• سه‌شنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۲۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401031711392
  • خبرنگار : 71661

رهبر مکزیک نشست قاره آمریکا در لس آنجلس را بایکوت کرد / مادورو شجاعت ابرادور را ستود

رهبر مکزیک نشست قاره آمریکا در لس آنجلس را بایکوت کرد / مادورو شجاعت ابرادور را ستود
نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا

در حالی که هیئت هایی از کشورهای نیمکره غربی قرار است برای اجلاس سران قاره آمریکا به لس‌آنجلس، کالیفرنیا وارد شوند، رئیس جمهور مکزیک گفته است که در این نشست شرکت نخواهد کرد زیرا همه کشورهای منطقه دعوت نشده‌اند. اقدامی که تحسین مادورو به دلیل "شجاعت و صراحت" رهبر مکزیک را به دنبال داشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزرای رویترز،  دستور کار بلندپروازانه نشست قاره آمریکا برای هفته‌ها تحت الشعاع شایعاتی قرار گرفته است که نشان می دهد ایالات متحده قصد دارد نیکاراگوئه، کوبا و ونزوئلا را از این رویداد کنار بگذارد، و دلیل آن نگرانی‌های حقوق بشری و عدم حاکمیت دموکراتیک است.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور مکزیک، طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که مارسلو ابرارد، وزیر امور خارجه، به جای او در این نشست شرکت خواهد کرد، همانطور که قبلاً اشاره کرده بود.

رئیس جمهور مکزیک گفت که ماه آینده با بایدن در واشنگتن دیدار خواهد کرد که کاخ سفید نیز آن را تایید کرده است.

لوپز اوبرادور گفت: «اگر همه کشورهای قاره آمریکا در آن شرکت نکنند، اجلاس قاره آمریکا نمی‌تواند برگزار شود.

این اقدام یک شکست برای دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده است؛ کاخ سفید گفته بود در طول اجلاس سران قاره آمریکا، تلاش می‌کند تا دیدگاه منطقه‌ای «امن، طبقه متوسط و دموکراتیک» را پیش ببرد.

دولت کوبا در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ دلیلی وجود ندارد که حذف غیردموکراتیک و خودسرانه هر کشوری در نیمکره از نشست قاره‌ای را توجیه کند. جلسات سطوح پایین تر قرار است روز سه شنبه قبل از همایش‌های سطح رهبران در روز چهارشنبه آغاز شود.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا از «شجاعت و صراحت» همتای مکزیکی خود برای شرکت نکردن در نشست قاره آمریکا در لس‌آنجلس تمجید کرد.

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا گفت، تصمیم واشنگتن برای دعوت نکردن از وی و رهبران کوبا و نیکاراگوئه «یک عمل تبعیض‌آمیز» بوده و دولت آمریکا با این اقدامات، «شکست این نشست» را تضمین کرده است.

دولت آمریکا اخیرا تصمیم نهایی خود را گرفت و از دعوت دولت‌های کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه به نشست آتی سران قاره آمریکا امتناع کرد؛ تصمیمی که مغایر با درخواست‌های آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهوری مکزیک برای حضور این سه کشور در این نشست بود.

رویدادهای غیررسمی و جانبی این نشست از روز دوشنبه همزمان با ورود برخی سران به آمریکا آغاز شده است و قرار است جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه این نشست به میزبانی واشنگتن را به صورت رسمی آغاز کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha