• یکشنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1401030100436
  • خبرنگار : 71533

نشست «جریان‌های حلقه های میانی؛ پیشران حکمرانی مردمی»

کعبی: جامعه اسلامی بدون حضور مردم ناقص می‌ماند

کعبی: جامعه اسلامی بدون حضور مردم ناقص می‌ماند

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: معیارها، ضوابط و ملاک‌های حضور مردم در صحنه باید به گونه‌ای باشد که منجر به تشکیل جریان‌های انحرافی به عنوان مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی نشود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام عباس کعبی در نشست «جریان‌های حلقه های میانی؛ پیشران حکمرانی مردمی» که از سوی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: بحث حکمرانی مردمی و جریان های حلقه‌های میانی، مبنای دینی و فقهی روشنی دارد. تفاوت بنیادی دموکراسی لیبرال و مردم‌سالاری اسلامی این است که در دموکراسی لیبرال مردم از حکمرانی حذف می‌شوند و می‌توانند دولت در سایه تشکیل دهند و در مقابل در مردم سالاری اسلامی، مردم سازمان یافته و منسجم در همه ابعاد حکمرانی به دولت کمک می کنند.

وی افزود: پیوند امت و امامت در حل مسائل حکمرانی با هم در ارتباط است. توصیه به حق و صبر و امر به معروف و نهی از منکر در معنای عام و گسترده آن در اهتمام به امور مسلمین، فریضه همگانی و واجب هستند.

کعبی یادآور شد: یکی از واجبات سیاسی و اجتماعی بنیادین بر هر مسلمان، مشارکت عمومی در ساخت جامعه، به عنوان نقش سازنده در این خصوص است و هر مسلمان و شهروند دولت اسلامی مجموعه‌ای از تکالیف مهم اجتماعی و سیاسی را بر عهده دارد.

وی تاکید کرد: شرکت در نماز جماعت، جمعه و برگزاری مناسبات مختلف دینی و پرداخت خمس و زکات به نظم و امنیت و انجام جهاد همگانی و تحکیم بنیاد خانواده و رعایت کرامت انسانی منجر می شود. ‌این پیوند و انسجام همه جانبه باید در حل نظام مسائل دولت اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

کعبی اظهار کرد: حل مسائل در معیشت، سلامت، جمعیت، حجاب و عفاف، فساد مجازی و امنیت باید از طریق شناسایی تشکل های مردم نهاد و بسیج کردن مردم و استفاده از ظرفیت های آنها مورد توجه قرار گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه جامعه و مردم ستون مدیریت جامعه اسلامی هستند، اظهار کرد: جامعه اسلامی بدون حضور مردم ناقص می ماند. معیارها، ضوابط و ملاک های حضور مردم در صحنه باید به گونه‌ای باشد که منجر به تشکیل جریان‌های انحرافی به عنوان مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی نشود.

کعبی در پایان گفت: سیاست‌های کلی نظام نیز علاوه بر اینکه باید به خط مشی عمومی و قانون در سطح اجرایی تبدیل شود باید به فرهنگ عمومی جامعه نیز تبدیل شود. تمرین و گفتمان سازی و جریان سازی ملی پیش‌نیاز تحقق حلقه های میانی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۱ ۱۳:۲۷

واقعا عجیبه این حرف ها...