• دوشنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1401031610976
  • منبع : نمایندگی سمنان

سمنان استانی پاک از تب کریمه کنگو

گوشت را بعد ۲۴ساعت نگهداری در یخچال مصرف کنید/تب کریمه علائم ظاهری در گوشت ندارد

گوشت را بعد ۲۴ساعت نگهداری در یخچال مصرف کنید/تب کریمه علائم ظاهری در گوشت ندارد

ایسنا/سمنان مدیرکل دامپزشکی استان سمنان از عموم مصرف کنندگان گوشت قرمز خواست به منظور اطمیسنان از سلامت این مواد پروتئنی، آن را بعد ۲۴ ساعت نگهداری در یخچال مصرف کنند.

دکتر حمیدرضا حسینی از تب کریمه کنگو به عنوان یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نام برد و اظهار کرد: هیچ موردی از تب کریمه کنگو در این استان پهناور مشاهده نشده و سمنان از نظر آلودگی به این بیماری مشترک بین انسان و دام از استان‌های پاک کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه این اداره کل در استان خاطرنشان کرد: اداره کل دامپزشکی استان سمنان به منظور پیشگیری از این بیماری در طول سال اقدامات متعددی انجام داده است.

 وی با بیان اینکه سمنان از نظر آلودگی دام‌ها به بیماری تب کریمه کنگو از استان‌های پاک کشور محسوب می‌شود به راه‌های ابتلا به این بیماری مشترک پرداخت و اضافه کرد: بیماری تب کریمه کنگو نوعی بیماری ویروسی است که از طریق گزش دام توسط نوع کنه بروز می‌کند و تا کنون در استان سمنان شیوع بیماری تب کریمه کنگو گزارش نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد: کنه عامل بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرم سال فعال می‌شود و از این رو اداره کل دامپزشکی استان سمنان از اسفند تا شهریور برای جلوگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو اقدام های پیشگیرانه انجام می‌دهد.

وی با اشاره به دیگر راه‌های پیشگیری از این بیماری مشترک انسان و دام افزود: سم‌پاشی از جمله اقدام‌های پیشگیرانه در برابر شیوع بیماری تب کریمه کنگو محسوب می‌شود و این اقدام در روستاها و مناطق عشایری سراسر استان سمنان  تا پایان فصل گرما ادامه دارد.

این دامپزشک با برشمردن برخی از برنامه های اداره کل دامپزشکی استان برای مقابله با این بیماری اظهار کرد: محیط و بدن دام برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو سمپاشی می‌شود .

دکتر حسینی در همین ارتباط خاطرنشان کرد: برای مبارزه با این بیماری تاکنون ۴۲۰ هزار راس دام و ۵۱۱ هزار و ۵۴۰ متر مربع جایگاه نگهداری دام روستایی و عشایری به صورت رایگان سمپاشی شده است.

وی افزود: بیماری ویروسی تب کریمه کنگو در اثر تماس با دام آلوده و گوشت آلوده به انسان منتقل می‌شود، اما ویروس عامل این بیماری به شدت به سرما حساس است و در اثر سرما غیرفعال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دام در کشتارگاه‌ها با نظارت بهداشتی و شرعی دامپزشکی ذبح و بعد از ۲۴ ساعت نگهداری بین دمای ۴ تا ۸ درجه سانتیگراد در سردخانه کشتارگاه‌ها به بازار عرضه می‌شود و شهروندان با خرید گوشت از مراکز معتبر عرضه فرآورده های خام دامی ضمن اطمینان از سالم بودن فرآورده از ابتلا به بیماری مصون می مانند.

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان افزود: بیماری ویروسی تب کریمه کنگو دارای مشخصه ظاهری در گوشت نیست و تنها راه اطمینان از مصرف گوشت، استفاده بعد از ۲۴ ساعت نگهداری در پیش سردکن کشتارگاه در دمای ۴ تا ۸ درجه سانتیگراد است.

این تحصیل‌کرده دامپزشکی از تداوم برنامه های مقابله با بیماری تب کریمه در استان خبر داد و عنوان کرد: بیش از چهار هزار و ۸۰۰ پیامک و 1000 برگ اطلاعیه به منظور آموزش و اطلاع‌رسانی  برای پیشگیری از شیوع تب کریمه گنگو بین دامداران عشایری و مناطق روستایی توزیع شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha