• دوشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۴
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401030906262
  • خبرنگار : 30188

نکات مهم و کاربردی در انتخاب فن تهویه هوا

نکات مهم و کاربردی در انتخاب فن تهویه هوا

هواکش‌ها یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای ساخت دست انسان جهت ایجاد آسایش و راحتی شرایط محیطی مناسب برای بشر است. کاربرد گسترده این دستگاه در بسیاری از ساختمانهای مسکونی – اداری، بیمارستانها و صنایع نشان دهنده اهمیت آن است و زندگی بدون این دستگاه قابل تحمل نیست.

به گزارش ایسنا به نقل از سازه تهویه نوآفرین، برای شناخت بهتر فن‌ها و چگونگی انتخاب مناسب آن برای تهویه اماکن و محیطهای گوناگون لازم است برخی مفاهیم در مورد فنها و هواکشها دانسته شود. که به این نکات و مفاهیم در ادامه اشاره می شود.

اگزاست فن چیست؟

اگزاست فن یکی از سیستم های تهویه است که برای مکیدن هوای محیط به فضای بیرون مورد استفاده قرار میگیرند. این فنها با توجه به محل نصب به سه دسته  اگزاست فن سقفی، اگزاست فن کانالی و اگزاست فن دیواری تقسیم می‌گردند. برای مثال اگزاست فن سقفی در سقف یا پشت بام و اگزاست فن دیواری جهت نصب در دیوار یا پنجره استفاده می شود. اگزاست فنها از نظر نوع ساختار شامل اگزاست فن سانتریفیوژ و اگزاست فن آکسیال هستند.

هواکش صنعتی چیست

هواکش صنعتی گروهی از هواکشها هستند  که برای  تهویه در محیط های صنعتی بکار می روند. تفاوت این هواکشها با سایر هواکشهای  معمولی در نوع جنس و ضخامت مصالح بکار رفته در آنها و نوع الکتروموتور آنها است  بطور مثال برای تهویه محیط هایی که گازهای خورنده و اسیدی در آنها منتشر میگردد از ورق استنلس استیل و یا تهویه محیطهای دارای ذرات معلق در هوا از ورق های مقاوم در سایش استفاده می گردد. همچنین الکتروموتورهای بکار رفته در این هواکشها برای محیط های دارای  گازهای انفجاری از نوع ضدجرقه و ضد انفجار و برای محیط های با رطوبت بالا از کلاس حفاظتی IP 55   یا IP 65 استفاده می‌شود که به آن هواکش ضد انفجار گفته می شود. هواکش های صنعتی به دو دسته هواکش سانتریفیوژ و هواکش آکسیال تقسیم می شوند.

نحوه انتخاب فن مناسب برای تهویه محیط

برای انتخاب نوع و سایز این فن ها  در ابتدا باید محل مورد نظر برای نصب آنها را در نظر داشت  بطور مثال اگر بایستی  در دیوار تعبیه گردد از نوع هواکش دیواری یا برای نصب در سقف از نوع هواکش سقفی یا اگر قرار است تهویه از طریق کانال کشی انجام گیرد از نوع هواکش  کانالی استفاده شود.در مرحله بعدی میزان ظرفیت هوادهی یا دبی هوا باید محاسبه شود که بدین منظور حجم محیطی که بایستی تهویه شود باید در ضریب تخلیه مناسب ضرب گردد این ضرایب تخلیه با توجه به استاندارد های تهویه موجود که معمولا در کتاب های تهویه و تاسیساتی درج گردیده قابل محاسبه است.البته لازم به ذکر است برای تهویه موضعی از روش های دیگری برای محاسبه دبی هوا استفاده می گردد که بعلت گستردگی در این بحث نمی گنجد .

در صورتی که تهویه هوا از طریق سیستم کانال کشی انجام می گردد بایستی افت فشار استاتیک نیز محاسبه شود که این مورد نیز با استفاده از جداول و روابطی که در هندبوک های موجود در زمینه قابل محاسبه است.اکنون با داشتن پارامترهای نوع فن، دبی و افت فشار استاتیک، انتخاب سایز فن و مشخصات فنی و ساختاری آن مقدور می‌باشد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha