• یکشنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401030100689

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر پاسخ داد

ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان چه تاثیری بر کشور ما دارد؟

ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان چه تاثیری بر کشور ما دارد؟

ایسنا/خراسان رضوی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: کاهش کشت خشخاش در افغانستان تاثیر موقتی در ایران داشته است که هم ورود مواد مخدر را کاهش و هم قیمت‌ها را افزایش داده است.

اسکندر مومنی امروز در نشستی خبری که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، در پاسخ به این سوال که ممنوعیت  کشت خشخاش و تولید مواد مخدر در افغانستان چه تاثیری بر کشور ما خواهد گذاشت، گفت: ما از هر اقدامی که سبب کاهش سطح زیر کشت و تولید مواد مخدر شود استقبال می‌کنیم، اما نکته‌ مهم این است که این امر فقط اعلام شده و  باید در عمل دید چه اتفاقی خواهد افتاد و چه اقداماتی در این زمینه انجام خواهد شد.

وی افزود: کاهش کشت مواد سنتی سبب افزایش مواد مخدر صنعتی می‌شود که متاسفانه نشانه‌های آن وجود دارد. در چند سال اخیر ورود مواد پیش‌ساز از طریق اروپا به افغانستان زیاد شده و این امر سبب شده  که از افغانستان مواد مخدر صنعتی و همچنین سنتی ترانزیت شود. انتظار ما این است که با هر دو شکل مواد مخدر صنعتی و سنتی برخورد شود.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص تاثیر این امر در ایران گفت: کاهش کشت خشخاش در افغانستان تاثیر موقتی در ایران داشته است که هم ورود مواد مخدر را کاهش و هم قیمت‌ها را افزایش داده است. به  همین دلیل است که برای پایداری روند موجود باید عملا  برای کاهش سطح زیر کشت و تولید کارگاه‌های مواد مخدر صنعتی به طور همزمان برخورد شود.

جمع‌آوری بیش از ۸۰ درصد معتادان متجاهر خراسان رضوی 

مومنی ضمن اشاره به اینکه ظرفیت ساماندهی معتادان متجاهر در خراسان چندین برابر شده است، گفت: اکنون می‌توانیم اعلام کنیم بیش از ۸۰ درصد معتادان متجاهر جمع‌آوری شده‌اند. امروز مرکز خیرسازی در حسن‌آباد افتتاح شد. در همه این مراکز بنا شده که کارگاه‌هایی راه‌اندازی شود که تاکنون در برخی از این مراکز این مدل کارگاه‌ها راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: در این کارگاه‌ها ضمن توانمندسازی مددجویان، حرفه‌ای به آن‌ها آموزش داده می‌شود تا روی پای خود بایستند. سم زدایی به تنهایی کافی نیست و باید همراه با مهارت‌آموزی و توانمندسازی باشد که جامعه به آنها اعتماد داشته باشد. 

مومنی اضافه کرد: این مرکز در ظرف مدت دو ماه به منظور نگهداری، درمان و مهارت‌آموزی راه‌اندازی شده است، این مرکز با کمک یک خیر با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال ساخته شده. ظرفیت نگهداری در فاز اول ۳۰۰ نفر معتاد متجاهر است، اما ظرفیت کلی این مرکز بیش از ۷۰۰ معتاد متجاهر است. همچنین در منطقه برزش‌آباد نیز مرکز نگهداری و درمان و مهارت‌آموزی در حال احداث است. در مجموع ۵۵۰۰ نفر ظرفیت در مشهد برای جمع‌آوری معتادان وجود دارد. 

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با اشاره به اینکه این رویکرد در سراسر کشور اعمال خواهد شد، تاکید کرد: تا سال ۹۷ در تهران ظرفیت نگهداری از معتادان متجاهر ۴۰۰۰ نفر بوده، اما اکنون این ظرفیت به بیش از ۱۶ هزار نفر افزایش یافته است.

مومنی ادامه داد: در این دوره جدید شهرداری‌ پای کار آمد و  بخشی از مسئولیت را به عهده گرفت و این اتفاق در مابقی استان‌ها روی خواهد داد. امید داریم با این روندی که به سمت جلو ‌پیش می‌رویم برای چند درصد باقی مانده ظرفیت ایجاد کنیم.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha