• سه‌شنبه / ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1401031007429
  • خبرنگار : 71553

نوروزی مطرح کرد

صرفه‌جویی ارزی یک میلیارد دلاری با تولید در دیم‌زارها

صرفه‌جویی ارزی یک میلیارد دلاری با تولید در دیم‌زارها

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام گفت: تولید در دیم‌زارها سالانه حدود یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی به همراه دارد.

به گزارش ایسنا، عارف نوروزی در حاشیه شصت و دومین جلسه ستاد ملی طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، توانمندسازی اقتصادی مناطق روستایی و دورافتاده کشور و همچنین کمک به حفظ استقلال اقتصادی و حفظ کشور از تکانه های بیرونی طرح تولید ملی دیم را در کشور با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی از ۲ سال پیش شروع کرد.

وی ادامه داد: سال گذشته سال آزمایشی اجرای طرح بود و اجرای آزمایشی طرح نیز با موفقیت همراه شد. امسال نیز با اجازه  مقام معظم رهبری سال دوم طرح شروع شده است.

 سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام اضافه کرد: ستاد اجرایی فرمان امام ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم را هدف قرار داد که در حال حاضر ۲ میلیون و  ۵۰۰ هزار هکتار آن محقق شده و ۱۰۰ هزار هکتار باقی مانده نیز در یکی دوماه آینده زیر کشت خواهد رفت. همچنین با توافقی که با وزیر جهادکشاورزی داشتیم این رقم به میزان بیشتری افزایش می‌یابد.

نوروزی تصریح کرد: ستاد اجرایی فرمان امام سال گذشته ۱۳۰ میلیارد تومان برای طرح جهش تولید در دیم‌زارها کمک بلاعوض اختصاص داد و امسال نیز ۳۶۰ میلیارد اختصاص داده شده است. برای سال آینده نیز ۵۶۰ میلیارد تومان منابع بلاعوض پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه با تولیدی که در دیم‌زارها اتفاق می‌افتد سالانه حدود یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی به همراه دارد، گفت: توانمندسازی کشاورزان، پایداری اشتغال، استفاده و بکارگیری ظرفیت‌های آموزشی، ترویجی و بهره‌گیری از ماشین آلات  سلسله اقداماتی است که در جهت جهش اقتصادی مناسب در این حوزه خواهد بود.

نوروزی در پاسخ به این سوال که چگونه با وجود کاهش بارندگی امکان افزایش کشت دیم وجود دارد؟ گفت: مراکز علمی و تحقیقاتی وزارت جهادکشاورزی در این زمینه ورود می‌کند و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و هشدارهای لازم را در مناطقی که ممکن است با ریسک مواجه شویم به ما اعلام خواهند کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha