• جمعه / ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401031309400
  • خبرنگار : 71415

طالبان پاکستان آتش بس با اسلام آباد را تمدید کرد

طالبان پاکستان آتش بس با اسلام آباد را تمدید کرد

طالبان پاکستان اعلام کرد سرانجام پس از دو روز گفتگو با هیاتی از بزرگان قبایل پاکستان که به میزبانی طالبان افغانستان برگزار شده بود، آتش بس با دولت اسلام آباد را برای مدتی نامحدود تمدید کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه الجزیره، به گفته محمد خراسانی، سخنگوی گروه ممنوعه تحریک طالبان پاکستان این تصمیم روز پنجشنبه پس از حصول "پیشرفت قابل توجه" در مذاکرات با تیمی ۵۰ نفره از این بزرگان گرفته شد.

وی جزئیات بیشتری ارائه نکرد و هیچ تایید فوری از سوی دولت پاکستان در مورد تمدید آتش بس وجود نداشت.

طالبان پاکستان یک گروه مجزا از طالبان افغانستان اما متحد با آن است؛ طالبان افغانستان که در ماه اوت گذشته در حالی که آمریکا و نیروهای ناتو در مراحل پایانی خروج خود از افغانستان بودند، قدرت را در این کشور به دست گرفتند.

تحریک طالبان پاکستان در ۱۴ سال گذشته کمپین مسلحانه‌ای را در پاکستان به راه انداخته و اهدافش را اجرای سفت و سخت‌تر احکام اسلامی در این کشور، آزادی آن دسته از اعضایش که در بازداشت دولت هستند و کاهش حضور ارتش پاکستان در مناطق قبیله نشین این کشور اعلام کرده است.

خراسانی، سخنگوی تحریک طالبان پاکستان گفت که مذاکرات مذکور در کابل در روزهای آینده ادامه خواهد یافت. هیچ بیانیه ای از سوی طالبان افغانستان در این زمینه منتشر نشده است. این گروه در گذشته تنها گفته که موضع بی طرفی را در قبال این گفتگوها ارائه می دهد.

طالبان افغانستان نیز دولت جدید پاکستان را برای دستیابی به توافقنامه صلح با طالبان پاکستان تشویق کرده است.

آتش بس قبلی بین دو طرف در ۳۰ مه به پایان رسید. تاکنون هیچ یک از آتش بس‌ها راه را برای صلح دائمی‌تر هموار نکرده است.

طالبان پاکستان سال‌هاست که از مناطق ناهموار واقع در مرز با افغانستان برای مخفیگاه‌ها و حملات فرامرزی به پاکستان استفاده می‌کند و اکنون با بازگشت طالبان افغانستان به قدرت جسور شده است.

این گروه از نیروهای دولتی پاکستان درخواست کرده که از مناطق قبیله نشین سابق واقع در استان خیبر پختونخواه خارج شوند همه شبه نظامیان تحریک طالبان پاکستان که در بازداشت دولت هستند را آزاد کنند و همه پرونده‌های قضایی علیه آنها را لغو کنند.

از سوی دیگر، دولت اسلام آباد خواهان انحلال طالبان پاکستان و پذیرفتن قانون اساسی پاکستان از سوی این شبه نظامیان و قطع روابط ادعایی آنها با داعش است.

بزرگان قبایل پاکستان به عنوان واسطه به کابل فرستاده شدند، زیرا طبق قانون اساسی پاکستان، دولت نمی تواند – دست کم نه به صورت مستقیم - با کسانی که علیه آن شورش می کنند، مذاکره کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha