• سه‌شنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401031711825
  • خبرنگار : 50295

مترجم، مدرس و منتقد سینما:

کلام خوب را باید خوب بیان کرد

کلام خوب را باید خوب بیان کرد

ایسنا/زنجان مترجم، مدرس و منتقد سینما گفت: قبل از اینکه فیلم بسازید، فیلم کوتاه تمرین کنید و در تمرین آن دوربین یاد بگیرید.

مسعود فراستی پیش از ظهر امروز (۱۷ خردادماه) در نشست تخصصی بررسی سیر و تحول رسانه‌ای انقلاب اسلامی با بیان اینکه مشکل سینمای ایران این است‌ که فرم ندارد و وقتی فرم ندارد یعنی هیچ چیزی ندارد، اظهار کرد: بعد از چهار دهه هنور به سینمایی نرسیده‌ایم که بتوانیم بگوییم سینمای ما سینمای مردم و انقلاب است. سینما نداریم و فقط چندین فیلم خوب وجود دارد که عمدتاً راجع به جنگ است. همانند مجموعه روایت فتح، دیدبان، مهاجر و ... که خوشبختانه فیلم «موقعیت مهدی» که بوی آوینی و روایت فتح را می‌دهد نیز جزو فیلم‌های خوب بود.

وی افزود: هنوز در گام‌های اولیه و در حال آزمون و خطا هستیم؛ مسئولان آزمون و خطا کرده و باز خطا می‌کنند، بنابراین چیزی جلو نمی‌رود و اگر هم چیزی درست در می‌آید، از سیاست‌های ما است و مهم‌ترین دلیل این شرایط بها ندادن به نقد است؛ چراکه نقد را برنمی‌تابند. همچنین فرهنگ نقد در بحث‌های اقتصاد، سیاست، فرهنگ و ... نداریم و این فرهنگ ما را عقب می‌راند. هیچ چیزی بیرون از نقد اتفاق نمی‌افتد و پرسش و نقد باید کرد تا بتوان قدم برداشت وگرنه در این دایره بسته گفتمان فرهنگی درجا خواهیم زد.

فراستی با بیان اینکه وضع ما در عرصه فرهنگ بد و در عرصه اقتصاد بدتر است، تصریح کرد: هنوز در مرحله تکنیک مانده‌ایم؛ قبل از اینکه فیلم بسازید، فیلم کوتاه تمرین کنید و در تمرین آن دوربین یاد بگیرید، موسسات فرهنگی دولتی هیچ چیزی تولید نمی‌کنند، چون چیزی آموزش نمی‌دهند.

مترجم، مدرس و منتقد سینما با بیان اینکه در حال تکرار گذشته هستیم؛ البته گذشته را نمی‌توانیم تکرار کنیم، بلکه از آن عقب می‌رویم، عنوان کرد: نادر پیش از اینکه هنرمند باشد، ‌آدم سیاسی حرفه‌ای با رسانه بود، هیچ‌ کسی اندازه نادر طالب‌زاده آدم رسانه‌ای انقلاب ما نبود اما به محض اینکه وارد سینما می‌شود، خراب می‌کند. باید چیزی را برای خود روشن کنیم؛ مستندسازی بسیار بسیار کار مهمی بوده و پایه هر سینمای جدی است.

وی با بیان اینکه یک موضوع خوب اثر را خوب نمی‌کند، کلام خوب را باید خوب بیان کرد و اگر بد بیان کنیم، کلام خوب از بین رفته ‌است، گفت: هر چقدر موضوع شریف‌تر، انقلابی‌تر و دینی‌تر باشد کار نیز سخت‌تر است. یعنی اینکه هر کسی باید به اندازه دهانش حرف بزند، وقتی کسی فیلم بد می‌سازد یعنی باور ندارد. کسی که باور دارد، زحمت می‌کشد، مدیوم یاد گرفته و کار می‌کند و هیاهو نمی‌کند و با چیز کوچک شروع می‌کند.

فراستی با بیان اینکه نقدها شاید کمی جلو رفتن است ولی تعریف‌ها نشستن و عقب رفتن است و با نقد می‌شود انسان سالم و رو به جلو تربیت کرد، افزود: تخریب و سازندگی نیز دو وجه نقد است. در فیلم‌سازی به خصوص سینمای غیرمستند موضوع باید زیسته شود، مهم‌ترین کار این است که شماهایی که اهل سینما هستید، دور هم جمع شده و کار کنید. مسیر سختی است و با شعار چیزی حل نمی‌شود.

در ادامه این نشست، امرالله حسنی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز خاطرنشان کرد: اینکه نفر جدیدی بتواند جای نادر طالب‌زاده را بگیرد، زمان خواهد برد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha