• دوشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401030906465
  • خبرنگار : 50356

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان مشهد:

آغاز برداشت جو در شهرستان مشهد

آغاز برداشت جو در شهرستان مشهد

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت : امسال در شهرستان مشهد ۲۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی از جمله ۱۳ هزار و ۸۰۰ هکتار جو آبی و ۸۵۰۰ هکتار جو دیم زیر کشت جو قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۵۵ هزار تن جو از این سطح برداشت شود.

محمد میری دیسفانی در این خصوص اظهار کرد: متوسط عملکرد جو آبی در مشهد چهار تن در هکتار و جو دیم ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار است. کاشت جو در مشهد از تاریخ اول مهر سال قبل آغاز و تا تاریخ ۳۰ آذر ماه ادامه داشت. ارقام کشت شده در سطح شهرستان مشهد عمدتا رقم یوسف، بهمن، نوت، ریحان و... است.

وی افزود: بیش از ۱۳۰ دستگاه کمباین‌کار شامل ۳۰ دستگاه کمباین بومی و ۱۰۰ دستگاه کمباین مهاجر برداشت جو را در این شهرستان بر عهده دارند. در این رابطه اکیپ‌های برداشت متشکل از کارشناسان مجرب مستقر در مدیریت و مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌های تابعه این شهرستان بر کار برداشت و تنظیم کمباین‌ها نظارت دارند. 

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: هر سال با آغاز فصل برداشت غلات طی نشستی که با کمباین‌داران منطقه انجام می‌گیرد، نرخ برداشت انواع کمباین در هر هکتار مشخص می‌شود. در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد برداشت غلات این شهرستان به صورت کاملا مکانیزه انجام و در آغاز روز به منظور جلوگیری از انتشار بیماری گیاهی کلیه کمباین‌ها ضدعفونی می‌شود.

میری دیسفانی ادامه داد: با هماهنگی‌های انجام شده با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی سوخت مورد نیاز کمباین‌ها تامین و در اختیار کمباین‌داران قرار می‌گیرد تا برداشت به سرعت انجام شود.

وی تصریح کرد: نرخ برداشت هر هکتار جو با کمباین‌های استاندارد جو آبی ۹۲۲ و جو دیم ۵۵۹ هزار تومان است.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان مشهد در مورد تامین سوخت کمباین‌های برداشت غلات گفت: سهمیه سوخت کمباین‌های بومی به صورت ماهانه و کمباین‌های مهاجر ۱۵ روزه تامین می‌شود، به صورتی که برای کمباین‌های سبک مثل جاندیر ۹۵۵ و جاندیر ۱۰۵۵، ۶۰۰۰ لیتر در ماه و برای کمباین‌های نیمه‌سنگین و سنگین مثل کمباین‌های نیوهلند، سمپو و کلاس مدیوم ۳۱۰ و همچنین برای کمباین جاندیر ۱۱۶۵، ۹۰۰۰ لیتر در نظر گرفته شده است.

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد وی اقدامات انجام شده برای حمایت از کشاورزان شهرستان را توزیع به موقع نهاده‌ها و توزیع بذر اصلاح شده، ارائه خدمات فنی و کارشناسی و اطلاع‌رسانی و پیگیری بیمه محصول بیان کرد و گفت: امیدواریم این محصول مستقیم و بدون واسطه به دست دامداران این شهرستان برسد.

انتهای پیام249146

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha