• دوشنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401031610706
  • خبرنگار : 50046

بروز بیماری تب کریمه کنگو با خرید گوشت از مراکز غیرمجاز

بروز بیماری تب کریمه کنگو با خرید گوشت از مراکز غیرمجاز

ایسنا/خراسان شمالی رئیس شبکه دامپزشکی بجنورد گفت: خرید گوشت از مراکز غیرمجاز و افراد ناشناس خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو را به دنبال دارد.

دکتر ولی عابدی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: از توجه به تبلیغات محیطی و خرید گوشت دام از افراد ناشناس به بهانه ارزانی باید خودداری شود.

وی افزود: با توجه به اینکه گوشت می تواند منبع بالقوه برای انتقال بیماری‌های مشترک باشد بنابراین خرید گوشت از مراکز غیرمجاز و افراد ناشناس خطر ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله بیماری تب کریمه کنگو را به دنبال دارد.

عابدی ادامه داد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در دام بیماری بدون علامت و یا با علائم خفیف ایجاد می کند، این بیماری در دام مبتلا کشنده نیست و در حیوانات اهلی (گاو، گوسفند ، و بز) علائم چندان واضحی ندارد، بنابراین غیر قابل شناسایی است.

به گفته وی اگرچه بیماری در دام های اهلی علامت خاصی ندارد ولی ویروس در بدن آن‌ها پس از آلودگی و عفونت باقی می ماند.

وی اضافه کرد: راه‌های انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان شامل تماس با فرآورده های حاصل دام آلوده، تماس مستقیم با دام آلوده و ترشحات آن، تماس با کنه های گزنده ناقل ویروس بیماری، تماس مستقیم با انسان بیمار و ترشحات آن می باشد.

دکتر حمید رمضانی مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: کشتار دام در کشتارگاه زمینه ریشه کن شدن بیماری مهلک تب کریمه کنگو را فراهم می کند.

وی با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو یکی از بیماری های کشنده میان دام و انسان است، افزود: این بیماری در دام ها بدون هیچ نشانه است و از طریق گزش کنه از دام بیمار به انسان منتقل می شود.

به گفته وی در فصول گرم سال با توجه به فعالیت بیشتر کنه ها امکان انتقال این بیماری نیز بیشتر می شود

رمضانی ادامه داد: با کشتار دام در محل کشتارگاه ها، گوشت های استحصالی به مدت حداقل ۲۴ ساعت مراحل پیش سرد را گذرانده در نتیجه عوامل بیماری زا از بین رفته اند و مردم می توانند با اطمینان خاطر گوشت مورد نظر را مصرف کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در روستاها و افرادی که دسترسی به کشتارگاه ندارند به منظور پیشگیری از بروز این بیماری از توان و پتانسیل پست های دامپزشکی استفاده کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه دامدار، سلاخ، قصاب، دامپزشک از جمله افرادی هستند که بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند، گفت: به این افراد توصیه می شود تا به هنگام تماس با دام مراقیبت و پوشش های لازم را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: دامداران برای از بین رفتن کنه ها به خصوص در فصل گرم سال، جایگاه های دامی را سم پاشی کنند و امر بهسازی دامداری ها برای جلوگیری از تخم گذاری کنه ها را در دستور کار قرار دهند.

مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: عدم خرید دام از مناطق آلوده از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه دامداران قرار گیرد.

وی تصریح کرد: روستاییان از له کردن کنه ها خودداری کنند و از سوی دیگر نسبت به خارج کردن فضولات و کودهای دامی از داخل دامداری ها توجه ویژه داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha