• پنجشنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401030503620
  • خبرنگار : 50088

بیش از ۱۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در باخرز وجود دارد

بیش از ۱۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در باخرز وجود دارد
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر امور منابع آب تربت جام گفت: این مدیریت منابع آبی چهار شهرستان باخرز، تربت جام، تایباد و صالح آباد را کنترل می‌کند و باوجود هشدارهای بسیار درخصوص افت آب‌های زیرزمینی و بحران کم آبی بیشتر کشاورزان اقدام به حفر چاه‌های غیرمجاز می‌کنند.

یوسف اختری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در همین راستا ۱۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در باخرز برداشت آب دارند و با وجود اینکه دائم با متخلفان برخورد می‌شود و چاه‌ها پر می‌شود اما مجدد در فاصله‌ای نزدیک چاه قبلی، چاه غیرمجاز دیگری حفر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۵۵ حلقه چاه در این شهرستان پر شده است، افزود: طی پنج سال گذشته ۱۲۰۰ حلقه چاه پر شده که هزینه هنگفتی را برای این مدیریت در برداشته است. پر کردن یک حلقه چاه غیرمجاز علاوه بر اینکه هزینه بالایی دارد نیازمند نیروی انسانی و تجهیزات است کمبود همین عوامل کار را سخت و مدت آن را طولانی می‌کند.

اختری بیان کرد: هر حلقه چاه غیرمجاز و برداشت آب به این صورت، سبب کاهش و افت آب‌های زیرزمینی می‌شود و این امر زنگ بحران خشکسالی در منطقه را به صدا در می‌آورد.

وی توضیح داد: پایین بودن میزان جریمه برای هر چاه غیرمجاز که مبلغ ۱۰۰۰ ریال در ازای هر متر مکعب است عاملی جهت رغبت متخلفان به برداشت‌های غیر مجاز آب‌های زیرزمینی است.

مدیر امور منابع آب تربت جام مطرح کرد: دشت باخرز ضخامت آبرفتی بسیار کم دارد و در حدود ۲۰ الی ۴۰ متر است که همین امر باعث می‌شود بهره‌برداری غیر مجاز از طریق چاه‌های کم‌عمق به سرعت تاثیر منفی روی ذخایر منابع آب زیرزمینی داشته باشد.

اختری اظهار کرد: با توجه به اینکه اکثر روستاهای باخرز به قنات و یا رودخانه دسترسی دارد، با مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز برداشت از منابع آب زیرزمینی کم شده و در عوض عمر قنات‌ها و عمر منابع سطحی آب زیاد می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حالت عادی با تامین اعتبار و نیروی انسانی سالانه امکان پرکردن حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ حلقه چاه وجود دارد که با پر کردن این تعداد چیزی بیش از ۲ میلیون مترمکعب در برداشت آب‌های زیرزمینی صرفه جویی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha