• سه‌شنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401031711826
  • خبرنگار : 71415

آمادگی روسیه و ترکیه برای هماهنگ ساختن انتقال غلات از بنادر اوکراین

آمادگی روسیه و ترکیه برای هماهنگ ساختن انتقال غلات از بنادر اوکراین

یک روزنامه ترکیه‌ای امروز سه شنبه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش کرد، ترکیه و روسیه آماده شروع روند حرکت هماهنگ شده کشتی‌ها در بنادر اوکراین در صورت رضایت همه ذی نفعان از جمله اوکراین هستند و احتمالا در جریان نشست وزرای خارجه آنها طی چند روز آینده "تصمیماتی مهم" اتخاذ خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز سه شنبه سفرش به آنکارا را شروع کرده و قرار است فردا چهارشنبه با مولود چاووش‌اوغلو، همتای ترکیه ای خود دیدار کند. لاوروف اظهار کرد او بر مکانیسمهای احتمالی مربوط به از انسداد خارج کردن محموله‌های غلات در دریای سیاه تمرکز خواهد کرد، از جمله این که ترکیه به روسیه در زدودن مینهای آبهای اوکراین که جلوی خروج ایمن کشتی‌ها از بنادر این کشور را می‌گیرند، کمک کند.

منابع دیلی صباح گفتند که ترکیه و روسیه همچنین حاضر به اجرای حرکت هماهنگ کشتی‌ها در بنادر اوکراین در صورت "برداشته شدن ملاحظات" از جانب مسکو و کی‌یف هستند.

بر اساس این گزارش، ترکیه خواستار آن است که روسیه و اوکراین ملاحظاتشان را در سریع‌ترین زمان ممکن کنار بگذارند تا بتوان یک کریدور امن در دریای سیاه ایجاد کرد.

اوکراین و روسیه تقریباً عامل یک سوم از تولید جهانی گندم و جو و نیمی از روغن آفتابگردان را تشکیل می‌دهند. آژانس‌های سازمان ملل هشدار داده‌اند که خصومت‌ بین آنها که از 24 فوریه تاکنون ادامه داشته است، زنجیره‌های تامین را مختل کرده و قیمت‌ها را در سطح جهانی تحت تاثیر قرار داده است و برخی از کشورها و مناطق واردکننده را با تهدید گرسنگی مواجه کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۷ ۱۴:۳۷

سیاست ترکیه در قضیه اکراین مثبت به نظر میاد.

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۰۲:۰۸

واقعا نظر چرتی دادی داره غلات اکراین رو می دزدن

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۰۰:۳۶

ترکیه،اردوغان ،منتظره ببینه کجا خری سقط شده تا پالونش روبه سرقت ببره،انگارحلال وحرام حالیش نیست ،سرش تواین قسمت ازتاریخ خیلی گرم شده

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۰۹:۰۹

ایران هم باید در این موضوع وارد شود بعنوان متحد روسیع اگر نقش مثبتی در انتقال غلات داشته باشد قطعا یک جبهه قدرتی برای ما بوجود میاد دلیل گرانی های ارد و گندم هم همین جنگ هست

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۹ ۰۵:۴۳

باشع همین صبح که شد میرم فرمانده

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۹ ۱۳:۵۶

چرا جوک میگی ایران هیچ وقت برای روسیه مهم نبوده ونیست ایران فقط ثروت ملت بدبخت به پای روسیه هدر میده همین روسیه کشوری هست دنبال منافع خودش هست وتجزیه طلبه تاریخ هم گواه این مدعاست پس دوستان که اظهار نظر مخالف دارند یا جاهلند یا دنبال منافع اند

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۲۱:۰۷

تورکیه ابرقدرت شده و با بزرگترها کار میکنه همه هم بهش احترام میزارند و حساب می‌کشند ولی هستند کسانی که حسودی می‌کنند و نمیتونند هضم کنند

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۲۳:۵۶

ترکیه سیاست هوشمندانه و تقریباً بی طرفی را اتخاذ کرده است که درصورت موفقیت طرح تاثیر مثبتی بر امنیت غذایی جهان و کشورهای فقیر خواهد گذاشت و قیمت جهانی غلات و روغن پایین خواهد آمد و تمامی مردم جهان از جمله روسیه و اوکراین و ترکیه از آن بهره خواهند برد و امیدواریم انشاالله کشور ما نیز از این طرح حمایت کند و از منافع آن نیز بیشتر مغتنم گردد.

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۲۰ ۰۰:۴۷

ترکیه رو از ناتو بیرون کنن وقتی از سیاست هاشون حمایت نمی کنه و حتی تو فنلاند رو دستشونه و تو سوریه هم میخواد به گندم سوری با جنگ گند بزنه چرا باید توش باشه؟