• دوشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1401030906442
  • خبرنگار : 71588

تظاهرات در موریتانی، لبنان و اردن در محکومیت راهپیمایی "پرچم"

تظاهرات در موریتانی، لبنان و اردن در محکومیت راهپیمایی "پرچم"

کشورهای موریتانی، اردن و لبنان یکشنبه شاهد راهپیمایی‌هایی در اعتراض به راهپیمایی "پرچم" شهرک‌نشینان اسرائیلی در شهر قدس اشغالی بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت عربی ۲۱، صدها تن از شهروندان موریتانی در مقابل مقر نمایندگی سازمان ملل در نواکشوت، تظاهراتی را در اعتراض به راهپیمایی پرچم شهرک‌نشینان اسرائیلی درشهر قدس اشغالی برپا کردند.

آنها با در دست داشتن پرچم‌های فلسطین و موریتانی، شعارهایی را در مخالفت با راهپیمایی پرچم اسرائیل، تعرض به مسجد الاقصی و حملات مکرر توسط رژیم صهیونیستی سر دادند و آنها را محکوم کردند.

این تجمع اعتراض‌آمیز توسط "ابتکار دانشجویی برای مبارزه با نفوذ صهیونیستی و دفاع از مسائل عادلانه" برگزار شد.

در همین رابطه، هدو ولد الداه، رئیس این ابتکار خاطرنشان کرد که این تجمع در اعتراض به اقدامات تحریک‌آمیز شهرک نشینان اسرائیلی در مسجد الاقصی و شهر قدس برگزار شد.

وی در حاشیه این تجمع اعتراض‌آمیز، سکوت کشورهای عربی در قبال این اقدامات تحریک‌آمیز اشغالگران اسرائیلی را محکوم کرد و از ملت‌ها خواست تا برای دفاع از قدس و مسجد الاقصی اقدامی اتخاذ کنند.

در همین راستا، مرکز غیردولتی موریتانی موسوم به "پیوند ملی برای یاری رساندن به ملت فلسطین" از تمامی مردم این کشور و نهادهای سیاسی و فکری مختلف خواست تا برای  یاری رساندن به فلسطینیان و کمک به آنها در سایه حملات کنونی صهیونیست‌ها فورا اقدامی اتخاذ کنند.

این مرکز همچنین اعلام کرد، تشدید تنش در مسجد الاقصی، ادامه سیاست‌های مربوط به تقسیم زمانی و مکانی است که رژیم صهیونیستی برای اجرای آن تلاش می‌کند.

این مرکز همچنین عملیات یورش صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی و بازداشت رائد صلاح، رئیس جنبش اسلامی فلسطین را محکوم کرد و از امت اسلامی خواست تا با تمام قدرت از مسجد الاقصی محافظت کند و در مقابل سازمان‌های صهیونیستی و تلاش آنها برای تخریب قبة الصخره بایستد.

مرکز مذکور همچنین از تمامی آزادگان جهان و سازمان های حقوقی بین‌المللی خواست تا برای کنترل و مهار جنایت‌های روزافزون اشغالگرا علیه موقعیت دینی، تاریخی و تمدنی مسجد الاقصی اقدام موثری اتخاذ کنند.

از سوی دیگر، صدها تن از شهروندان اردنی در نزدیکی سفارت رژیم صهیونیستی در امان، پرچم‌های فلسطینی را برافراشتند.

آنها بر حمایت از پایداری "مرابطون" (عده‌ای از مسلمانان فلسطینی که به طور دائم در مسجدالاقصی و صحن آن با هماهنگی کامل و زمانبندی مناسبی که انجام داده‌اند، حضور دارند) و مقابله آنها با حملات نیروهای رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان تاکید و اعلام کردند که راهپیمایی پرچم به مثابه تعدی آشکار به شهر قدس و مقدسات آن است.

شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی شعارهایی را در محکومیت تجاوزات اسرائیل علیه مسجد الاقصی سردادند و از مقاومت فلسطین خواستند تا با این تجاوزات مقابله کنند. آنها همچنین خواستار بسته شدن سفارت اسرائیل و لغو معاهده "وادی عربة" شدند.

آنها در واکنش به راهپیمایی پرچم در شهر قدس، پرچم های اردن و فلسطین را در دست  گرفتند.

از سوی دیگر، صدها تن از فلسطینیان مستقر در لبنان در محکومیت تعرض اشغالگران و شهرک‌نشینان اسرائیلی به شهر قدس و مسجد الاقصی راهپیمایی برگزار کردند.

ساکنان اردوگاه‌های "برج البراجنه"، "شاتیلا" و "مار الیاس" با در دست داشتن پرچم فلسطین راهپیمایی اعتراض آمیزی برگزار کردند.

نمایندگان احزاب لبنانی، گروه‌های فلسطینی، موسسات، انجمن‌ها و اتحادیه‌های لبنانی، نمایندگان کمیته‌های مردمی و موسسات و انجمن‌های داخلی در این راهپیمایی‌ها شرکت کردند.

سمیر ابو عفش، دبیر کل جنبش فتح در بیروت خاطرنشان کرد، تلاش‌های شهرک‌نشینان اسرائیلی برای تقسیم زمانی و مکانی و اعمال واقعیت جدید در شهر قدس در مقابل وحدت ملت فلسطین ناکام خواهد ماند.

در همین راستا، توفیق عبد الله، رهبر نظامی جنبش فتح تصریح کرد: ما از ملت خود در سرزمین با ارزش فلسطین و همچنین شهر قدس حمایت و با تمامی روش‌ها و راه‌های لازم از آنها دفاع خواهیم کرد.

وی در ادامه افزود: ما جنایت‌ها و اقدامات اشغالگران و شهرک‌نشینان اسرائیلی را محکوم می‌کنیم و از آنها و حتی از یک وجب از خاک فلسطین دست نخواهیم کشید.

عبدالله از جامعه جهانی و شورای امنیت خواست که به تصمیمات آنها برای توقف شهرک‌سازی، تجاوزات، جنایت‌ها و کشتارهای روزانه علیه ملت بی‌گناه فلسطین احترام گذاشته و به آنها کمک کنند تا به حقوق مشروع خود دست یابند.

گروه‌های فلسطینی همچنین در استان "البقاع" راهپیمایی برپا کردند و فلسطینیان در اردوگاه "الجلیل" پرچم فلسطین را برافراشتند.

در همین رابطه، فراس الحاج، دبیرکل جنبش فتح و گروه‌های فلسطینی در البقاع  خاطرنشان کرد: ما در تمامی اردوگاه‌های لبنان به صورت یکپارچه حرکت کردیم تا با برافراشتن پرچم فلسطین که نماد حاکمیت فلسطین، هویت ملی و چتر ملت فلسطین در داخل و خارج آن است، پاسخ دهیم.

سازمان فعالیت مشترک فلسطینی نیز راهپیمایی در اردوگاه "عین الحلوه" برای حمایت از مسجد الاقصی و مقدسات فلسطینی برپا کرد و راهپیمایی پرچم اسرائیل و تلاش‌های اشغالگران برای تغییر ویژگی‌های دینی شهر قدس را محکوم کرد.

در همین رابطه، گروه‌های فلسطینی در اردوگاه‌های "نهر البارد" و "البلداوی" در شمال لبنان نیز تجمعاتی در محکومیت راهپیمایی پرچم اسرائیل در شهر قدس و حمایت از استقامت مردم فلسطین و همچنین دفاع از اراضی و مقدسات آنها برگزار کردند.

ده‌ها هزار شهرک‌نشین عصر یکشنبه به مناسبت سالروز اشغال بخش شرقی شهر قدس اشغالی، راهپیمایی موسوم به "پرچم‌ها" را در این شهر برپا کردند که در ادامه موجب آغاز درگیری‌هایی میان آنها و فلسطینی‌ها شد و طی آن ۱۹۹ فلسطینی زخمی شده و ۵۰ تن دیگر بازداشت شدند.

پیش از این راهپیمایی نیز صدها شهرک‌نشین به مسجدالاقصی یورش برده و در صحن‌های آن نمازهایی را به پا داشتند، این در حالی است که محمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین پیشتردر بیانیه‌ای نسبت به پیامدهای خطرناک این اقدام هشدار داده و اقدامی بین‌المللی و فوری برای توقف هتک حرمت این اماکن مقدس را خواستار شده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha