• چهارشنبه / ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۷:۵۷
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1401031812177
  • خبرنگار : 50134

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان خبرداد

شرایط مطلوب ۳۰ راس گوزن زرد ایرانی در مناطق حفاظت شده آذربایجان غربی

شرایط مطلوب ۳۰ راس گوزن زرد ایرانی در مناطق حفاظت شده آذربایجان غربی

ایسنا/آذربایجان غربی سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: ۳۰راس گوزن زرد ایرانی در مناطق حفاظت شده استان زیست می کنند.

سعید شهند در گفت وگو با ایسنا افزود: طبق آخرین سرشماری ۳۰ راس گوزن زرد ایرانی در مناطق حفاظت شده استان زیست می کنند و هیچ مشکلی از لحاظ زیستی ندارند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت زیستگاه های جانوری از نظر علوفه، آبرسانی و درمانی بسیار مطلوب است، تصریح کرد: برای حفاظت و کنترل گوزن زرد ایرانی یک مجموعه ۱۰هکتاری در رشکان بصورت سایت آماده شده و مرکز مانیتورینگ نیز برای حفاظت وکنترل زیست گوزن زرد ایرانی فعال شده است.

شهند با اشاره به اینکه ۲۵ گونه میش مرغ نیز در استان شناسایی شده است، اظهار کرد: باتوجه به اینکه گونه میش مرغ نیز در خطر انقراض قرار دارد یک برنامه حفاظتی برای این گونه تدوین و اعتبار ۱۰۰میلیون تومانی برای اجرای برنامه احیای این گونه اختصاص یافته که یک شرکت دانش بنیان عهده دار افزایش جمعیت این گونه مهم در حال انقراض شده است.

وی با اشاره به اینکه ۶۷۰ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی که ۱۵درصد کل مساحت استان است، اراضی تحت مدیریت سازمان محیط زیست است، اظهار کرد: در استان ۸منطقه حفاظت شده و طبیعی ملی همچون پارک ملی دریاچه ارومیه، منطقه حفاظت شده مراکان خوی، میرآباد سردشت، تالاب نوروزلو میاندوآب، گدار نقده، حیات وحش کانی برازان و حمامیان بوکان و غار سهولان مهاباد وجود دارد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی یاد آور شد: از نظر تنوع گونه جانوری در استان ۵۹ گونه پستاندار وحشی زیست می کنند که ۳۱درصد کل گونه وحشی کشور است همچنین ۵۱۴ گونه پرنده وحشی بومی و مهاجر، ۵۸نوع خزنده و ۲۴گونه ماهی در زیستگاه های متعدد استان زیست می کنند. 

وی با اشاره به اینکه به ازای هر ۱۰۰۰ هکتار باید یک محیط بان وجود داشته باشد، ادامه داد: در استان ۲۰ پاسگاه محیط بانی و ۹۰محیط بان فعالیت دارند که با توجه به حجم اراضی حفاظت شده با کمبود نیروی محیط بان مواجه هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha