• شنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1401023120591

پنج سیاره منظومه شمسی را می‌توانید یک جا ببینید

پنج سیاره منظومه شمسی را می‌توانید یک جا ببینید

ایسنا/البرز منجم رصدی و دکترای اخترفیزیک گفت: این روزها پنج سیاره عطارد، زهره، مریخ، مشتری و زحل بین ساعت چهار تا پنج بامداد در سمت شرق و جنوب شرقی آسمان در یک خط که به آن دایرة البروج می‌گویند، قابل مشاهده هستند.

محمد نیلفروشان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره‌ به برخی پدیده‌های نجومی امسال گفت: سوم آبان امسال خورشیدگرفتگیِ جزئی رخ می‌دهد که در سراسر کشور ایران کلیه مراحلِ آن قابل مشاهده است. در این خورشید گرفتی از مناطق جنوبی تا شمالی ایران از حدود ۵۰ تا۶۰ درصد از خورشید توسطِ ماه پوشیده می‌شود و در تهران شاهد ۱۴۸ دقیقه گرفتگی خواهیم بود.

پنج سیاره منظومه شمسی را می‌توانید یک جا ببینید
خورشیدگرفتگی جزئی

نیلفروشان با بیان اینکه در روزهای فعلی تا اوایل تیر به تدریج هر پنج سیاره‌ای که به راحتی با چشم غیرِمسلح قابل مشاهده هستند در آسمان صبحگاهی قبل از طلوع خورشید یک جا جمع می‌شوند، گفت: اگر افراد علاقه‌مند حدود ساعت چهار تا پنج بامداد به شرق و جنوب شرقی آسمان نگاه کنند، می‌توانند پنج سیاره عطارد، زهره، مریخ، مشتری و زحل را به ترتیب قرارگیری نسبت به افق شرقی در یک خط که به آن دایرة البروج می‌گویند، مشاهده کنند.

وی ادامه داد: بامداد چهارشنبه چهارم خردادماه مقارنه ماه با سیارات مریخ و مشتری اتفاق می‌افتد و در صبحگاه روز یکشنبه و دوشنبه هشتم و نهم خرداد نیز مقارنه تقریباً نزدیکی بینِ مریخ و مشتری اتفاق خواهد افتاد که با جابجایی این دو در آسمان همراه است.

 وی افزود: همه این سیارات در شرایط به اصطلاح هم ترازی قرار می‌گیرند و در بامداد روز سوم تیر، ماه هم به جمع این سیارات اضافه می‌شود و از افق به بالا به ترتیب سیارات عطارد، زهره، همچنین ماه، مریخ، مشتری و زحل در یک راستای مشخص قرار می‌گیرند.

گفتنی است ویژگی این سیارات به گونه‌ای است که از ستاره ها پرنورتر هستند و سوسو نیز نمی‌زنند.

نیلفروشان همچنین با اشاره به دو ماه گرفتگی امسال تصریح کرد: ماه گرفتگی اول در بامداد ۲۶ اردیبهشت رخ داد که ماه به رنگ آجری درآمد اما در منطقه خاورمیانه و ایران قابل مشاهده نبود. ماه گرفتگی دوم نیز در شامگاه ۱۷ آبان رخ می‌دهد که به دلیل طلوع نکردن در آن هنگام  نیز در خاورمیانه و از کشور ایران قابل مشاهده نیست؛ ولی ممکن است کمی در نیمه شرقی کشور گرفتگی خیلی جزئی یا نیم سایه‌ای قابل مشاهده باشد.

پنج سیاره منظومه شمسی را می‌توانید یک جا ببینید
ماه گرفتگی نیم سایه

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha