‌های اجرایی این جشنواره خواهد شود. همچنین سالمندان، بیماران و توان یابان، مادران و کودکان، کارآفرینان و مشاغل خانگی، خانواده، مدارس دخترانه، بانوان کارمند شهرداری تهران، خانه‌های تسنیم و مدیران زن محله و کنشگران اجتماعی، جهادی و سمن‌ها از گروه‌های هدف در برگزاری این جشنواره قلمداد می‌شوند.

افتتاح دو شهردخت در آینده نزدیک

مشاور امور بانوان شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به افتتاح دو شهردخت در آینده نزدیک خبر داد و افزود: شهردخت نوآوری برای اولین بار در شهر تهران با هدف جذب ایده‌های خلاقانه، نوآورانه و همچنین کارآفرینی بانوان به همراه شهردخت ویژه دختران جوان در آینده نزدیک در مناطق ۶ و ۲ افتتاح خواهد شد. همچنین امیدواریم تا پایان سال دو شهردخت دیگر نیز به بهره برداری برسد.

دختران نوجوان محلات روز دختر در برج میلاد گردهم جمع خواهند شد

وی ادامه داد: ما روز دختر را نیز در پیش داریم لذا در اجرای اقدامات ویژه برای این روز با همکاری محلات دختران نوجوان محلات را در برج میلاد گردهم جمع خواهیم کرد که این موضوع شروعی برای کنشگری دختران جوان در محلات خواهد بود. کارهای محیطی همچون توزیع هدایا از دیگر اقداماتی است که برای این روز اجرایی خواهد شد و در همه آنها در تلاش هستیم دختران خود را در قامت آینده سازان این کشور مشاهده کنند و برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهند.

وی تاکید کرد: بی تردید نقش خانواده در مدیریت محله بر پایه کنشگری دختران و بانوان از تاثیر بسیار زیادی برخوردار است. لذا هر آنچه که امکان وجود دارد و زمینه افزایش این امکان‌ها فراهم باشد انجام خواهیم داد تا قدرت در مدیریت شهری به خود شهروندان تفویض شود. ما به دنبال برنامه ریزی هستیم تا مردم مجری برنامه‌ها باشند.

نیاز شهر به تغییر کاربری نقاط ناامن و تاریک

اردبیلی در پاسخ به سوالی در خصوص شناسایی نقاط ناامن شهری برای بانوان گفت: این موضوع در حقیقت یک شروع و دغدغه خوبی است؛ اما آنچه که اتفاق افتاد اغنا کننده برای زنان و دختران ما نبود. قطعا ارائه گزارش برای نقاط ناامن خوب است اما باید یک کنشگری در این راستا اتفاق بیفتد، چرا که برخی از این موارد به راحتی قابل حل هستند و برخی دیگر نیاز به پروژه‌های بزرگ کالبدی دارند. برای مثال فضایی که تاریک بوده و محل عبور و مرور معتادین متجاهر است نیاز به تغییر کاربری دارد که در برخی مناطق این اقدامات آغاز شده است. قطعا اجرای پروژه‌ها نیازمند پیوست‌های اجتماعی است که در برخی موارد عدم وجود آنها آسیب هایی را به محلات وارد کرده است.

وی ادامه داد: تغییر فرهنگ و حمایت اجتماعی برای عموم شهروندان که با مدل‌های کنشگری می‌توانند همه شهروندان را در برابر امنیت مسئول کنند مورد نیاز است. در حقیقت باید شهروندان در برابر امنیت سایر شهروندان دغدغه مند باشند.

اردبیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه اقدامات ما به معنای این نیست که همه افراد جامعه حتما باید متاهل باشند تا مورد توجه قرار گیرند اما همه افراد در جامعه تعلق به خانواده را دارند که می‌تواند مبنای بهبود اجتماعی قرار گیرد. تمام زیرساخت‌های جدیدی که در قالب شهردخت‌ها ایجاد می‌شود ویژه دختران است، لذا یک پایه جدی کار ما دختران و بانوان هستند اما چون تعلقات خانوادگی می‌تواند ظرفیت‌های خوبی را فراهم کند مورد توجه قرار گرفته و نمایان تر شده است.

وی در خصوص شکل گیری هویت زنانه در شهر تهران نیز گفت: زنان ما باید از انفعال، حاشیه‌ای زندگی کردن و تاثیرپذیری مداوم تغییر پیدا کنند و به مولدگری و الهام بخشی برسند که در این مسیر کل جامعه ما نجات پیدا خواهد کرد.

 درخواست شهرداری تهران از قوه قضاییه برای بانوان زندانی با حکم باز

مشاور امور بانوان شهرداری تهران در خصوص اقدامات انجام شده برای بانوان زندانی نیز گفت: زنان زندانی از حیطه‌هایی است که برای آن برنامه ریزی داریم. بسیاری از زنانی که در زندان هستند جرایم شان به دلیل ناآگاهی حقوقی و مالی است و یا قربانی سوءاستفاده‌ها شده‌اند. قطعا حضور زن در خانواده به استحکام آن کمک بسیاری می‌کند و اگر نباشند خانواده متلاشی می‌شود. بر همین اساس حضور این زنان در خانواده برای ما و قوه قضائیه اولویت است. لذا برای آنها حکم باز را در نظر گرفته‌اند. ما در حال توسعه این موضوع به کلیه مناطق هستیم و به قوه قضائیه اعلام کردیم که ظرفیت بکارگیری این زنان را داریم به شکلی که هیچ زنی با رأی یا حکم باز وجود نداشته باشد که ما نتوانیم برای وی شغل داشته باشیم.

تشریح اهداف احداث بوستان‌های مادر و کودک

اردبیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در تشریح احداث بوستان‌های مادر و کودک، گفت: ما در تهران ۹ بوستان ویژه بانوان داریم که در فضای داخلی آنها اشرافیت به صورت کامل گرفته شده و زنان با پوشش آزاد می‌توانند در این بوستان‌ها تردد کنند. یک نیاز دیگر از سمت شهروندان به ما منتقل شد که در ابتدای راه پاسخگویی به آن هستیم. در ۸۰۰ بوستان تهران ورزش صبحگاهی بانوان اجرا می‌شود که به صورت متعدد از سوی این بانوان مطالبه داشتیم که برای ورزش صبحگاهی مسافت بوستان‌های بانوان به محل زندگی آنها زیاد است. این بانوان اعلام می‌کردند در ورزش صبحگاهی پوشش کامل داریم و گرفتن اشرافیت نمی‌خواهیم اما مایل نیستیم هنگام انجام ورزش صبحگاهی عکسی از ما گرفته شود و یا از آنجا معتاد متجاهری عبور کند. با توجه به وجود ۸۰۰ نقطه در بوستان‌ها و همچنین مطالبه بانوانی که همسرانشان تا هنگام غروب سر کار هستند و پس از آن امکان حضور در پارک را داشتند و به دنبال آن بودند که فضایی با آرامش و بدون مزاحمت به همراه اقتضائات بازی کودکان آنها فراهم شود، همگی باعث شد که شهردار تهران اعلام کند زیرساختی در محلات ایجاد شود که برای حضور این بانوان امن باشد.

وی تاکید کرد: قطعا نمی‌توانیم خواست مردم را نادیده بگیریم. این موضوع یک گزینه برای بانوان ما ایجاد می‌کند که علاوه بر بخش مختلط پارک می‌توانند انتخاب کنند که در این بخش به همراه کودک خود حضور پیدا کنند.

وی در خصوص حضور بانوان در پست‌های مدیریتی شهرداری تهران نیز گفت:‌ تعداد و درصد بانوانی که در پست‌های مدیریت شهرداری تهران شاغل هستند نسبت به دوره قبلی تغییری نکرده است. ارتقای توانمندی و استفاده از بانوان در جایگاه‌های تصمیم گیری موثر را به شدت دنبال می‌کنیم و شهردار تهران نیز به این موضوع راغب هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha