• چهارشنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 1401022818806
  • خبرنگار : 71469

باقرزاده، اولین قربانی اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی؟

باقرزاده، اولین قربانی اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی؟

رئیس فدراسیون شمشیربازی برای حضور در انتخابات این فدراسیون طبق اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی با یک چالش بزرگ مواجه شده و این امکان وجود دارد که نتواند به منظور تصدی پست ریاست در انتخابات شرکت کند.

به گزارش ایسنا، با پایان یافتن دوره ریاست چهار ساله فضل‌الله باقرزاده، فدراسیون شمشیربازی در انتظار تعیین زمان برای برگزاری انتخابات به سر می برد و باقرزاده به همراه رضا حدادیان مالک باشگاه نساجی و شهرام ضمیریان رییس سابق هیات گیلان کاندیدای ریاست هستند.  

باقرزاده سه دوره گذشته رییس فدراسیون شمشیربازی بود و طبق بند ۲ و ۳ ماده ۲۲ اساسنامه جدید، افراد بیشتر از سه دوره متوالی امکان ریاست ندارند و فعالیت بیش از سه دوره به صورت مشروط امکان پذیر شده است. در بند ۲ ماده ۲۲ اساسنامه آمده است: رییس فدراسیون توسط مجمع برای یک دوره چهارساله انتخاب می شود و انتخاب مجدد وی برای حداکثر ۲ دوره دیگر (جمعا سه دوره متوالی یا متناوب) بلامانع است. همچنین بر اساس بند ۳ ماده ۲۲ اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران اعلام شده: در صورتی که رییس فدراسیون، یکی از اعضای هیئت رییسه جهانی یا رییس، نایب رییس یا دبیرکل کنفدراسیونهای آسیایی مربوطه باشد، انتخاب مجدد وی تا زمان تصدی پست‌های مورد اشاره بیش از سه دوره بلامانع است.

پس از ابلاغ اساسنامه فدراسیونهای ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران پرسشی در رابطه با تعداد دوره های ریاست در فدراسیون های ورزشی به وجود آمد و برخی مدعی شدند با توجه اینکه اساسنامه به تازگی ابلاغ شده است، دوره‌های ریاست قبلی در یک فدراسیون محاسبه نمی شود و ملاک عمل، زمان بعد از ابلاغ اساسنامه جدید است.

در همین راستا با توجه به استفساریه صورت گرفته از سازمان بازرسی، این سازمان در ابلاغیه ای به تمامی روسای فدراسیون های ورزشی و مدیران کل وزارت ورزش و جوانان استان های کشور، ابهام به وجود آمده در راستای تعداد دوره های ریاست در فدراسیون های ورزشی را برطرف و اعلام کرد که سوابق حضور افراد به عنوان رییس فدراسیون در دوره های گذشته نیز در احتساب سه دوره یاد شده محاسبه می شود اما در نهایت وزارت ورزش و جوانان با وتوی این ابلاغیه در نامه‌ای برخلاف نظریه مذکور، اعلام کرد تا اطلاع ثانوی بر اساس روال سابق اقدام شود و تعیین تکلیف نهایی این مسئله باید از سوی معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری صورت گیرد.

در حالی که نامه رسمی سازمان بازرسی در تاریخ ۲۵ آبان سال جاری به روسای فدراسیون‌های ورزشی و مدیران کل استانی وزارت ورزش و جوانان ابلاغ شد، چهار روز بعد مرتضی فلاح، مدیرکل حقوقی و املاک وزارت ورزش و جوانان در نامه‌ای به خسروی، مدیرکل مشترک فدراسیون ها که به صورت اختصاصی در اختیار ایسنا قرار گرفته، ‌نوشت: با توجه به ابهامات بند ۲ ماده ۲۲ اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۰.۰۲.۱۵ هیات وزیران، این موضوع یکی از چالش‌های حقوقی فراروی دستگاه ورزش بوده و تفاسیر متهاتف بر مقرره مذکور از سوی حقوق دانان مطرح شده است. بنابراین نظر به اینکه تفسیر، از صلاحیت های مرجع تصویب کننده هر مقرره است، ضمن کان لم یکن کردن نامه صدرالذکر (نظریه اعلامی)، پرسش آن اداره کل، طی مکاتبه‌ای در اجرای مصوبه مورخ ۱۳۷۲.۰۶.۰۷ هیات وزیران مبنی بر "لازم الاتباع بودن نظر معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری در خصوص اختلاف نظر دستگاه‌های دولتی در استنباط از قوانین و مقررات به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارسال شده است و بنابر مراتب فوق، ‌تا زمان اعلام نظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری،  مقتضی است با تاسی از اصل استصحاب، ‌بر اساس رویه سابق اقدامات لازم را معمول کنند.

در مورد رییس فعلی فدراسیون شمشیربازی باید خاطرنشان کرد که باقرزاده نامه‌ای از سوی کنفدراسیون آسیا به وزارت ورزش و جوانان ارائه کرده مبنی بر اینکه او رییس پنج‌زون آسیا است و در جلسات هیات رییسه کنفدراسیون شمشیربازی آسیا نیز حضور دارد و منتظر پاسخ این وزارتخانه است هرچند بر اساس اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی سمت فعلی وی مطابق با بند ۳ ماده ۲۲ اساسنامه نیست و تنها رئیس، نایب رئیس و دبیر کل کنفدراسیونهای آسیایی می‌توانند بیش از سه دوره رئیس فدراسیون شوند.

در صورتی که معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری در رابطه با عدم امکان فعالیت بیش از ۳ دوره ریاست متوالی و متناوب فدراسیون‌های ورزشی، این موضوع را تائید کرده باشد که دوره‌های قبل هم جزو سه دوره متوالی محاسبه می‌شود، باقرزاده امکان حضور در انتخابات فدراسیون شمشیربازی به عنوان کاندیدای ریاست را نخواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۸ ۱۲:۰۵

چسبیده اند و رها نمیکنند !