• یکشنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۶:۰۸
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1401030100712
  • خبرنگار : 71647

عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت عنوان کرد:

وظیفه روابط عمومی‌ها در جنگ روایت‌ها

وظیفه روابط عمومی‌ها در جنگ روایت‌ها

عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت با تاکید بر ضرورت آرایش و سازماندهی روابط عمومی‌ها متناسب با شرایط جنگ روایت‌ها، گفت: پرهیز از انفعال و ترس، ایجاد جریان فعال تزریق امید در مقابل پمپاژ ناامیدی از جبهه مقابل، و شناسایی نقاط امیدآفرین و برجسته در جای جای کشور به ویژه در حوزه دانشگاهی؛ پاسخ‌گویی در لحظه به‌ویژه در فضای روایتگری و زدودن شبهه از افکار عمومی باید از جمله اقدامات اولویت‌دار روابط عمومی‌ها باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، سپهر خلجی، عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت، امروز ـ یکشنبه ـ اول خرداد ماه در آئین اختتامیه جشنواره روابط عمومی واحدهای دانشگاه تهران، در سخنانی با موضوع «کنشگری در فضای رسانه‌ای»، فعالان عرصه روابط عمومی را به مثابه سازندگان افکار عمومی و روایتگران عرصه اطلاع‌رسانی دانست و با اشاره به تغییرات اساسی و حرکت زیست فضای رسانه‌ای به زیست مجازی در سال‌های اخیر، گفت: در این فضای رسانه‌زده، با خط روایت، سرعت روایت‌گری و کثرت روایت‌ها مواجه شده‌ایم. در این کثرت روایت‌ها و بمباران اطلاعاتی، جای حق و باطل عوض می‌شود؛ همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند برخی جای جلاد و شهید را عوض می‌کنند.
وی افزود: در این میدان، پیروز کسی است که روایت خود را ارائه کند، آن را امتداد دهد و نهایتاً آن را تثبیت کند. در فضای نبرد روایت‌ها ممکن است اصل و فرع واقعه را تحریف نکنند اما تفسیر وارونه‌ای را ارائه دهند. نمونه آن را در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و شکاف عمیقی که در نظام این کشور ایجاد شد شاهد هستیم، اما تسلط رسانه‌ای آنها بر روایتگری مانع از پرداختن به آن شده است.
این مدرس حوزه ارتباطات خاطرنشان کرد: اتفاق دیگری که در روایتگری می‌افتد، پنهان‌کاری و تحقیر توانمندی متخصصان داخلی و تحقیر پیشرفت‌های انجام شده و بزرگ‌نمایی اقدامات کشورهای غربی و سانسور مشکلات آنهاست که با تمرکز بر زیست‌رسانه‌ای جمهوری اسلامی و تمرکز بر افکار عمومی برای ما روایت معکوس می‌کنند.
 خلجی، بعد دیگر صحنه‌آرایی در میدان روایتگری را «جهت‌دهی» به معنای درگیرکردن احساسات و جایگزین کردن احساسات به جای عقل دانست و اظهار داشت: اتفاق دیگر در این صحنه، اثر گذاشتن بر میدان‌داران رسانه در جنگ روایت‌هاست؛ به طوری که حتی ما هم به عنوان کنشگر رسانه اثر می‌پذیریم. و در نهایت، اختلال در نظام محاسباتی و تزلزل اراده‌هاست که در این نبرد، وقتی اراده زایل شد شکست خواهیم خورد.

عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت، وظیفه روابط عمومی‌ها در نبرد روایت‌ها را اطلاع‌رسانی درست با هدف اقناع افکارعمومی دانست و گفت: این صحنه‌ای که در مقابل ما قرار گرفته، درگیری جنگ روایت‌ها با زمینه‌های شناختی در یک نبرد ترکیبی است.

وی به نظرسنجی ایسپا در سال ۱۴۰۰ درباره استفاده افراد بالای ۱۸ سال در جامعه ایرانی از رسانه‌های اجتماعی اشاره و اظهار کرد: بر اساس این نظرسنجی، میزان استفاده جامعه مورد مطالعه در این نظرسنجی از پیام‌رسان واتساپ طی سال‌های اخیر روند صعودی داشته و در تیر ماه ۱۴۰۰ به ۷۱.۴ دهم درصد رسیده است. همچنین روند استفاده از این پیام‌رسان، پس از اینکه تلگرام هم فیلتر می‌شود افزایش پیدا می‌کند.
این پژوهشگر حوزه رسانه و فضای مجازی افزود: بر اساس نتایج این نظرسنجی، میزان استفاده افراد بالای ۱۸ سال از اینستاگرام ۱۳.۶ درصد رشد داشته و در مجموع از ۱۹.۵ به ۵۳.۱ درصد رسیده است. نتایج پیمایش «متا» مربوط به مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) نیز تقریباً این بحث را تأیید می‌کند و در واقع منابع خبرگیری جامعه ایرانی از فضای مجازی افزایش معنا داری را نشان می‌دهد.
وی با ارزیابی فضای رسانه‌محور و تا حدودی رسانه‌زده افکار عمومی که با رشد بستر فضای مجازی درگیر جنگ روایت‌ها با عناصر شناختی است، تصریح کرد: همه کنشگران حوزه رسانه و روابط عمومی در کشور دارای تکالیفی هستند که مهمترین آن درک شرایط ویژه است؛ اینکه بدانیم فعالیت رسانه‌ای در دوره‌ای که با جبهه معارض مواجهیم، با فعالیت رسانه‌ای در شرایط عادی کاملاً تفاوت دارد.

خلجی اظهار کرد: ایجاد قرارگاه‌های رسانه‌ای نباید فقط در لفظ باشد و اگر عملیات رسانه‌ای انجام می‌دهیم نباید نمایشی باشد؛ بلکه باید واقعی باشد، یعنی باید سازماندهی داشته باشیم. بخش عمده‌ای از دستگاه‌های ما روابط عمومی دارند که روابط‌عمومی بستر مهمی جهت تولید اخبار برای رسانه‌ها و افکار عمومی و از منابع اصلی تولید خبر هستند.

عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت تاکید کرد: ما باید داشته‌های خود را سازماندهی کنیم و در حوزه روابط عمومی لازم است رقابت جای خود را به همکاری و هم‌افزایی دهد. پرهیز از انفعال و ترس، ایجاد جریان فعال تزریق امید در مقابل پمپاژ نامیدی از جبهه مقابل، و شناسایی نقاط امیدآفرین و برجسته در جای جای کشور به ویژه در حوزه دانشگاهی؛ پاسخ‌گویی در لحظه به‌ویژه در فضای روایتگری و زدودن شبهه از افکار عمومی از جمله اقدامات اولویت‌دار روابط عمومی‌ها باشد.
وی عنوان کرد: با رعایت برخی نکات کاربردی از جمله بهره‌گیری از گروه‌های تخصصی و مشورتی، نگاه فراسازمانی به روابط‌عمومی، فاصله‌گرفتن از روابط‌عمومی توجیه‌گر و حرکت به سمت روابط عمومی تحلیل‌گر می‌توان به ارتقای سطح و شأن روابط‌عمومی کمک کرد.

خلجی همچنین در بخش دیگر سخنانش با اشاره به شعار سال ۱۴۰۱ مبنی بر «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۱ لایه عمیق‌تری از بحث تولید یعنی دانش‌بنیان را مطرح کردند که ارتباط وثیقی با حوزه دانشگاه دارد و اقتضای روابط‌عمومی دانشگاه‌ها، بیان دستاوردها و تولیدات دانش‌بنیان است.
وی با تاکید بر ضرورت پرهیز از بازی با عنوان دانش‌بنیان و عددسازی، افزود: باید مراقبت کنیم که دستگاه‌ها کارهای معمول و جاری خود را با عنوان دانش‌بنیان سند نکنند.
نقش روابط عمومی‌ها در تشخیص درست ضریب اهمیت و تشخیص نیازها و اولویت‌های بخش‌های مختلف کشور در حوزه دانش بنیان‌ها محور پایانی سخنان سپهر خلجی در این مراسم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha