• دوشنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۵:۴۶
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 1401031209030
  • خبرنگار : 71614

/شماره واحد امدادی؛ ممکن یا غیرممکن؟ /

نظر رییس سازمان مدیریت بحران درباره تک شماره شدن دستگاه‌های امدادی

نظر رییس سازمان مدیریت بحران درباره تک شماره شدن دستگاه‌های امدادی

رییس سازمان مدیریت بحران کشور معتقد است که محاسن پروژه راه‌اندازی شماره تلفن واحد برای دستگاه‌های امدادی در کشور، بیشتر از معایب آن است.

محمدحسن نامی در گفت‌وگو با ایسنا درباره پروژه راه‌اندازی شماره تلفن واحد برای دستگاه‌های امدادی در کشور اظهارکرد: امروز رویکرد الکترونیک در دولت در حال پیگیری و اجرا است که این اقدام با هدف آسان‌تر شدن کارها است. دولت الکترونیک دولتی است که در ۲۴ ساعت شبانه روز و در ۳۶۵ روز سال درتمام حوزه‌های خدماتی و ... پاسخگوی مردم باشد.  راه‌اندازی شماره واحد امدادی نیز در همین راستا است.

وی با بیان اینکه امروز همه باید تلاش کنیم تا با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید کار را برای مردم راحت‌تر کنیم، گفـت: یکی از روش‌های راحت‌تر شدن ارتباط با سازمان‌های امدادی، تک شماره شدن آن است تا با یک شماره پاسخگوی شهروندان باشند. با این طرح مردم می‌توانند با سرعت بیشتری موارد لازم را اطلاع‌رسانی کنند و در پی آن نیز  اقدامات و خدمات مورد نیاز را سریع‌تر دریافت کنند. این موجب می‌شود تا از پیامدهای بعدی پس از حادثه نیز تا حد زیادی جلوگیری شود.  

نامی گفت: بر اساس قانون مدیریت بحران مصوب سال ۱۳۹۸  برای هر وزارتخانه وظیفه‌ای تعیین شده است. به عنوان مثال در ماده ۱۴ برای وزارت ارتباطات تعیین کرده است که این وزارتخانه موظف است یک ارتباط امن و دائمی را توسط ابزارهای ارتباطی و به صورت سمعی و بصری فراهم کند. در حقیقت این وظیفه تعیین شده است و قانون وظیفه همه را به ویژه در حوزه مدیریت بحران تعیین کرده است. پش باید همه دستگاه ها سهم خود را فراهم کنند.  

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به اینکه معایبی در خصوص طرح راه‌اندازی شماره تلفن واحد برای دستگاه‌های امدادی وجود دارد یا خیر گفت: محاسن این طرح بیشتر از معایب آن است. هر اقدامی برخی معایب و محاسن دارد اما بعضی از راهکارها محاسن بیشتری دارند که راه‌اندازی شماره تلفن واحد برای دستگاه‌های امدادی از جمله آن‌ها است.  

وی درخصوص اعتبارات پیش‌بینی شده برای این طرح نیز گفت: این جزو مراحلی است که قانون تعیین کرده و مشخص است که هر اقدام، وظیفه کدام وزارتخانه یا سازمان است. دستگاه‌ها باید این موضوع را در بودجه‌های سالانه خود پیش‌بینی کنند. اگر چه که در ذهن برخی این وجود دارد که باید هر اقدامی از بودجه بحران پرداخت شود اما اینطور نیست و در واقع زمانی که مجلس شورای اسلامی آن را تصویب و اعلام کرده، همان سازمان باید بودجه لازم برای اجرای آن را پیش‌بینی کند.  

نامی درباره اینکه هزینه برآورد شده برای این اجرای این طرح متناسب با منافع آن است یا خیر ادامه داد: زیربنای اجرای این طرح در حال حاضر وجود دارد که همین شماره تماس‌های سه رقمی است که فعلا استفاده می‌شود. با اجرای این طرح فقط تمام آنها تجمیع شده و تک شماره می‌شود. فقط باید پذیرفته شود که یک شماره با همان ظرفیتی که پیش‌تر وجود داشت پاسخگوی همه باشد. قرار نیست اتفاق جدیدی بیفتد و اعتبار زیادی نیاز ندارد.  

وی با بیان اینکه همواره درباره تغییرات مقاومت وجود دارد ادامه داد: برخی سازمان‌ها مایل هستند که در این زمینه مستقل باشند که این صحیح نیست. همه اقداماتی که به امور مردم و کشور مربوط است باید یکپارچه باشد.

بیشتر بخوانید

پیشنهاد اورژانس برای تبدیل ۱۱۵ به تک شماره امدادی کشور

نظر آتش‌نشانی درباره «تک شماره» شدن تلفن‌های امدادی

پیشنهاد اختصاص شماره دو رقمی برای امداد رسانی

طرح تجمیع شماره‌های امدادی «خام» است

بررسی اعزام مشترک و شماره واحد امدادی در سطوح مختلف حوادث

 چندی پیش رئیس مرکز عملیات اضطراری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از آغاز پروژه راه‌اندازی مرکز اعزام و شماره تماس واحد امدادی مشترک خبر داد.  پروژه‌ای که اجرای آن از آذرماه سال ۱۴۰۰، در نخستین جلسه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران که در دولت سیزدهم برگزار شد، به تصویب رسید. از پروژه راه‌اندازی شماره تلفن واحد برای دستگاه‌های امدادی، به عنوان یکی از پروژه‌های کلانشهر تهران یاد می شود که طبق نظر برخی از مسئولان قرار است به صورت پایلوت در شهر تهران به اجرا درآید و پس از اینکه موانع و چالش‌های اصلی و فرآیند اجرای آن تسهیل شد، در سراسر کشور توسعه پیدا کند و به بهره برداری برسد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha