• دوشنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401031611015
  • خبرنگار : 30188

کشیدن دندان عقل چه مزایا و عوارضی دارد؟

کشیدن دندان عقل چه مزایا و عوارضی دارد؟

دندان‌ های عقل بین سنین 17 تا 21 سال در دهان ظاهر می‌ شوند. آن‌ها در ته دهان جوانه زده و با رشد خود تعداد 32 دندان استاندارد ما را تکمیل می‌ کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از حکیم، ثابت شده که کشیدن دندان‌های عقل مزایای زیادی دارد، اما بعضی از دندانپزشکان توصیه می‌کنند که افراد این دندان‌ها را تحت نظر داشته باشند و اگر دیدند که آن‌ها به خوبی رشد کرده و صاف و سالم هستند آن‌ها را نکشند.

چرا دندانپزشکان توصیه می‌کنند که دندان‌های عقل را بکشیم؟

دندان‌های عقل می‌توانند تأثیر منفی روی سلامت دهان و دندان داشته باشند. آن‌ها نه تنها در برخی افراد ایجاد درد می‌کنند، بلکه باعث می‌شوند جویدن غذا و خندیدن هم سخت شود. در کل، دندانپزشکان به دلایل زیر پیشنهاد می‌کنند که دندان‌های عقل کشیده شوند:

دندان‌های عقل نیمه نهفته باعث عفونت‌های دهانی می‌ شوند.

اگر دندان‌های عقل به طور کامل از لثه بیرون نیایند به آن‌ها دندان‌های نهفته یا نیمه نهفته گفته می‌شود. این دندان‌ها غالباً با زاویه‌ای متفاوت از سایر دندان‌های شما رشد کرده و ریشه آن‌ها کج می‌شود و به ریشه دندان کناری فشار می‌آورد؛ و یا اینکه، جوانه می‌زنند اما نصفه و نیمه رشد می‌کنند.

این دندان‌ها فضاهای خالی یا حفره‌هایی ایجاد می‌کنند که ذرات غذا در آن‌ها گیر کرده و منجر به عفونت‌های دهانی می‌شود. چنین عفونت‌هایی باعث می‌شوند که بیمار در دهان خود احساس ناراحتی کرده و دهان او بوی بدی بگیرد. در صورتی که این عارضه سریعاً درمان نشود، ممکن است لثه‌ها نیز دچار التهاب شوند. در چنین شرایطی، دندانپزشک می ‌تواند با جراحی دندان عقل نهفته، آن را از دهان خارج کرده و مانع از عفونت دهان شود.

تمیز کردن دندان‌ های عقل کار سختی است.

از آنجایی که دندان‌های عقل در ته دهان رشد می‌کنند معمولاً نمی‌توان آن‌ها را به خوبی تمیز کرد. این در حالی است که دندان‌ها به طور روزانه به زدن مسواک، کشیدن نخ دندان و تمیز کردن نیاز دارند. اما، اگر نهفتگی دندان‌های عقل باعث ایجاد التهاب و عفونت در دهان شده باشد، انجام مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان کار بسیار سختی خواهد بود.

جمع شدن بقایای خوراکی‌ها در اطراف دندان‌های عقل می‌تواند منجر به عفونت‌های باکتریایی و گسترش این عفونت‌ها به دندان‌های مجاور شده و در نتیجه باعث بروز مشکلاتی مثل حفره‌های دندانی و بیماری لثه شود.

ممکن است دهانتان فضای کافی برای دندان‌های عقلتان نداشته باشد.

کشیدن دندان عقل چه مزایا و عوارضی دارد؟

به لطف تکامل تدریجی، دهان انسان به مرور زمان کوچک شده و به اندازه متعادلی رسیده است. ‌اما همین ویژگی باعث شده که انسان موقعی که رشد می‌کند دیگر در دهانش جایی برای دندان‌های جدید نداشته باشد.

به خاطر همین کمبود جا، معمولاً دندان‌های آسیاب دائمی باعث می‌شوند که سایر دندان‌ها به یکدیگر نزدیک‌تر شوند. این وضعیت می‌تواند باعث ناهمتراز (کج و ناهماهنگ) شدن دندان‌ها شود. و به همین دلیل است که اکثر اوقات دندانپزشکان قبل از شروع درمان ارتودنسی دندان‌های عقل بیمار را می‌کشند.

نهفتگی دندان‌های عقل (که به آن‌ها دندان‌های آسیاب سوم هم گفته می‌شود)، همچنین می‌تواند باعث ایجاد کیست‌ها و تومورهای کوچکی در استخوان فک شود که ناراحتی بسیار زیادی برای بیمار ایجاد می‌کنند. این نهفتگی، احتمال بروز سندرم مفصل فکی گیجگاهی (TMJ) را هم افزایش می‌دهد.

دندان‌های عقل می‌توانند باعث درد و مشکلات ساختاری شوند.

علاوه بر اینکه رشد دندان‌های عقل باعث جابجایی سایر دندان‌ها می‌شود، نهفتگی این دندان‌ها هم می‌تواند منجر به درد دهان شود. همچنین، گاهی اوقات نهفتگی دندان‌های عقل باعث سردرد، درد فک و ناراحتی در بخش‌هایی از صورت می‌شود. به علاوه، این نهفتگی می‌تواند نظم دندان‌هایتان را به هم ریخته و زیبایی لبخندتان را از بین ببرد.

به هم خوردن تعادل ساختار برخی از دندان‌های شما باعث وارد آمدن فشار به دندان‌های سالمتان می‌شود. این فشار دندان‌ها را به تدریج ضعیف کرده و شکستگی‌ها و ترک‌هایی در آن‌ها ایجاد می‌کند که محل تجمع باکتری‌های مضر می‌شوند.

در بسیاری از افراد، دندان‌های عقل بعد از انجام درمان ارتودنسی جوانه می‌زنند. در چنین حالتی، دندان‌های عقل با به هم زدن تراز دندان‌هایی که تازه مرتب بودند باعث می‌شوند که نتیجه چند سال زحمت و دردسرِ استفاده از بریس‌ها و ردیف کننده‌ها به هدر برود.

کشیدن دندان‌های عقل از عفونت سیستمی جلوگیری می‌ کند.

از آنجایی که عفونت‌ دهان، انجام صحیح و مناسب مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان را تا حد بسیار زیادی غیرممکن می‌کند، احتمال این وجود دارد که بیمار بعد از مدتی باکتری‌های موجود در دهان را بلعیده و آن‌ها را در تمام بدن پخش کند. به این ترتیب، نهفتگی دندان‌های عقل می‌تواند عامل بسیاری از عفونت‌های عمومی بدن باشد. همچنین، عفونت‌های سیستمی، اندام‌های مختلف بدن را درگیر کرده و به درمان‌های گسترده‌ای نیاز دارند.

عفونت ناشی از نهفتگی نیمه یا کامل دندان‌های عقل در استخوان فک، می‌تواند باعث کم شدن تراکم این استخوان و تحلیل رفتن آن شود. باکتری‌ها، در صورت رسیدن به جریان خون می‌تواند باعث عفونت‌های سیستمی در ریه‌ها، کلیه‌ها و سایر اندام‌ها شوند. این باکتری‌های مضر پلاک‌های شریانی را نیز افزایش می‌دهند.

دندانپزشکان توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از چنین عوارض خطرناکی دندان‌های عقل را باید در اولین فرصت ممکن کشید.

مزایا و عوارض کشیدن دندان‌ های عقل

اگر دندان‌های عقلتان هنوز جوانه نزده‌اند یا به خوبی و بدون هیچ مشکلی رشد کرده‌اند، شاید از خودتان بپرسید که آیا واقعاً به جراحی دندان‌های عقل احتیاج دارید یا خیر. در چنین حالتی، بهترین کار این است که در مورد مزایا و معایب کشیدن دندان‌های عقلتان با یک دندانپزشک مشورت کنید. این مزایا و معایب می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

مزایای کشیدن دندان عقل

خطرات احتمالی ناشی از نهفتگی دندان‌ها را کاهش می‌دهد.

اولین مشکلی که نهفتگی دندان‌ها می‌تواند ایجاد کند، درد ناشی از ناهمترازی یا به هم ریختگی دندان‌ها است. رشد نصفه و نیمه‌ دندان‌های عقل و کج شدن آن‌ها در حین رشد و در نتیجه فشاری که به دندان کناری‌شان می‌آورند باعث درد دهان می‌شود. همچنین، ممکن است که آن‌ها به طور کامل از لثه‌ها خارج نشوند که همین باعث می‌شود تا فضاهایی برای جمع شدن بقایای خوراکی‌ها، پلاک و باکتری‌ها شکل بگیرد.

در این فضاها عفونت‌هایی ایجاد می‌شود که معمولاً با التهاب، درد و سایر مشکلات دهانی همراه هستند. به علاوه، از آنجایی که امکان تمیز کردن کامل و مناسب دندان‌های عقل در خیلی از موارد وجود ندارد، این دندان‌ها بیش از سایر دندان‌ها مستعد پوسیدگی هستند.

کشیدن دندان‌های عقل خطر بروز مشکلات فوق را کاهش داده و به شما کمک می‌کند تا در بلند مدت احساس راحتی بیشتری داشته باشید. به علاوه، کشیدن این دندان‌ها از مشکلاتی که بعضاً با بالا رفتن سن برای لثه اتفاق می‌افتند نیز جلوگیری می‌کند.

ریسک شلوغی دندان‌ ها را کاهش می‌ دهد.

کشیدن دندان عقل چه مزایا و عوارضی دارد؟

از آنجایی که 44% احتمال دارد که دندان‌های عقل کج رشد کنند، گاهی اوقات آن‌ها با دندان‌های کناری خود تماس پیدا کرده و به این دندان‌ها فشار می‌آورند. معمولاً چنین حالتی باعث می‌شود که دندان‌ها شلوغ شده و ریشه‌ دندان‌های کج نیز به ریشه سایر دندان‌های فشار بیاورند. در برخی موارد، این دندان‌های عقل نهفته یا نیمه نهفته باعث شلوغ دندان‌ها شده و در نتیجه بیمار نیازمند درمان ارتودنسی می‌شود.

نبود دندان‌های نهفته یعنی نبود درد

نهفتگی دندان‌ها می‌تواند باعث درد شود. دندان‌های نهفته غالباً به طور کامل رشد نکرده و درد شدیدی در لثه ایجاد می‌کنند که در نهایت منجر به بروز یک سری سردرد و احساس خشکی در داخل فک می‌شود. وجود این دندان‌ها، جویدن غذا، حرف زدن و لبخند زدن را هم سخت می‌کند. جراحی دندان‌های عقل می‌تواند از ناراحتی‌هایی که ممکن است دندان‌های نهفته به وجود بیاورند پیشگیری می‌کند.

این جراحی برای بیماران جوان‌ تر پیچیدگی کمتری دارد.

دندان‌های عقل در اوایل دوره جوانی شروع به رشد می‌کنند و کشیدن آن‌ها از طریق جراحی در بین سنین 18 تا 21 سالگی راحت‌تر است. در این سنین، جراحی زمانی کمتری برده و خطر کمتری نیز دارد. به علاوه، احتمال بروز عوارض بعد از عمل نیز برای این بیماران کمتر است.

معایب کشیدن دندان‌های عقل

گاهی اوقات، کشیدن این دندان‌ ها ضرورتی ندارد.

وقتی دندان‌های عقل به طور طبیعی رشد می‌کنند، دیگر نیازی به کشیدن آن‌ها نیست. البته این چنین حالتی به ندرت پیش می‌آید. ضمناً، فقط یک دندانپزشک می‌تواند تصمیم درست را در مورد کشیدن یا نکشیدن دندان‌های عقل بگیرد.

احتمال بروز عوارض جانبی وجود دارد.

برخی از افراد دچار عوارض بعد از جراحی می‌شوند. برای مثال، اگر شما بیش از 25 سال سن داشته یا از محصولات تنباکو استفاده می‌کنید احتمال عفونت یا سایر مشکلات دهانی برای شما خیلی بیشتر است. همچنین، از آنجایی که این یک عمل جراحی است، امکان بروز یک سری مشکلات بعد از عمل مثل خونریزی و سوکت خشک نیز وجود دارد.

سوکت خشک عارضه‌ای است که به دلیل سیگار کشیدن، ریختن آب دهان و نوشیدن مایع با نی بعد از جراحی دندان عقل بروز می‌کند. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که لخته خون ایجاد شده در محل کشیدن دندان، قبل از موعد مناسب بیفتد یا اینکه اصلاً شکل نگیرد. در این حالت محل کشیدن دندان نسبت به باکتری‌ها و ذرات غذا آسیب‌پذیر شده و در نتیجه دچار درد شدیدی می‌شود. البته، جای نگرانی نیست، چون این درد بعد از تنها چند روز تسکین پیدا می‌کند.

نیاز به انجام عمل جراحی است.

اگر تا به حال دچار عوارض بیهوشی شده باشید، پس حتماً می‌توانید حدس بزنید که انجام جراحی دندان عقل با بیهوشی چه ریسکی می‌تواند داشته باشد. از آنجایی که در بسیاری از موارد، جراحی دندان عقل با استفاده از بیهوشی انجام می‌شود بنابراین، باید قبل از عمل سوابق پزشکی‌تان را به طور کامل با جراح در میان بگذارید. به یاد داشته باشید که یک واکنش آلرژیک ساده می‌تواند منجر به عوارض بیشتری شود. روی هم رفته، دقت در اطلاعاتی که به دست می‌آورید و مهمتر از آن، صحبت کردن با یک دندانپزشک در مورد وضعیت سلامت دندان‌هایتان، برای شما مشخص خواهد کرد که کاندید مناسبی برای جراحی دندان عقل هستید یا خیر.

با یک دندانپزشک مشورت کنید تا ببینید که آیا به کشیدن دندان عقل نیاز دارید یا خیر

اگر می‌خواهید بدانید که کشیدن دندان عقل گزینه مناسبی برای شما است یا خیر می‌توانید برای مشورت با یک دندانپزشک یک نوبت بگیرید. در طول جلسه مشاوره می‌توانید سؤالاتی که برایتان پیش آمده را بپرسید تا مشخص شود که آیا به کشیدن دندان عقل نیاز دارید یا خیر.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha