• دوشنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401031610616
  • خبرنگار : 50180

رئیس هیئت مدیره مرغداران گوشتی کرمانشاه:

جوجه‌ریزی در این شرایط دل شیر می‌خواهد

جوجه‌ریزی در این شرایط دل شیر می‌خواهد

ایسنا/کرمانشاه رئیس هیئت مدیره مرغداران گوشتی استان کرمانشاه با اشاره به کاهش تمایل مرغداران به جوجه ریزی، معتقد است در صورت تداوم این وضعیت با افزایش قیمت مرغ در بازار موجه خواهیم بود.

برومند چهارآیین در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به عدم اقبال مرغداران به جوجه ریزی، اظهار کرد: در پی اجرای طرح اصلاح نظام یارانه ها از سوی دولت، مرغداران تمایل زیادی به جوجه ریزی در واحدهای مرغداری ندارند که دلیل اصلی این موضوع عدم قطعیت هم در قیمت نهایی عرضه محصول و هم در تامین نهاده های مورد نیاز واحدهای مرغداری است که این موضوع در کنار کاهش قدرت خرید مردم بی انگیزگی بیشتر مرغداران از جوجه ریزی را به دنبال داشته است.

 وی ادامه داد: در این بازاری که عدم قطعیت در قیمت نهاده ها و محصول نهایی وجود دارد، جوجه ریزی برای دوره پرورشی جدید در واحدهای مرغداری از سوی مرغداران دل شیر می خواهد.

وی گفت: در شرایط کنونی که به واسطه اجرای طرح اصلاح نظام یارانه‌ها نهاده های مورد نیاز صنعت مرغداری افزایش قیمت داشته اند و ذرت و سویا با احتساب هزینه های حمل و نقل با قیمتی در حدود هر کیلوگرم ۱۲ و ۱۸ هزار تومان به دست مرغداران می‌رسد و مابقی هزینه‌های واحدهای مرغداری مثل هزینه های کارگری، حمل و نقل، دارو و ... هم افزایش داشته، قیمت تمام شده برای تولید هر کیلوگرم مرغ برای مرغداران ۵۳ هزار تومان است و این در حالیست که هم اکنون مرغ زنده درب واحدهای تولیدی با قیمت هر کیلوگرم بین ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان از مرغداران خریداری می‌شود که این مسئله بی انگیزگی بیشتر مرغداران به جوجه ریزی برای دوره پرورشی جدید را سبب شده است.

رئیس هیئت مدیره مرغداران گوشتی استان کرمانشاه با بیان اینکه هم اکنون دولت حمایت جدی از مرغداران نمی‌کند، گفت: دولت برای مدیریت بازار مرغ تنها در حد یک نامه مختصر که به شرکت پشتیبانی امور دام داده شده وعده حمایت از مرغداران را داده و تسهیلاتی هم که برای حمایت از مرغداران برای خرید نهاده ها به صورت تسهیلات در نظر گرفته عملا نمی تواند حمایت درخوری از تولیدکنندگان باشد.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی تنها راهی که برای حمایت از تولید و تولیدکنندگان باید مورد توجه قرار گیرد اجرای طرح کشاورزی قراردادی است، گفت: سابقه طولانی اجرای کشاورزی قراردادی در دنیا حاکی از موفقیت بالای این نوع کشاورزی دارد و انتظار می رود دولت در جهت اجرای این نوع کشاورزی در واحدهای پرورش مرغ کشور در شرایط کنونی اهتمام بیشتری داشته باشد و با اطمینان خاطر دادن به تولید کنندگان زمینه بهبود وضعیت بازار مرغ را فراهم کند.

  وی تاکید کرد: دولت برای مدیریت بازار مرغ باید به تولیدکنندگان تضمین بدهد که در پایان دوره پرورشی تمامی تولیدات آنها را با قیمت توافقی خریداری خواهد کرد. در غیراینصورت و با ادامه روال فعلی در بازه زمانی ۲۰ تیر تا پایان مرداد قطعا با کمبود شدید مرغ در بازار مواجه خواهیم بود که در این صورت بالا رفتن قیمت مرغ به قیمتی بیشتر از قیمت مصوب دور از انتظار نخواهد بود.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور در ادامه اشاره ای هم به وضعیت جوجه ریزی در واحدهای مرغداری کشور داشت و گفت: در حال که بر اساس آمارهای رسمی در ماه های  فروردین و اردیبهشت به ترتیب ۱۳۰ و ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در سالن های پرورش مرغ در کشور انجام گرفته، طبق برآوردها این میزان در خرداد ماه به مرز ۸۰ تا ۸۵ میلیون قطعه خواهد رسید که چیزی حدود ۳۵ درصد کاهش جوجه ریزی را نشان می دهد.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha