• یکشنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401030100304
  • منبع : نمایندگی همدان

هشدار خشکسالی در همدان

هشدار خشکسالی در همدان

ایسنا/همدان معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با هشدار خشکسالی در استان گفت: در سال جاری آبی ۲۳ درصد نسبت به سال گذشته و ۳۴ درصد نسبت به بلندمدت کاهش بارندگی داشتیم.

داوود شاهسوند یکشنبه یکم خردادماه در شصت‌ودومین شورای حفاظت از منابع، تأسیسات و مجاری آبی استان همدان، اظهار کرد: میزان بارش در سال آبی جاری تا امروز ۲۲۷ میلی متر بوده در حالیکه در مدت مشابه سال گذشته ۲۷۰ میلی متر و میانگین بلندمدت نیز ۳۴۱ میلی‌متر بوده است.

شاهسوند تصریح کرد: سال گذشته خشکسالی داشتیم اما امسال بدتر است به طوریکه ۲۳ درصد نسبت به سال گذشته و ۳۴ درصد نسبت به بلندمدت، کاهش بارندگی داشتیم.

وی در رابطه با وضعیت سدهای استان همدان، مطرح کرد: ورودی سد اکباتان در سال جاری ۱۸.۷ میلیون مترمکعب بوده در حالیکه سال گذشته ۲۵ میلیون مترمکعب داشتیم و به علت مشکلات ذخیره آب، باید از سایر منابع آب شرب را تأمین کنیم.

شاهسوند با اشاره به اینکه پارسال ۲۲.۶ میلیون مترمکعب خروجی از سد داشتیم اما امسال به ۱۴ میلیون مترمکعب رسیده است، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات تأمین آب شرب این است که در سال گذشته سد آبشینه را از سرشاخه ملایر و سیاه کمر پر و استفاده کردیم اما امسال اتفاق نیفتاد.

وی در رابطه با وضعیت منابع آب استان همدان ادامه داد: تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری، حجم سد اکباتان ۱۱.۲ میلیون مترمکعب بوده و ۳۳ درصد ظرفیت آن پر شده، سد آبشینه فقط ۳۰۰۰ مترمکعب آب دارد و آن هم قابل استفاده نیست و برای نگهداری حیات وحش منطقه است، سد کلان ملایر ۴۴ میلیون مترمکعب آب دارد و ۹۸ درصد آن پر است و سد سرابی نیز با ظرفیت ۴۳ درصدی چهار میلیون مترمکعب آب دارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به خشکسالی و وضعیت نگران کننده استان تأکید کرد: تأثیر خشکسالی فقط در همان سال نیست و سال‌های آینده را هم دچار بحران خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha