• سه‌شنبه / ۳ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401030302378
  • خبرنگار : 50225

گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا از محل حادثه متروپل...

گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا از محل حادثه متروپل...

ایسنا/خوزستان با گذشت یک روز از فرو ریختن ساختمان عظیم "متروپل"، آبادان هنوز در شوک است؛ بیرون از تیتر اخبار، خیابان "امیری" در فاجعه‌ای بزرگ فرو رفته است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا، هر جای خیابان امیری را نگاه کنید مملو از تکه آجرها و آهن پاره‌های ناشی از ریزش این ساختمان است. 

ازدحام در خیابان امیری بسیار زیاد است. مردم در کوچه و پس کوچه‌های خیابان و خیابان‌های اطراف حضور دارند؛ مادرانی که از فرط گریه بی‌حال شده‌اند و نزدیک ساختمان نشسته‌اند و چشم انتظار خارج کردن عزیزان‌شان از زیر آوار هستند. هر لحظه خطر ریزش ساختمان وجود دارد. زیر این خطر، قلب‌شان یک لحظه می‌ایستد و برمی‌گردد و بعد دوباره شروع به گریه می‌کنند.

صدای ناله‌های شهروندان آبادانی دل هر رهگذری را به درد می‌آورد. شهروندانی که مغازه‌ها و یا خانه‌های‌شان در اطراف این ساختمان است سعی می‌کنند مردم را آرام کنند و برخی هم با توزیع آب بسته‌بندی یا ساندویچ از خانواده‌ها می‌خواهند که چیزی بخورند.

از ظهر روز گذشته نیروهای امداد و نجات در حال تلاش برای نجات مصدومان احتمالی گرفتار در زیر آوار هستند اما ازدحام در خیابان و خطر سقوط سازه بسیار زیاد است.

نیروهای امداد و نجات در حال تلاش برای برش یکی از ستون های ساختمان هستند و این  مسأله نگرانی از ریزش ساختمان را بیشتر کرده است. نیروها در حال انجام این کار هستند که ناگهان داد می‌زنند ساختمان در حال ریزش است، فرار کنید.

مردم و خانواده‌هایی که نگران عزیزان‌شان در زیر آوار هستند حاضر به ترک صحنه نیستند و این مسأله خطر افزایش تلفات را بیشتر کرده است.

با وجود اینکه  در اطراف ساختمان نوار خطر نصب شده اما مردم از این محدوده عبور کرده و به محل ساختمان نزدیک شده‌اند. از طرف دیگر وقوع گرد و غبار و وزش باد شدید کار آواربرداری و امداد و نجات را سخت‌تر کرده است. 

نیروهای امداد و نجات با بلندگو از مردم می‌خواهند که صحنه خطر را ترک کنند. در همین شرایط ناگهان ساختمان دچار لغزش شده و از مردم می‌خواهند که با سرعت از محدوده دور شوند و مردم به سرعت به سمت کوچه‌های اطراف می‌روند.

سازه هنوز ریزش دیگری نداشته است. نیروهای امدادی بالاخره بعد از چند ساعت تلاش توانسته‌اند یکی از ستون‌های ساختمان را برش دهند و با جرثقیل در کنار خیابان قرار دهند تا راهی به سمت زیرزمین ساختمان که گفته می‌شود احتمالا تعداد زیادی در آن گرفتار هستند،  پیدا کنند.

نیروهای امدادی با بلندگو فریاد می‌زنند و از مردم می‌خواهند که برای حفظ جان خودشان از منطقه دور شوند. آن‌ها می‌گویند که قرار گرفتن در این محدوده بسیار خطرناک است. با این وجود خانواده‌ها از برش ستون ساختمان توسط نیروهای امداد و نجات گله‌مند هستند و عنوان می‌کنند که ممکن است با این کار، بقیه ساختمان هم ریزش کند و عزیزان‌شان در زیر آوار فوت کنند.

دختر جوانی که با بی‌تابی حاضر به ترک صحنه نیست، می‌گوید: "عوامل امداد و نجات کاری برای ما نکرده‌اند و من نگران خواهرم هستم." مادر وی نیز به سر و روی خودش می‌زند و  می‌گوید: "دخترم دو هفته است که  در این  ساختمان مشغول به کار شده اما حالا خبری از او ندارم."

مادر دیگری که اصلاً حال خوشی ندارد با گریه می‌گوید: "چه بگویم؟ چهار فرزندم زیر آوار هستند."

مردی که از حال رفته و در یکی از خیابان‌های منتهی به خیابان امیری نشسته است می‌گوید: "دو دختر و همسرم برای خوردن بستنی به کافه آمده بودند اما دیگر از آن ساختمان خارج نشدند."

او با ابراز گلایه و ناراحتی از عدم دسترسی به اینترنت در آبادان، می‌گوید: "هر چه سعی کردم با بچه‌ها و همسرم تماس بگیرم نتوانستم. گوشی‌هایشان خاموش بود."

یکی دیگر از شهروندان آبادانی می‌گوید: "تنها کاری که امداد و نجات انجام می‌دهند هل دادن مردم است. برای چه اینترنت را قطع کرده‌اند؟ حتی اگر مردم گله‌کنند حق دارند."

خیابان امیری مسدود شده و تنها خودروهای امداد و نجات در خیابان حضور دارند.

در گوشه خیابان قالب‌های یخ به چشم می‌خورد که در حال آب شدن هستند.  اهالی منطقه یخ‌ها را می‌شکنند و آب سرد فراهم می‌کنند تا خانواده‌های نگران بنوشند.

متروپل برجی که به خرابه‌ای تبدبل شده و تنها تکه آهن‌هایی از آن باقی مانده است؛ ساختمانی که روی سر مردم آبادان آوار شده و فاجعه‌ای انسانی رقم زده است.

نیروهای امداد و نجات می‌گویند که نیروهای انتظامی و یگان ویژه باید این محدوده را ببندند. نیروهای امدادی روی آوارها ایستاده‌اند و در حال تلاش برای آواربرداری هستند اما گرمای هوا و خاک کار را بسیار سخت  کرده است.

به بالای ساختمان روبه‌روی متروپل می‌رویم. بین آوارهای ساختمان، درب یک خودروی قیمتی دیده می شود. ریزش آوار منجر به مسدود شدن کوچه مجاور شده به گونه‌ای که نیروهای امداد و نجات از روی آوار تردد می‌کنند.

صدای آژیر خطر در همه فضای اطراف به گوش می‌رسد. نیروهای امدادی با بولدرز در حال جابه‌جا کردن آوار هستند که ناگهان خاک زیادی به هوا بلند می‌شود و نیروها مجبور می‌شوند با خودروهای آب‌پاش، آوارها را خیس کنند تا امکان جابه‌جایی آوار وجود داشته باشد. 

نیروها با بلندگو می‌گویند با توجه به اینکه می‌خواهند عملیات آواربرداری اصلی را انجام دهند  همه مردم و همه عوامل امدادی آتش‌نشانی و اورژانس باید منطقه را تخلیه کنند و حتی یک نفر هم نباید در این محدوده بماند. آن‌ها می‌گویند چون آواربرداری از پایبن در حال انجام است هر آن احتمال ریزش وجود دارد و مدام هشدار می‌دهند: "دور شوید"

با وجود اینکه تا همین دیروز بازار خیابان امیری شلوغ و پر هیاهو بود اما امروز گویی زندگی نه تنها در این خیابان بلکه در سراسر شهر آبادان متوقف شده است؛ آوارها وارد مغازه‌ها شده و اکثر مغازه‌ها تعطیل هستند.

چشمان مردم و خانواده‌های نگران که اطراف متروپل جمع شده‌اند کاسه خون شده است، بی‌قرارند و تاب دوری از محدوده خطر ندارند.

نیروهای امداد و نجات نیز علاوه بر گرمای هوا و  گرد و غبار، نگران مردم هستند و تجمع در اطراف ساختمان و خطر ریزش کار را سخت‌تر کرده است. همه خواسته نیروهای امداد و نجات این است که مردم از منطقه خطر دور شوند.

نیروهای امدادی وقتی برای خوردن غذا هم ندارند، غذا یا ساندویچ‌شان را در دست دارند و آواربرداری را انجام می‌دهند.

به گزارش ایسنا، همچنان آواربرداری برای رسیدن به زیرزمین ساختمان و جست‌وجوی آسیب‌دیدگان احتمالی ادامه دارد اما هنوز آمار دقیقی از تعداد افرادی که زیر آوار مانده‌اند در دست نیست.

خیابان امیری، صحنه غمباری از آبادانی است که ناگهان بر سر مردمش فرو ریخته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha