• شنبه / ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401031409935
  • خبرنگار : 71415

ترکیه خطاب به ناتو: نگرانی های امنیتی آنکارا بر اساس دلایل "عادلانه و مشروع" هستند

ترکیه خطاب به ناتو: نگرانی های امنیتی آنکارا بر اساس دلایل "عادلانه و مشروع" هستند

رجب طیب اردوغان همچنان که سوئد و فنلاند به دنبال عضویت در ناتو هستند، در اظهاراتی خطاب به دبیرکل این ائتلاف گفت، نگرانی‌های امنیتی ترکیه مبتنی بر دلایل "عادلانه و مشروع" هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، بر اساس بیانیه منتشره از سوی اداره ارتباطات دولت ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در تماسی تلفنی در مورد نامزدی دو کشور نوردیکی فنلاند و سوئد برای عضویت در ائتلاف ناتو و نگرانی‌های امنیتی آنکارا در مورد ورود آنها به این ائتلاف نظامی بحث و گفتگو کردند.

بر اساس این بیانیه اردوغان به استولتنبرگ گفت که سوئد و فنلاند باید ثابت کنند از تروریسم حمایت نمی‌کنند، حاضر به نشان دادن همبستگی با این ائتلاف هستند و در عین حال یک شرط دیگر مربوط به برداشته شدن تحریمهای اعمال شده علیه ترکیه است.

در همین حال بر اساس این گزارش استولتنبرگ نیز به نوبه خود بر اهمیت توقعات ترکیه در راستای تضمین امنیتش تاکید کرد؛ ترکیه‌ای که او از آن به عنوان یک همپیمان مهم ناتو یاد کرد.

سوئد و فنلاند رسما در تاریخ ۱۸ مه نامزدی خود برای عضویت در ناتو را مطرح کردند؛ تصمیمی که انگیزه‌اش جنگ روسیه علیه اوکراین که در تاریخ ۲۴ فوریه آغاز شد، بود.

اما ترکیه، یکی از اعضای قدیمی این ائتلاف، مخالفت خود را با درخواست عضویت آنها ابراز  و از این کشورها به خاطر نشان دادن مدارا و حتی حمایت در قبال گروه‌های تروریستی مانند پ ک ک و سازمان تروریستی فتح‌الله گولن انتقاد کرده است. الحاق آنها به ناتو مستلزم تایید تمامی ۳۰ کشور عضو ناتو به اتفاق آرا است.

در اواخر ماه مه، ترکیه میزبان رایزنی‌هایی با هیئت‌های سوئد و فنلاند در مورد درخواستشان برای عضویت در ناتو در آنکارا بود. اردوغان گفت که این دیدارها "در سطح مطلوب" نبوده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha