• دوشنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۰
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1401030201047
  • خبرنگار : 71654

درب "استارلاینر" به روی فضانوردان ایستگاه فضایی باز شد

داستان ماجراجویی "استارلاینر"

داستان ماجراجویی "استارلاینر"

کپسول فضایی "استارلاینر " که در روز جمعه به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد با خود شگفتی‌های زیادی به همراه داشت و فضانوردان حاضر در این ایستگاه نیز تصاویر خیره‌کننده‌ای از این کپسول فضایی و  همراهان آن منتشر کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، رسیدن یک فضاپیمای کاملا جدید به ایستگاه فضایی اتفاقی نیست که هر روز پیش بیاید بنابراین فضانوردان مشتاقانه در حال تماشای لحظه ورود آن بودند.

اولین فضاپیمای بدون خدمه "بوئینگ استارلاینر"، شب‌هنگام جمعه ۲۰ مه(۳۰ اردیبهشت) به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد و خدمه حاضر در ایستگاه فضایی این لحظه را با جزئیاتی دیدنی ثبت کردند. ماموریت "استارلاینر "که "آزمایش پرواز مداری ۲"(OFT-۲) نام دارد، یک پرواز آزمایشی حیاتی است تا مشخص شود که آیا این تاکسی فضایی تجاری آماده ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی هست یا خیر.

داستان ماجراجویی "استارلاینر"

"سامانتا کریستوفورتی"(Samantha Cristoforetti) از آژانس فضایی اروپا که در ماه آوریل با کپسول "کرو دراگون"‌ شرکت اسپیس‌ایکس به ایستگاه فضایی رسید در توییتی نوشت: استارلاینر خوش آمدی!

داستان ماجراجویی "استارلاینر"

او عکس‌های خیره کننده‌ای از فضاپیمای "استارلاینر" بر فراز زمین آبی ما ثبت کرد و آنها را در توییتر به اشتراک گذاشت.

داستان ماجراجویی "استارلاینر"

دو مورد از عکس‌های "کریستوفورتی"، استارلاینر  را در حال نزدیک شدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی نمایش می‌دهد و دو عکس دیگر، این کپسول فضایی تجاری را پس از اتصال به درگاه ماژول هارمونی ساخت ایالات متحده نمایش می‌دهد.

داستان ماجراجویی "استارلاینر"

تصویر دیگری نیز از استارلاینر وجود دارد که در آن این فضاپیما به سختی دیده می‌شود. این تصویر در آغاز عملیات اتصال در روز جمعه ثبت شد، زمانی که "استارلاینر" تنها یک نور کوچک در تاریکی وسیع فضا بود.

" کریستوفورتی" در زمان انتشار این عکس نوشت: او اینجاست! فعلا فقط یک نقطه کوچک است، اما به زودی او درب خانه ما را خواهد زد.

او این عکس‌ها را در حالی ثبت کرد که دو فضانورد ناسا با نام‌های "کیل لیندگرن"(Kjell Lindgren) و "رابرت هاینز"(Robert Hines) مراقب نزدیک شدن این فضاپیما به ایستگاه بودند تا مطمئن شوند این فرآیند طبق برنامه پیش می‌رود. "هاینز" پس از اتصال موفقیت ‌آمیز به بخش کنترل ماموریت گفت: "استارلاینر" در جلوی ایستگاه فضایی جلوه‌ی زیبایی دارد.

داستان ماجراجویی "استارلاینر"

"سرگئی کورساکوف"(Sergey Korsakov)، فضانورد روسی نیز عکس‌های خیره‌کننده‌ای از "استارلاینر" ثبت کرد. او در توییتر خود نوشت: آفرین، استارلاینر!

اما این تصاویر زیبا تنها شگفتی‌هایی نبودند که "استارلاینر" با سفر خود به ایستگاه فضایی رقم زد. این فضاپیما یک مانکن برای ادای احترام به یکی از نمادهای پویش‌های فمینیستی و یکی از مبارزان جنگ جهانی دوم را با خود به فضا برده است.

داستان ماجراجویی "استارلاینر"

"کریستوفورتی"، "کورساکوف" و باقی هفت خدمه ماموریت "اکسپدیشن ۶۷" در ایستگاه فضایی بین‌المللی، فضاپیمای "استارلاینر" را برای اولین بار در روز شنبه افتتاح کردند. این فضاپیما ۵۰۰ پوند(۲۲۷ کیلوگرم) لوازم و تجهیزات برای فضانوردان با خود به فضا برده بود.

"رزی پرچ‌کن"(Rosie the Riveter) یکی از نمادهای جنبش‌های فمینیستی و از مبارزان جنگ جهانی دوم بود.

او که اکنون به "Rosie the Rocketeer"(رُزی هدایت‌کننده موشک) تغییر نام داده، به صورت یک مانکن فضانورد هفته گذشته در حالی که روی صندلی فرماندهی استارلاینر نشسته بود، به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز کرد.

داستان ماجراجویی "استارلاینر"

هدف از ارسال او چه بود؟

هدف از ارسال او تایید توانایی "استارلاینر" برای انجام پروازهای فضایی دارای خدمه و احتمالا شکست اسپیس‌ایکس در ارسال خدمه به ایستگاه فضایی بین‌المللی بوده است.

این اولین پرواز "رُزی" با بوئینگ نبود. او در ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ به آسمان رفت و اطلاعات مهمی را در طول سفر خود ارائه داد.

در آن زمان "ملانی وبر"(Melanie Weber)، سرپرست زیرمجموعه اقامت خدمه و بار در برنامه تجاری خدمه در بیانیه‌ای گفت: او یک دستگاه آزمایشی ۱۸۰ پوندی(۸۱.۶ کیلوگرمی) با رنگ پوست تیره اروپایی است که قرار است نماینده متوسط ابعاد انسان‌ها در قد و وزن باشد. اولین پرواز "رُزی" صدها نقطه داده در مورد آنچه فضانوردان در طول پروازهای فضایی تجربه می‌کنند، ارائه کرد و این بار او به حفظ مرکز ثقل "استارلاینر" در هنگام صعود، اتصال، جدا شدن از ایستگاه و فرود بر زمین کمک خواهد کرد.

داستان ماجراجویی "استارلاینر"

"وبر" افزود: حتی خودرویی که شما با آن رانندگی می‌کنید باید مرکز ثقل خود را حفظ کند، در غیر این صورت ممکن است واژگون شود.

"رزی" همچنین در آن زمان نمادی برای حضور زنان در فضا بود.

"وبر " می‌گوید: زنان در صنعت هوافضا پیشرفت‌های بزرگی داشته‌اند، و امیدواریم که "رزی" انگیزه‌ای برای ورود هر چه بیشتر آن‌ها به این صنعت باشد.

داستان ماجراجویی "استارلاینر"

رزی اولین بار چه زمانی مورد توجه قرار گرفت؟

تصویر "رزی" که در طول جنگ بسیار محبوب بود، توسط تصویرگری به نام "نورمن راک‌ول"(Norman Rockwell)، روی جلد مجله "ستردی ایونینگ پست"(Saturday Evening Post) در روز ۲۹ مه سال ۱۹۴۳ منتشر شد. این تصویر زنی عضلانی را به تصویر می‌کشید که لباسی سرهمی پوشیده و مدال‌های افتخار بر یقه‌ داشت. او مچ بندی چرمی به دست کرده و آستین‌هایش را بالا زده بود و یک ابزار پرچ در دست گرفته بود و همزمان یک ساندویچ می‌خورد و روی ظرف ناهارش کلمه "رزی" نوشته شده بود.

کمی بعد، این ایده مشهور شد و روزنامه‌ها در همه جا شروع به چاپ داستان‌های واقعی در مورد زنانی کردند که به دلیل کمبود نیروی کار ناشی از جنگ در صنایعی که تحت سلطه مردان بودند، کار می‌کردند.

دولت از محبوبیت "رزتی پرچ‌کن" استفاده کرد و یک کمپین استخدامی به همین نام آغاز کرد. این کمپین میلیون‌ها زن را از خانه‌ها بیرون آورد و آنها را وارد بازار کار وارد کرد. تا به امروز، این کمپین هنوز به عنوان موفق‌ترین کمپین تبلیغاتی دولتی تاریخ در نظر گرفته می‌شود.

دیدن اینکه این نماد فمینیستی محبوب برای یک هدف مفید دوباره استفاده می‌شود، بسیار خوب است. این کار فرصت‌های زیادی برای "رزی" و به طور کلی برای زنان ایجاد می‌کند.

داستان ماجراجویی "استارلاینر"

"رُزی" تنها شخصیت محبوبی نبود که در این سفر به فضا رفت. مورد دیگری که "استارلاینر" با خود برد عروسکی از شخصیت  "برنامه فضایی کربال"(Kerbal Space Program) که یک شبیه‌ساز پرواز فضایی چند سبکی است و توسط شرکت اسکواد برای ویندوز، سیستم عامل مک ۱۰، لینوکس، پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان و کنسول وی یو(wii u) ساخته شده‌ است.

زمانی که خدمه‌ی حاضر در ایستگاه فضایی در فضاپیما را باز کردند با یک عروسک مخملی که در کنار مانکن آزمایشی شناور بود روبه‌رو شدند. این عروسک "Jebediah Kerman" بود که یکی از چهار فضانورد اصلی برنامه فضایی کربال موسوم به "Kerbonauts" است.

"یوری گاگارین"، فضانورد روسی در اولین سفر انسان‌ها به فضا یک عروسک با خود به درون فضاپیما برد و از آن زمان همراه بردن عروسک در سفرهای فضایی تبدیل به یک سنت شده است. این عروسک‌ها ورود به شرایط ریزگرانش را با شناور شدن نمایش می‌دهند.

داستان ماجراجویی "استارلاینر"

فضاپیمای "استارلاینر"‌ سوار بر موشک "اطلس V"، ‌  عصر پنجشنبه ۱۹ مه بدون خدمه به فضا پرتاب شد تا ماموریتی موسوم به "آزمایش پرواز مداری ۲"(OFT-۲) را آغاز کند. حدود ۲۲ ساعت پس از پرتاب، "استارلاینر" فرآیند نزدیک شدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی را آغاز کرد و سرانجام این فضاپیما در ساعت ۲۰:۲۸ به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۴:۵۸ بامداد شنبه به وقت ایران) به درگاه ماژول "هارمونی"(Harmony) در ایستگاه فضایی متصل شد. فضاپیمای بوئینگ و ایستگاه فضایی در فاصله ۲۷۰ مایلی(۴۳۴.۵ کیلومتر) بر فراز اقیانوس هند با یکدیگر ملاقات کردند.

البته سفر این فضاپیما خالی از چالش نبوده است. مقامات ناسا و بوئینگ در روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری پس از پرتاب اعلام کردند که یکی از رانشگرها در حین مرحله سوختن حیاتی در مدار، ‌۳۱ دقیقه پس از پرتاب دچار نقص شده است. رانشگر پشتیبان برای جبران این مشکل فعال شد؛ اما پیش از اتمام کار با شکست رو به رو شد و در نهایت یک پشتیبان سوم فعال شد و "استارلاینر" توانست برای اتصال با ایستگاه فضایی در مدار مناسب قرار بگیرد. مشکل دیگری نیز در دستگاهی که وظیفه خنک کردن فضاپیما را دارد، بروز کرد. این دستگاه در ابتدا به کندی شروع به کار کرد.

نمایندگان بوئینگ در بیانیه خود گفتند: تیم‌های کنترل پرواز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این وسیله نقلیه و نحوه عملکرد آن در فضا ادامه می‌دهند.

بوئینگ در حال حاضر قصد دارد کپسول استارلاینر را در روز ۲۵ مه(چهارم خرداد) ‌در نیومکزیکو فرود بیاورد، اما ناسا و بوئینگ گفته‌اند که زمان فرود و تاریخ حرکت آن از ایستگاه فضایی ممکن است بسته به شرایط آب و هوایی با تاخیر احتمالی روبه‌رو شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha