• سه‌شنبه / ۳ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۰:۰۱
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1401030301877
  • خبرنگار : 71626

گفت‌وگو با سجاد آیدنلو

نگران فارسی و زبان‌های محلی نباشید

نگران فارسی و زبان‌های محلی نباشید

سجاد آیدنلو که معتقد است زبان فارسی و ادبیات آن هرگز از بین نخواهد رفت، درباره نگرانی برای زبان فارسی و همچنین زبان‌های قومی می‌گوید: اگر نگاه ما نگاهی تعادلی و علمی باشد، جای هیچ نگرانی نیست.

این پژوهشگر و مدرس زبان و ادبیات فارسی در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص این‌که چه میزان از حساسیت‌ها در بزنگاه‌های مختلف راجع‌به زبان فارسی و همچنین زبان‌های قومی و محلی جایز است، اظهار کرد: اگر نگاه ما، نگاهی تعادلی و علمی باشد، جای هیچ نگرانی نیست. یعنی زبان فارسی را هم به‌عنوان زبان ملی و هم رسمی می‌پذیریم.

او در ادامه گفت: کمااین‌که نیاکان ما هم در طول هزارسال گذشته زبان فارسی را پذیرفته‌ و به کار برده‌اند و زبان‌های مادری و محلی هم هر یک جایگاه خود را دارند و محترم هستند؛ یعنی ضرورت حفظ زبان فارسی و ملی و رسمی دانستن آن به معنای انکار یا خدای‌ناکرده مخالفت با زبان‌های مادری نیست و برعکس. 

آیدنلو همچنین با اشاره به ضرورت توجه به زبان‌های قومی بیان کرد: لزوم توجه به زبان‌های مادری و قومی و گویش‌ها و لهجه‌های محلی هم تناقضی با حفظ زبان فارسی ندارد؛ اتفاقا من معتقدم، چندین جا گفتم و نوشتم که ما می‌توانیم از قابلیت‌های زبان‌های مادری و محلی هم در حل بعضی دشواری‌های متون فارسی - حتی فارسی میانه و فارسی باستان - استفاده کنیم؛ و برعکس از پشتوانه و پیشینه فرهنگی و لغوی زبان فارسی برای تحلیل ریشه‌شناختی، زبانی و ادبی بعضی مسائل در زبان‌های مادری و محلی استفاده کنیم. 

این شاهنامه‌پژوه سپس درباره نگرانی برای فارسی و زبان‌های محلی، شرط لازم را چنین مطرح کرد: جای نگرانی نیست؛ اگر اعتدال و نگرش علمی حاکم باشد. 

سجاد آیدنلو همچنین درباره تاثیر رخدادهای سیاسی در دهه‌های اخیر(همانند دوره استعمارگری انگلیس در ایران) بر زبان فارسی بیان کرد: به هیچ وجه تاثیری نمی‌گذارد. به‌خاطر این‌که در طول تاریخ هم این را داشتیم، حملات مختلف، بزرگ‌تر و خطرآفرین‌تر حتی از جریان‌های سیاسی معاصر رخ داده‌اند. ممکن است تب و تاب‌ها و افت و خیزهایی اتفاق بیفتد ولی هرگز زبان فارسی و ادبیات آن از بین نخواهد رفت. همچنان که در طول این هزار سال از بین نرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۳ ۰۰:۳۷

زنده باشید استاد.

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۳ ۱۴:۴۴

ریشه تعصبات را باید خشکانید تا حقیقت ریشه بدواند. زبان فارسی زبان مولانا و حافظ و سعدی و سهراب و شاملو ... زبان مشترک همه ایرانیهاست این زبان برای جلوه نمایی بایستی بدرخشد نه اینکه قامت و بالندگیش مدیون کم سو کردن سایر زبانهای مادری این سرزمین باشد. تنگ نظری ها و تحقیر ممکن است واکنشهای دفاعی و گاها ضد حمله ها را در پی داشته باشد و این زیانبار است. حذف و تضعیف هر زبانی در واقع حذف و تضعیف یک فرهنگ و لطمه به تمدن بشری است. از محلی خواندن و تحقیر سایر زبانها باید پرهیز کرد فارسی شیرین است و پاسداستش لازم اما زبان مادری شیرینتر است

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۳ ۱۴:۵۲

درظاهر ودرسخن کاملا منطقی ودرست ولی در عمل زبانهای غیرفارسی در ایران درزیر پای قلدری زبان فارسی قربانی میشوند اگرراست میگویید زبانهای دیگررامجال تحصیل وتدریس بدهید رسانه وتلویزیون مستقل وعلمی بدهید نشریات وتابلوهای شهری رابه رسمیت بشناسید.وگرنه گوشمان ازاین داستانهاپراست ارزانی خودتان.

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۰ ۱۹:۳۴

مغزتان را دربست تعطیل کردید مگر در آذربایجان رسانه به زبان بومی نیست مگر نشریه ندارید؟دست بردارید ازین ....

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۳ ۱۵:۳۶

درود بر مفاخر آذربایجان متاسفانه جریان نخاله های پانترکیسم بولدتر از امثال شماهاست

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۳ ۱۸:۳۶

هیچ کس نگران پهلوی زبان دری افغانی نیست

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۳ ۱۹:۱۵

آغای سجاد آیدینلو کارشناس عزیز زبان فارسی لطف کنید یکمی هم بفکر زبان مادریتان زبان ترکی باشین چه جوری در کشور ی مثل ایران باوجود 40, میلیون ترک زبان یک کتاب ادبیات زبان ترکی در مدارس با بودجه دولت تدریس نمیشود این زبان به مرور زمان ازبین نمی‌رود حتماً که از بین میرود

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۴ ۰۰:۱۹

درود بر آیدنلو، افتخار آذربایجان

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۵ ۰۱:۵۸

زنده بادایران . زنده باد زبان شیرینفارسی

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۹ ۰۸:۲۰

سلام خیلی خوب است ولی این تعادل کی تعیین میکند. اگر فرهنگستان تعیین کند باز تمام آش است و تمام کاسه

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۹ ۱۰:۴۰

خواهشمندم از مسؤلان کشوری که جاذبه هایی برای رشته ادبیات ایران فراهم کنند تا استعداد های ما در مدارس تلف نشن و به دانشگاه برن و این دانه شکوفا بشه و میوهایش آثار گرانبها و غرور آفرینی برای این مرزوبوم باشه. ما نیاز داریم که زبان ایرانی از جمله فارسی شیرین رو به اوج برسانیم و نه تنها حفظ کنیم . سبک های جدید در نظم و نثر ، مفهوم های موشکافانه و دلچسپ ، شعرا و نویسندگان زبر دست می توانند نام این زبان رو با آثار زیباش در جهان انگشت نما کنند و زبان های ایرانی این قابلیت رو در خود دارند

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۹ ۱۸:۳۶

زبان فارسی تنها زبانی هست که مشترک در بین ایرانیان پس از حمله اعراب بوده است خاستگاه این زبان از سرزمین سیستان و بلوچستان و انتخاب حاکم وقت بوده قطعا ورود هر زبان دیگری به ساختار زبان فارسی اشکالی ایجاد نمیکند اما این ورود باید سنجیده شود کماکانی که تمام شاعرانی چون شهریار و نظامیو حافظ با احتیاط واژگانی را وارد زبان فارسی کردند اما قطعا با افزودن زبان قومیت دیگر به زبان های ملی ممکن هست در هرمنطقه از ایران سرعت رشد علمی کاسته شود و این هم زبانی دچار مشکل شود وگرنه تدوین کتاب آشنایی با زبان های ایران سال ها هست در برنامه آموزشی مدارس جای خالی اش احساس میشود