• جمعه / ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۶:۳۰
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1401031208861
  • خبرنگار : 71640

اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت

اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت

اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت، واکنش مسئولان مختلف به حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان، تیراندازی در خیابان طالقانی تهران و... از اخبار حقوقی و قضایی بودند.

به گزارش ایسنا، مهم‌ترین اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت را در این گزارش مرور می‌کنیم:

توضیح پزشکی قانونی درباره «نحوه شناسایی حسین عبدالباقی»

اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت

رضا رئوفیان رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران با اشاره به فرایند تشخیص هویت جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان گفت: در خصوص حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان، با توجه به آواربرداری‌های انجام شده و خروج پیکرها و بقایای قربانیان طی ساعات و روزهای اول وقوع حادثه، امکان شناسایی و تعیین هویت این عزیزان براساس پروتکل مربوط فراهم و با انجام بررسی‌های تخصصی لازم و طی فرآیندهای مربوط، این پیکرها پس از شناسایی تحویل خانواده‌هایشان شدند.

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران اظهار کرد: در این میان با طرح برخی شایعات و ابهامات درخصوص متوفی حسین عبدالباقی که هویت وی از طریق بررسی‌های انجام شده و از جمله روش‌های بیومتریک (اثر انگشت) به انجام رسیده بود، لزوم انجام آزمایش ژنتیک مطرح و اقدامات لازم انجام شد.

وی افزود: با بررسی پیکر و عدم مشاهده تخریب بافتی، نمونه‌گیری طبق دستورالعمل‌های موجود سازمان از بافت‌های عمقی (عضله) انجام شد و با توجه به اولویت تعیین هویت متوفی، آزمایش به صورت خارج از نوبت انجام و پروفایل ژنتیکی استحصال و فرآیند مقایسه تطبیقی با پروفایل ژنتیکی مادر و ۳ فرزند وی توسط نرم افزار اختصاصی انجام شد.

رئوفیان ادامه داد: براساس محاسبات آماری، احتمال صحت روابط مذکور در هر ۴ مورد، بین متوفی با مادر بیولوژیک و فرزندانش، ۹۹.۹۹۹۷ % به دست آمد؛ لذا هرگونه شبهه‌ای در مورد صحت این پاسخ و احراز هویت متوفی رد می‌شود.

توضیحات دادستان تهران درباره تیراندازی در خیابان طالقانی

اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت

علی صالحی دادستان تهران، در خصوص جزئیات حادثه تیراندازی در خیابان طالقانی، گفت: صبح امروز پس از اطلاع از حادثه تیراندازی در خیابان طالقانی تهران بلافاصله به همراه معاون و بازپرس ویژه قتل در صحنه حاضر شدیم. در این حادثه فردی با سلاح گرم به ماموران انتظامی مستقر در مقابل ساختمان بنیاد شهید اقدام به تیراندازی کرده بود که بر اثر این حادثه ۴ نفر از ماموران نیروی انتظامی مجروح شدند.

دادستان تهران با بیان این‌که در حال حاضر ضارب دستگیر شده است، عنوان کرد: این فرد مجرم روز گذشته نیز ۴ تن از شهروندان شهرستان شهریار را با سلاح گرم به قتل رسانده و متواری بود.

شهرداری می‌تواند رأساً از ساخت و ساز بدون پروانه جلوگیری کند

اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به وظایف ومسئولیت‌هایی که شهرداری‌ها در قبال ساختمان‌ها و بناها و مستحدثات دارند، تصریح کرد: اگر شروع ساخت و ساز ساختمانی، بدون اخذ پروانه باشد؛ یا اینکه برخلاف مفاد پروانه، ساخت ساختمانی شروع شود؛ شهرداری با مأمورین خود می‌تواند رأساً از احداث ساختمان مزبور جلوگیری کند. همچنین اگر ساختمانی بصورت خلاف ساخته شده باشد، شهرداری می‌تواند موضوع را به کمیسیون ماده ۱۰۰ اعلام کند و کمیسیون مزبور چنانچه حکم به قلع و قمع داد و این رأی قطعی شد، باز در اینجا خود شهرداری و کمیسیون ماده ۱۰۰ می‌توانند صاحب ملک را ملزم به انجام اصلاحات لازم یا تخریب بنا کنند؛ درصورت استنکاف مالک از اجرای حکم نیز، شهرداری می‌تواند برای تخریب، اقدام کند.

وی در ادامه با اشاره به وظایف سازمان نظام مهندسی در قبال ساخت ساختمان‌ها، اظهار کرد: فردی که می‌خواهد ساختمانی را بسازد، باید طراحی، نقشه اجرایی و سایر اسناد و مدارک لازم را ارئه  دهد و نظام مهندسی حسب مورد، مهندس متناسب با این قضیه را معرفی می‌کند؛ مهندس ناظر وظیفه نظارت بر مراحل مختلف ساخت و ساز را دارد؛ چنانچه مهندس ناظر تخلف کرد و شهرداری به این امر واقف شد، موظف است که موضوع را به سازمان نظام مهندسی اطلاع دهد؛ گاهی اوقات باید حسب مورد، فرد را به دستگاه قضایی معرفی کند؛ گاهی نیز باید در راستای مسائل انتظامی، برخوردهای مقتضی صورت گیرد؛ علی‌ایحال در قبال ساختمان فروریخته آبادان نیز باید این مورد نیز با دقت بررسی شود.

فعالیت ۱۲۹ ساختمان بحرانی/ پاسخ دادستان کل کشور

اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت

حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور در گفت‌وگوی تلفنی با شبکه خبر در پاسخ به این سوال که از حادثه پلاسکو به بعد طبق گفته سازمان آتش‌نشانی تا الان ۱۲۹ ساختمان «بحرانی» در آستانه اتفاقی مانند متروپل در تهران شناسایی شده که این رقم از بین ۳۵۰۰  واحد ساختمانی است که حالت ناایمن دارند و در این مدت که این موضوع اعلام شده و دادستانی هم ورود کرده همچنان از این عدد چیزی کم نشده است گفت: دستگاه قضایی باید چه کار کند؟

وی در پاسخ به سوال مجدد مجری مبنی بر اینکه برخوردی که دادستانی باید می‌کرده شاید اتفاق نیفتاده است؟ گفت: چه کار باید کنند؟ ساختمان‌ها را ایمن‌سازی یا تخلیه کنند؟ دستگاه قضایی که این وظیفه را ندارد.

منتظری در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که باید مر قانون اتفاق بیفتد؟ گفت: مر قانون همین است که باید همه به وظیفه خودشان عمل کنند. اگر جرمی واقع شده جرم را باید دستگاه مربوطه به دستگاه قضایی اعلام کند و دستگاه قضایی که نمی‌تواند به تعداد ساختمان‌های ناایمن آنجا مسئول بگذارد.

محمدعلی نجفی سه بار درخواست آزادی داده است

اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت

حمیدرضا گودرزی وکیل مدافع محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران اظهار کرد: موکلم تاکنون سه بار درخواست آزادی مشروط داده است ولی دادستانی با آن موافقت نکرده است. با توجه به اینکه موکلم بیش از  نصف مجازات را گذرانده باید آزاد شود ولی چنین اتفاقی رخ نداده است.

پیام دبیر شورای نگهبان برای متروپل/ جنتی: مردم را به آرامش دعوت می‌کنم

اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت

آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان در پیامی نوشت: حادثه دلخراش فروریختن ساختمانی در آبادان که موجب جان باختن عده ای از هم‌میهنان عزیز شد مایه تأسف و تأثر فراوان است. اینجانب ضمن اعلام همدردی و عرض تسلیت به بازماندگان داغدار این حادثه تلخ و طلب رحمت و مغفرت الهی برای درگذشتگان این واقعه ناگوار، مردم شریف و خونگرم آبادان را به حفظ آرامش دعوت نموده، از دستگاه‌های امدادی می‌خواهم در روند امدادرسانی و آواربرداری تسریع نمایند. همچنین بر خواست افکار عمومی از دستگاه قضایی مبنی بر پیگرد قانونی و برخورد جدی با عاملین و مقصرین این رخداد سخت، تأکید می‌نمایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha