• چهارشنبه / ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401031108102
  • خبرنگار : 71661

دیدار رهبران آمریکا و نیوزیلند در کاخ سفید با محوریت نفوذ چین در اقیانوس آرام

دیدار رهبران آمریکا و نیوزیلند در کاخ سفید با محوریت نفوذ چین در اقیانوس آرام
جو بایدن و جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند در کاخ سفید

رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر نیوزیلند در دیدار خود نسبت به تلاش‌های چین برای گسترش نفوذش در منطقه اقیانوس آرام ابراز نگرانی کرده و درباره لزوم تعامل رو در رو با رهبران جزایر اقیانوس آرام گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند همزمان با تور ۱۰ روزه سفر وزیر خارجه چین به منطقه اقیانوس آرام، در کاخ سفید دیدار کردند؛ سفر وزیر خارجه چین، نیوزیلند و آمریکا و متحدانش را در منطقه هند-اقیانوس آرام نگران کرده است.

بایدن در خوش‌آمدگویی به آردرن در کاخ سفید گفت، واشنگتن به هیچ وجه نمی‌خواهد به این منطقه دیکته کند،‌ بلکه خواستار همکاری با آن‌هاست و افزود: ما کار بیشتری برای انجام دادن در این جزایر اقیانوس آرام داریم.

در بیانیه‌ای مشترک پس از این دیدار، این دو رهبر نسبت به توافق امنیتی اخیر میان چین و جزایر سلیمان ابراز نگرانی کردند.

در این بیانیه آمده است: ایجاد یک حضور پایدار نظامی در اقیانوس آرام توسط کشوری که ارزش‌ها یا منافع امنیتی مشترکی با ما ندارد، تعادل استراتژیک این منطقه را به‌ کلی تغییر داده و برای هر دو کشور (آمریکا و نیوزیلند)‌ یک نگرانی امنیت ملی محسوب می‌شود.

یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گفت، طرفین در این دیدار درباره نگرانی‌های مشترک خود نسبت به چالش‌هایی که کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام با آن مواجه هستند و همچنین لزوم کمک به آن‌ها برای گذشتن از سد مسائلی مانند همه‌گیری کرونا و تغییرات اقلیمی گفت‌وگو کردند.

این مقام افزود: آن‌ها همچنین گفت‌وگوهایی دقیق درباره اهمیت تعامل رو در رو با رهبران این کشورهای جزیره‌ای داشتند و درباره لزوم همکاری نزدیک آمریکا و نیوزیلند و دیگر شرکا در راستای تقویت تلاش‌ها برای تعامل موثرتر در منطقه اقیانوس آرام گفت‌وگو کردند.

آردرن، اولین نخست‌وزیر نیوزیلند است که از سال ۲۰۱۴ به کاخ سفید پا می‌گذارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha