• دوشنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۷:۱۰
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1401031611165
  • خبرنگار : 71650

قاچاق "گونه‌های زیستی" از طریق باغ وحش‌ها در سایه بی‌توجهی برخی کشورهای منطقه

قاچاق "گونه‌های زیستی" از طریق باغ وحش‌ها در سایه بی‌توجهی برخی کشورهای منطقه

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه منابع زیستی منطقه در حال فرسایش است، گفت: به دلیل عدم حمایت مراجع بین المللی و همکاری برخی کشورها شاهد قاچاق گونه های زیستی هستیم. برخی گونه ها از طریق باغ وحش ها به کشورهای مجاور قاچاق می‌شوند. گرچه ایران در تلاش برای مقابله با این امر است اما در برخی کشورهای منطقه که به‌شدت درگیر جنگ هستند به این مساله توجهی نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، حسن اکبری در گردهمایی محیط زیست، دیپلماسی منطقه‌ای، مدیریت تغییر اقلیم، آب و مقابله با گرد و غبار که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با اشاره به بی‌توجهی کشورهای منطقه به تنوع زیستی اظهار کرد: در ادبیات مشترک کشورهای منطقه تقریبا می‌توان گفت «تنوع زیستی» جایگاهی ندارد در حالی که این  بی‌توجهی خطر بزرگی برای پایداری سرزمین است چون کشورهایی که دسترسی بیشتر و متنوع‌تری به منابع زیستی و منابع ژنتیکی داشته باشند، کشورهای قدرتمند تری خواهند بود.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: منابع زیستی منطقه در حال فرسایش است. تمام گستره زیست یوز آسیایی غیر از ایران حذف شده است و جمعیت برخی گونه‌ها نظیر گوزن زرد ایرانی به‌صورت محدود و با هزینه بسیار توسط ایران حفظ شده است. کشورهای منطقه بعضا توجه کمتری به منابع زیستی دارند این در حالیست که ما ضربه سنگینی از قاچاق گونه‌های زیستی می‌خوریم.

وی همچنین این هشدار را هم داد که اگر کشورهای منطقه خاورمیانه نتوانند از طریق سیاستگذاری درست از تنوع زیستی حفاظت کنند، در آینده شاهد از بین رفتن اکوسیستم و آسیب دیدن تمام کشورهای منطقه خواهیم بود.

اکبری با بیان اینکه اگر شاهد همین شرایط جنگ و ناامنی در منطقه باشیم طی ۲۰ سال آینده با منطقه‌ای پر از بیابان، آب بسیار کم و دشت‌های تبدیل شده به کانون فرسایش و خالی از تنوع حیات مواجه خواهیم شد، تصریح کرد: در این شرایط گرچه شاید هر کشور منطقه تبدیل به ابر قدرت نظامی شده باشد اما چه ارزشی دارد؟ چه سرمایه‌ای بالاتر از محیط زیست و به همین دلیل است که مقام معظم رهبری عنوان می‌کنند مساله محیط زیست مساله حاشیه ای نیست و متن است و باید به آن بپردازیم.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است که تخریب‌های محیط زیست غیر قابل بازگشت و جبران ناپذیر است و منابع زیستی منطقه اگر از بین رود، قابل برگشت نیست.

به گفته وی، عدم رعایت حق‌آبه‌ها به عنوان یکی از معضلات منطقه و از سوی دیگر آسیب‌ها و مشکلاتی ناشی از ناامنی و جنگ باعث می‌شود آینده ای بسیار دشوار و نگران کننده در انتظار محیط زیست باشد.

 اکبری با اشاره به اینکه برخی کشورهای استعمارگر دائما به اختلاف افکنی در منطقه می‌پردازند و مباحث قومی، اجتماعی، مذهبی و فرهنگی زیادی را در منطقه ایجاد می‌کنند تا توجه کشورها به جای حفظ منابع طبیعی به سمت اختلافات رود،گفت: اگر همگرایی لازم برای حفظ محیط زیست رخ ندهد، این اختلافات باعث فشار بیشتر روی منابع سرزمین می‌شود.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت در پایان سخنان خود اظهارکرد: با توجه به اینکه در دهه بازسازی اکوسیستم قرار داریم، ما با کشورهایی که بتوانند در احیای اکوسیستم نقش داشته باشند، نهایت همکاری را خواهیم داشت. منابع زیستی ایران به دلیل عدم همکاری کافی مراجع بین المللی با مشکلات متعددی مواجه است و درخواست داریم مسائل محیط زیست و به ویژه تنوع زیستی از مسائل تحریم ها خارج شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha