• سه‌شنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ / ۲۱:۲۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401031712049
  • خبرنگار : 50181

رئیس اتاق کرمانشاه:

2 دهه است بخش خصوصی بار تصمیمات اشتباه دولت‌ها را به دوش می‌کشد

2 دهه است بخش خصوصی بار تصمیمات اشتباه دولت‌ها را به دوش می‌کشد

ایسنا/کرمانشاه رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه با انتقاد از افزایش دخالت دولت‌ها در اقتصاد کشور طی سال‌های اخیر، گفت: دو دهه است بار تصمیم‌گیری‌های اشتباه دولت را بخش خصوصی به دوش می‌کشد.

کیوان کاشفی در نشست عصر امروز (۱۷ خرداد) فعالان بخش کشاورزی کرمانشاه با دکتر محمد رشیدی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، از تشدید دخالت و نظارت دولت در اقتصاد کشور طی حدود دو دهه اخیر یاد کرد و افزود: فشار هر تصمیم اشتباهی که دولت‌ها می‌گیرند بر دوش بخش خصوصی است و فعالان این عرصه مدام در تنگنا قرار می‌گیرند.

وی وجود سامانه‌های متعدد و بررسی زیر و بم مبادلات فعالین اقتصادی را گوشه‌ای از این تنگنا دانست و یادآور شد: به دلیل این فشارها اعتماد در بازار و فضای مبادلاتی بین فعالین اقتصادی از دست رفته است.

کاشفی خاطرنشان کرد: در گذشته بازاریان با اتکا به اعتماد به یکدیگر کسب و کار خود را پیش می‌بردند و امروز فضا بگونه‌ای تنگ شده که همه این فعالان برای دریافت سرمایه در گردش مقابل بانک‌ها صف می‌کشند.

وی با انتقاد از اینکه این تنگناها تمام توان و انرژی تشکل‌های بخش خصوصی و اتاق بازرگانی را به خود معطوف کرده، تاکید کرد: به جای آنکه به فکر بازاریابی و ایجاد دروازه های صادراتی جدید باشیم باید بر رفع مشکلات واحدها و فعالان اقتصادی در جلسات ستادهای تسهیل و ... تمرکز کنیم.

کاشفی یکی دیگر از پیامدهای این وضعیت را کاهش سهم اقتصاد خودجوش کشور از ۸۵ درصد در سالیان گذشته به کمتر از ۵۰ درصد اعلام کرد.

وی با تاکید بر لزوم آرام کردن این فضا، تنها راهکار را کاهش بروکراسی و دستورالعمل‌های مخل فضای کسب و کار دانست که به دست و پای بخش خصوصی پیچیده و شرایط کار را دشوار می‌کند. 

عضو هیات رییسه اتاق ایران بر لزوم شفاف سازی قوانین و تسهیل فضای کسب و کار تاکید کرد تا فضای فعالیت بخش خصوصی باز شود.

موضوع دیگری که رئیس اتاق کرمانشاه به آن اشاره کرد گرفتاری تعدادی از صادرکنندگان به دلیل اجرای دستورالعمل رفع تعهدات ارزی در سال ۱۳۹۷ بود و افزود: چون تعدادی از صادرکنندگان هنوز در جریان موضوع نبودند نتوانستند تسویه حساب ارزی خود را انجام دهند.

وی تقاضا کرد این موضوع یکبار برای همیشه یا با در نظر گرفتن جریمه یا هر راهکار دیگری مرتفع شود تا دست فعالان حوزه صادرات باز شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha