• دوشنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401030201577
  • خبرنگار : 71660

دیدار وزرای خارجه چین و پاکستان با تاکید بر منافع مشترک

دیدار وزرای خارجه چین و پاکستان با تاکید بر منافع مشترک

چین و پاکستان متعهد شدند تا از "منافع مشترک و دغدغه‌های اصلی" یکدیگر حمایت کنند و همچنین همکاری دفاعی و اقتصادی خود را افزایش دهند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، براساس بیانیه مشترکی که صادر شد، «بلاول بوتو زرداری» وزیر امور خارجه پاکستان به دعوت وانگ یی، همتای چینی خود به این کشور سفر کرده و آنها درخصوص روابط دوجانبه و همچنین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به تبادل‌نظر پرداختند.

این سفر دو روزه با هفتاد و یکمین سالروز برقراری روابط دیپلماتیک میان پکن و اسلام‌آباد مصادف شد.

وانگ یی و زرداری به دلیل تغییرات عمیق و اخیر منطقه‌ای و بین‌المللی، بر اهمیت روابط استراتژیک چین-پاکستان تاکید کردند.

درخصوص جنگ روسیه-اوکراین، آن‌ها معتقدند که نسبت به "پیامدهای منفی" این بحران باید گوش به زنگ باشند و در عین حال بر مشارکت هر دو طرف جهت حل اختلافات و مناقشات از طریق دیپلماسی و مذاکره تاکید کردند.

براساس این بیانیه، دو طرف با اشاره به اینکه مسئله جنوب آسیا و صلح در این منطقه به نفع همه طرف‌هاست، بر اهمیت حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مناقشه کشمیر براساس منشور سازمان ملل متحد، قطعنامه‌های مربوط به شورای امنیت این سازمان و توافق‌های دوجانبه تاکید کردند.

درخصوص مسئله افغانستان، دو طرف (چین و پاکستان) توافق کردند که ثبات و صلح در این کشور جنگ‌زده برای شکوفایی و توسعه منطقه بسیار مهم و حیاتی است.

آن‌ها از دولت طالبان خواستند تا ساختار سیاسی جامعی را تشکیل دهند، سیاست‌های متعادلی را اتخاذ و از حقوق زنان و کودکان محافظت کنند؛ همچنین این اطمینان را بدهند که از خاک افغانستان علیه هیچ کشور همسایه‌ای استفاده نخواهند کرد.

هر دو طرف از جامعه جهانی خواستند تا در زمینه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان کمک کنند. چین و پاکستان در نهایت متعهد شدند که روابط تجاری خود را بهبود ببخشند، همکاری‌ها را در بخش‌های صادراتی تقویت و زنجیره‌های ارزش دو کشور را یکپارچه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha