• شنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: اندیشه امام و رهبری
  • کد خبر: 1401030704882
  • منبع : یادداشت

سلسله یادداشت های تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

سازوکار تقسیم‌کار ملی در اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

 سازوکار تقسیم‌کار ملی در اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

استادیار مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. در یادداشتی با عنوان " سازوکار تقسیم‌کار ملی در اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" به این مساله پرداخت.

به گزارش ایسنا متن یادداشت رضا مهدی به این شرح است :

شتاب تحولات در عرصه‌های تمدنی علمی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موجب شده است که دستیابی به پیشرفت، یک فرایند از پیش‌طراحی شده مبتنی بر آینده‌پژوهی مشارکتی باشد.

در فرایند پُرچالش و سخت گذار، فرصت‌ها و موجودی‌های کشورها به اندازه‌ای نیست که با میل خویش حرکت کنند و به سرمنزل مقصود نائل شوند. افزون بر این، تمامی الزامات مسیر پیشرفت در آنِ واحد و در یک برهۀ مشخص، اهمیت و اولویت هم‌تراز و هم‌اندازه ندارند. تجربه تدوین و اجرای چندین سند توسعه ملی و بخشی نظیر سند چشم انداز بیست ساله ایران، اسناد قوانین برنامه‌های توسعه کشور، سند نقشه جامع علمی، سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، سند دانشگاه اسلامی و نظایر اینها گویای آن است که سبک سندنویسی تجربه‌شده، نتوانسته است کشور را به پیشرفت مدنظر برساند. لازم است طرح و ایده‌ای نو در فرایند تدوین، صورت‌بندی و اجرای الگوها انداخته شود. پیشرفت و الگوی آن همچون «کوهی» است که با نگارش و تدوین مبانی، آرمانها، رسالت، افق و تدابیر صرفاً بخش کوچکی از این کوه عظیم رُخ می‌نماید. در واقع، با طبقه‌بندی الگوی پیشرفت به اجزای منسجم تفصیلی می‌توان بخش‌های بیشتری از «کوه‌» پیشرفت را رؤیت و راهبری کرد. بنابراین، لازم است برای تقسیم‌کار ملی و افزایش امکان‌پذیری اجرای الگوی پیشرفت، با بهره‌گیری از راهکارها و روش‌های تجزیه‌وتحلیل سیستم‌ها و مدیریت فرایند و مدیریت پروژه، فعالیت¬های زیر به‌صورت همزمان و موازی با راهبری و مسئولیت فکری و عملیاتی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت انجام شود:

 1) الگوی پیشرفت به‌مثابه یک «نظام جامع» تعریف شود.

 2) نظام‌های الگوی پیشرفت شامل نظام‌های سیاسی، اقتصادی و غیره.. به‌صورت شفاف و دقیق، تعیین و تدوین شود.

 3) زیرنظام‌های هر یک از نظام‌ها و نهایتاً فعالیت‌های اجرایی هر یک از زیرنظام‌ها طراحی و تنظیم شود.

4. به‌صورت موازی و همزمان با تجزیۀ نظام جامع الگوی پیشرفت به سیستم‌ها، زیرسیستم‌ها و فعالیت‌ها، نهادها و دستگاه‌های متولی و مسئول اجرای هر یک از سیستم‌ها، زیرسیستم‌ها و فعالیت‌ها مشخص شود. این نهادها و دستگاه‌ها می‌توانند اصلی یا همکار باشند که لازم است این وضعیت نیز مشخص و تعیین تکلیف شود.

 5) «برنامه زمانی» برای انجام فعالیت‌های محول‌شده به نهادهای مسئول، اقدام مهم دیگری است که باید طراحی و عملیاتی شود.

 براساس این اقدام، زمان انجام، پایش و گزارش هر یک از فعالیت‌های اجرایی تعیین می‌شود.

نکته آخر اینکه؛ اگر با رویکرد و تفکر سیستمی امکانِ تقسیم و تجزیۀ «نظام جامع الگوی پیشرفت» به «سیستم‌ها، زیرسیستم‌ها و فعالیت‌های اجرایی» در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت وجود نداشته باشد و همچنین، چنانچه تعیین نهادهای مسئول و زمان‌بندی فعالیت‌های عملیاتی توسط این مرکز امکان‌پذیر نباشد، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که هنوز شرایط اجرای «الگو» و «تقسیم‌کار ملی» برای شروع فرایند اجرا مهیا نمی‌باشد. در این صورت، مجدداً باید مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به فرایند طراحی و تدقیق الگو بازگردد و در یک فرایند کار گروهی و مشارکتی با جزئیات بیشتر و افزون‌تری، متن سند الگو را بازبینی کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha