• جمعه / ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401031309539
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

/ واکاوی شخصیت و اندیشه امام خمینی/

امام(ره) در پیوند و تعامل با مردم حرکت می‌کرد

امام(ره) در پیوند و تعامل با مردم حرکت می‌کرد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های امام(ره) مردمی بودن ایشان بود که باعث شده بود در پیوند و تعامل با مردم حرکت کنند، گفت: مردمی بودن صرفاً ارتباط‌گیری با ارباب رجوع نیست، مردمی بودن یعنی اینکه نیاز مردم در تصمیمات اجتماعی و سازمانی مدنظر باشد.

مرتضی رجوعی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آن دسته از ویژگی‌هایی که شخصیت امام راحل(ره) را متفاوت کرده و باعث محبوبیت ایشان بود، اظهار کرد: پاسخ این مسئله را می‌توان در سخنانی که اخیرا مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی فرمودند، جست‌وجو کرد. اخلاص و مردمی بودن، دو ویژگی امام(ره) بود که ایشان را از دیگران متمایز می‌کرد.

وی ادامه داد: اخلاص یعنی انجام کارها برای خدا. به عنوان مثال، در بازاریابی ملاک را رضایت مشتری قرار دادن یا در مدیریت دانشگاه رضایت دانشجو را مدنظر قرار دادن، مشکلاتی را به دنبال دارد، چراکه در این صورت در پی رضایت یک مشتری نارضایتی مشتری دیگر و در پی رضایت یک دانشجو نارضایتی دانشجوی دیگر را شاهد خواهیم بود، اما اگر مبنای کار رضای خدا باشد، رضایت بندگان خدا هم جلب خواهد شد.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) بیان کرد: در خصوص تحلیل شخصیت امام راحل(ره) سن من قد نمی‌دهد، اما براساس آنچه از سخنان امام در صحیفه نور خواندم و یا در سخنرانی‌های ایشان شنیده‌ام، آنچه در رفتار ایشان موج می‌زند، اخلاص است. امام راحل برای رضای خدا انقلاب کرد، نه برای قدرت‌طلبی و یا اینکه عده‌ای سوار بر قدرت شوند.

رجوعی با بیان اینکه ویژگی دیگر حضرت امام(ره) مردمی بودن ایشان بود که باعث شده بود در پیوند و تعامل با مردم حرکت کنند، گفت: مردمی بودن صرفاً ارتباط‌گیری با ارباب رجوع نیست، مردمی بودن یعنی اینکه نیاز مردم در تصمیمات اجتماعی و سازمانی مدنظر باشد، امروز مردم از برخی موضوعات گله دارند، لذا منافع مردم را باید بر منافع حزبی، سازمانی و شخصی اولویت داد.

وی اضافه کرد: انقلاب ما انقلاب مردمی است و این ویژگی، انقلاب ما را از سایر انقلاب‌ها متفاوت می‌کند. یک گروه نظامی و ضددولت نیامد تا با کودتا انقلاب کند، بلکه این آحاد مردم بودند که انقلاب کردند، لذا با توجه به اینکه انقلاب ما مردمی بود، ویژگی مردمی بودن امام نیز ایشان را محبوب کرد. اگر بخواهیم در جمهوری اسلامی پابرجا باشیم و آن ارزش‌هایی که برای آن انقلاب کردیم، پایدار بماند، باید مدیران‌مان این دو ویژگی یعنی اخلاص و مردمی بودن را داشته باشند.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) افزود: ارزش‌های انقلاب اسلامی فی‌النفسه جاذبه دارد، ارزش‌هایی چون عدالت، آزادی، حذف فاصله طبقاتی و... ذاتاً برای همه و نسل جوان و نوجوان ارزشمند است و شاهد مثال هم حضور میلیونی مردم در تشییع پیکر شهید سلیمانی بود. این شهید بزرگوار هم این دو ویژگی یعنی مردمی بودن و اخلاص را داشتند که هر دو نیز برگرفته از الگوی رفتاری امام راحل بود و همین ویژگی‌ها هم باعث محبوبیت این شهید والامقام شده بود.

رجوعی خاطرنشان کرد: نسل جوان امروز ما روی ارزش‌های انسانی حساب باز می‌کنند، لذا اگر این ارزش‌ها در اسطوره‌ها نمود یابد و نمادسازی و داستان‌سرایی شود، تبدیل به یک فرهنگ خواهد شد، کمااینکه سرودی مانند «سلام فرمانده» نمادسازی می‌شود و هویتی در بین اقشار ایجاد می‌کند. نسل جوان امروز با ارزش‌های فکری قابل تحلیل است، نه براساس تیپ ظاهری. لذا ارزش‌هایی که امام(ره) بر آن تأکید داشتند ارزش‌های فرازمانی است که در دوران کنونی هم جذابیت دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha