• سه‌شنبه / ۳ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۸
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401030302377
  • خبرنگار : 50491

ایسنا گزارش می دهد

آزادسازی خرمشهر" دریچه امید ملت در کارزار اقتصادی/ شاه‌کلید فتح خرمشهرهای پیش‌رو

آزادسازی خرمشهر" دریچه امید ملت در کارزار اقتصادی/ شاه‌کلید فتح خرمشهرهای پیش‌رو

ایسنا/گلستان این روزها که مردم ایران در کارزار اقتصادی پنجه در پنجه دشمن انداختند آزادسازی خرمشهر دریچه امیدی به روی آنهاست تا از مقاومت و ایستادگی دست برندارند و در این راه ثابت‌قدم باشند.

صدام خرمشهر را برای خود می خواست، کوته‌بینی او باعث شده بود تا پیروزی‌اش را نزدیک ببیند، یزد زمانه که از قوه ایمان و اراده الهی و روحیه شهادت‌طلبی چیزی نمی‌دانست تصور می‌کرد یک لشکر چندصد هزار نفری با انبوهی از تجهیزات و امکانات به‌روز پیروزی را به او هدیه می‌دهد اما زهی خیال باطل...

در آن روزهای خونین، شلمچه محور آتش بود و دشمن تسلط بر عروس شهرها را در سر می‌پروراند اما ملت قهرمان ایران در دفاع از وطن از پای ننشست، دفاع خانه به خانه آغاز شد و جوانان این مرزوبوم تن دادند تا وطن بماند خون تود را نثار کردند تا خرمشهر دوباره جای خونین‌شهر را بگیرد.

سوم خرداد ماه روز مقاومت، ایثار و پیروزی است، روزی که غیورمردان ایرانی در نابرابری کامل و با امکانات مادی حداقل پنجه در پنجه دشمن انداختند تا پس از ۵۷۸ روز مقاومت خرمشهر به همت رزمندگان اسلام فتح شد.

خرمشهرها در پیش است...

آزادسازی خرمشهر عبرت‌ها و آموزه‌های فراوانی به همراه دارد که در پرتو آن می‌توان به اهداف و راهبردهای مهم دست پیدا کرد؛ همان نکته‌ای که امامِ امت به زیبایی تمام به آن اشاره کردند و فرمودند: «خرمشهرها در پیش است».

معظم‌له در این باره تاکید می‌کنند که در گام دوم انقلاب اسلامی جوانان باید «در همه‌ی میدان‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیّت دهند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند و نگاه انقلابی و روحیه‌ی انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند.» تا بتوانند این بارها را برای فتح خرمشهرهای پیشروی انقلاب اسلامی به دوش بکشند؛ از خرمشهر اقتصاد، علم و فرهنگ گرفته تا خرمشهر عدالت و مبارزه با فساد. «درس خرمشهر برای ما این است؛ ملت ایران این درس را نباید فراموش کند…»

امروز که دشمن خون‌آشام جنگ نظامیِ تن‌به‌تن را به عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی کشانده وظیفه ما سنگین‌تر از همیشه است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گلستان در این باره گفت: ما در دوران دفاع مقدس تنها با یک کشور مواجه نبودیم بلکه آمریکا و ایادی استکبار که بعد از پیروزی انقلاب منافع خود را در خطر دیدند دست به توطئه های مختلفی زدند که تحمیل جنگ هشت ساله از جمله آن بود، در آن زمان کشورهای استکباری دست در دست صدام دادند تا به اهداف شوم خود برسند.

سرهنگ محمدرضا کاظمی ادامه داد: در ابتدای جنگ نه تنها کشورمان آمادگی جنگ سخت را نداشت بلکه نیروهای مسلح نیز توان مقابله با دشمن را نداشتند و دفاع جانانه مردم در ۳۵ روز توانست موتور محرکه صدام را پشت دروازه خرمشهر متوقف کند.

وی با بیان اینکه آزادسازی خرمشهر نشان داد کشورمان مردمی باایمان و متکی به خداوند متعال و ولایتمدار دارد، تاکید کرد: فتح خرمشهر از دو دلیل حائز اهمیت است که در وهله نخست فتح خرمشهر جنگ تحمیلی را وارد مرحله تازه ای از پیروزی‌ها کرد و پس از آن قوای اسلام مرحله به مرحله به پیروزی دست می یافت از طرفی فتح خرمشهر موجب شد تا استکبار جهانی از حالت تهاجم به تدافع برسند و از ایران حساب ببرند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گلستان به نقش عملیات بیت المقدس در ادامه روند جنگ تحمیلی دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در ۱۰ اردیبهشت سال ۶۱ عملیات بیت المقدس با رمز یا علی بن ابیطالب انجام و خرمشهر آزاد شد، اگر فرصت بیشتری در اختیار رزمندگان ما بود و نیروهای ما اقدامات بیشتری انجام میدادند و حتی می‌توانستند به بصره هم برسند.

اظهارنظر جالب نظامیان خارجی درباره فتح خرمشهر؛ ایران باید به کره ماه سفر کند

کاظمی تاکید کرد: صدام قرار بود در خرمشهر بماند و نظامیان آن زمان می گفتند که طرح دفاعی ۲۰ ساله برای خرمشهر طراحی شده بود، عراق در خرمشهر صرافی زده بود و این شهر را جزو کشور خود محاسبه کرد و حتی آخرین وضعیت آب و هوایی خرمشهر در تلویزیون عراق اعلام می شد حتی صدام در فاصله خرمشهر و بصره اتوبوس و تاکسی قرار داده بود و در آن زمان کارشناسان نظامی خارجی می گفتند ایران برای تصرف خرمشهر باید به کره ماه سفر کند و این پیروزی را برای ایران محال می دانستند اما به هر حال با این پیروزی افتخاری بزرگ نصیب ما شد.

وی با بیان اینکه با فصل الخطاب قرار دادن گفتمان رهبری، ایستادگی مسئولان و اتحاد و پشتیبانی نیروهای مسلح و فداکاری مردم فتح خرمشهر رقم خورد، ابراز داشت: همه دستگاه‌های اجرایی موظف هستند در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گام بردارند گرچه در برنامه ابلاغی آنها هم چیزی نیامده باشد ولی در ذات برنامه‌ها و ماموریت های ادارات این مهم وجود دارد و در قانون نیز برای آن برنامه پیش‌بینی شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گلستان با بیان اینکه در قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه آمده است که ۲۰ درصد از بودجه های فرهنگی باید در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت صرف شود، افزود: جهاد تبیین که مقام معظم رهبری فرمودند باید سرلوحه کار همه ما باشد و تبیین سوم خرداد باید در دستور کار تمامی دستگاه‌ها به ویژه دستگاه‌های فرهنگی قرار گیرد.

خرمشهرهای پیش‌رو فراتر از جنگ نظامی

کاظمی تاکید کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که خرمشهرها در پیش است و این مهم فراتر از جنگ نظامی است، دشمن وقتی از رسیدن به اهداف شوم خود ناکام ماند از سال ۵۹ جنگ اقتصادی را علیه ما آغاز کرد و امروز نیز با درس گرفتن از عزت های بیت المقدس، ایثار و فداکاری مردم خرمشهر و دزفول، ولایتمداری، پشتیبانی و همراهی مردم و رفتار صادقانه مسئولان می توانیم در جنگ اقتصادی بر دشمن غلبه کنیم.

معاون هماهنگ کننده تیپ 230 ارتش در گلستان با گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: در فتح خرمشهر کمر صدام بعثی شکست، چهار عملیات ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس از پنجم مهر سال ۶۰ آغاز شد و تا سوم خرداد ماه سال ۶۱ ادامه داشت و کمتر از ۹ ماه توانستیم هر آنچه را که از دست داده بودیم دوباره از دشمن پس بگیریم.

سرهنگ حمید حیدری با بیان اینکه سربازان رزمنده صدام تنها عراقی نبودند، گفت: ما از کشورهای مختلف اسیر گرفته بودیم، در دوران دفاع مقدس تلاش های ما به نتیجه رسید و اتحاد و همبستگی سپاه و ارتش در تحقق این مهم اثرگذار بود.

وی اضافه کرد: در آن زمان قرارگاه کربلا تشکیل شد و طرح ریزی عملیات بیت المقدس بسیار شگفت انگیز بود و در مدت ۲۶ روز توانستیم ۶۰ هزار مترمربع را از دست دشمن بازپس بگیریم، فرمانده قرارگاه کربلا شهید امیرصیاد شیرازی و محسن رضایی بودند و این قرارگاه سه قرارگاه دیگر اعم از فتح، نور و قدس داشت و اتحاد و همبستگی ما موجب شد که در مدت ۲۶ روز دو لشکر عراق به طور کامل منهدم شود و این ارتش عراق را غافلگیر کرده بود.

معاون هماهنگ کننده تیپ 230 ارتش در گلستان با بیان اینکه بهترین سلاح‌های عراقی در جنگ تحمیلی ساخت آمریکا بود، تاکید کرد: اگر استعداد هر لشکر را حداقل ۸ تا ۱۲ هزار نفر در نظر بگیریم صدام با ۱۲ لشکر به ایران حمله کرد و علاوه بر تعدد نفرات با تمامی تجهیزات نظامی به مقابله با ایران برخاست و سلاح و تجهیزات آنها نو بود به همین دلیل صدام آنقدر به خود مغرور شده بود که می خواست سه روزه خرمشهر را تصرف کند و در مدت یک هفته به تهران برسد اما با همت والای رزمندگان و اتکای آنها به خداوند این مهم رقم نخورد و صدام چهار روز پشت دیوار خرمشهر ماند و ۳۴ روز نیز در خرمشهر گرفتار شد و به عینه دید که ایثار، فداکاری و همبستگی و ایمان بالقوه ملت ایران مانع تحقق این مسئله شد.

آزادسازی خرمشهر نماد ایستادگی و مقاومت مدافعان خونین‌شهر بود که نه تنها در دوران دفاع مقدس الگویی برای رزمندگان بودند بلکه امروز نیز در جنگ اقتصادی و فرهنگی دشمن می‌توانند الگویی برای ملت ایران باشد تا خرمشهرهای پیش‌رو را با سرعت و شکوه هر چه تمام‌تر فتح کنند و در این راه پرپیچ‌وخم و پرتلاطم ناامید نشوند چراکه پیروزی از آنِ ماست.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha