• پنجشنبه / ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401031913378
  • خبرنگار : 50204

صدور محصولات کشاورزی به ارزش 102 هزار دلار از استان مرکزی

صدور محصولات کشاورزی به ارزش 102 هزار دلار از استان مرکزی

ایسنا/مرکزی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: سال گذشته ۱۰۲ هزار دلار محصولات کشاورزی از استان مرکزی صادر شده است.

علی صفری روز پنجشنبه ۱۹ خرداد در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت هفته جهادکشاورزی اظهار کرد: یکی از اهداف سازمان جهاد کشاورزی استان اصلاح الگوی کشت، توسعه کشت قراردادی، افزایش بهره‌وری، حمایت هدفمند از توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و ساماندهی اراضی کشاورزی است که پیگیری می‌شوند.

وی افزود: حوزه کشاورزی یک زنجیره است و با وظایفی که در سال‌های اخیر به سازمان محول شد این زنجیره تشدید شد و توجه به این موضوع ضروری است که اگر حلقه‌های زنجیره تقویت شوند همه زنجیره تقویت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: عرضه محصولات و تجاری‌سازی در بازارهای هدف یکی دیگر از اهدافی است که سازمان پیگیری می‌کند و در حوزه صنایع تبدیلی هم اهدافی مورد توجه است که باید به عنوان یک حلقه تاثیرگذار این زنجیره دنبال شود.

صفری افزود: ۶۶ تولیدکننده بخش کشاورزی به عنوان قهرمانان تولید استانی و ۵ نفر به عنوان قهرمانان تولید در سطح ملی انتخاب شدند.

وی ادامه داد: به منظور ترویج مصرف آبزیان، نمایشگاه نقاشی آبزیان از روز گذشته در فرهنگسرای شهر اراک افتتاح شده که این نمایشگاه تا ۲۴ خرداد نیز برپا خواهد بود. از ۶ استان در این نمایشگاه مشارکت داشته اند.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی بیان کرد: به مناسبت هفته جهادکشاورزی ۲۲ پروژه بخش کشاورزی با ایجاد اشتغال ۱۸۷ نفر و تثبیت اشتغال ۳۱۱ نفر و سرمایه گذاری ۱۷ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.

صفری اضافه کرد: با توجه به حذف ارز ترجیحی و تغییر قیمت ها، قیمت شیر نیز افزایش یافت و مصرف شیر کمی کاهش داشت که سبب ایجاد مازاد شیر در استان شد. روزانه هزار تن شیر در استان تولید می شود که صنابع تبدیلی، این مازاد شیر را به محصولات قابل نگهداری از جمله شیرخشک تبدیل می کنند.

وی ادامه داد: تاکنون سازمان وظیفه تولید داشته و اکنون با قانون انتزاع، وظیفه نظارت و توزیع و بازاررسانی به عهده سازمان گذاشته شده که اکنون حمایت از تولید کننده و مصرف کننده به وظایف سازمان اضافه شده است. از اواخر سال گذشته معاونت بازرگانی نیز به مجموعه جهادکشاورزی اضافه شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: اواخر سال گذشته در حوزه تنظیم بازار، مشکلی در تامین اقلام شب عید و ماه رمضان وجود نداشت و همکاری های زیادی در این خصوص صورت گرفت.

صفری با اشاره به مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها افزود: طرح توزیع عادلانه یارانه ها در سطح کشور اجرا شد که پیش بینی می شد حواشی زیادی داشته باشد اما در استان مرکزی این طرح با کمترین حواشی اجرا شد و تنش زیادی مشاهده نشد، با پرداخت یارانه به موقع توسط دولت به مردم این حاشیه ها مدیریت شد.

وی با اشاره به حمایت تسهیلاتی دولت از دامداران و ... اضافه کرد: این مهم در دست اقدام است بطوری که دولت ۱۵ هزار میلیارد تومان در ۲ مرحله به صورت سرمایه در گردش در سامانه سیتا تزریق کرده که استان های مختلف از این تسهیلات استفاده می کنند و با توجه به اینکه این تسهیلات متمرکز است،  استان مرکزی نیز عملکرد خوبی در این حوزه داشته  است.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی بیان کرد: تامین امنیت غذایی در استان انجام شده و بیشتر غذای استان در همین استان تامین می شود، فراوانی تولید محصولات در استان مشهود و نتیجه زحمات بخش های مختلف تولید است.

صفری با اشاره به اینکه سازمان امور اراضی به صورت غیرمستقیم در تولید نقش دارد، ادامه داد: یکی از زیرساخت های تولید، آب و خاک است که اهمیت و نقش مهمی نیز دارد، یکی از اقدامات جهت افزایش راندمان، توسعه سیستم های ابیاری نوین است. در استان حدود ۱۷۰ هزار هکتار از اراضی مستعد اجرای ابیاری تحت فشار است که تاکنون در ۷۲ هزار هکتار از اراضی، آبیاری تحت فشار اجرا شده است.

وی بیان کرد: ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی  از ظرفیت ایجاد کانال‌ و لوله انتقال آب برخوردار بوده و تاکنون ۳۰ هزار هکتار این اراضی به این سامانه‌ها تجهیز شده‌ اند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی افزود:  امسال هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی به کشت گندم اختصاص پیدا کرده که ۱۸۰ هزار هکتار این اراضی به کشت گندم دیم و ۴۵ هزار هکتار به کشت گندم آبی اختصاص یافته‌است.

وی ادامه داد: همچنین خرید تضمینی گندم از شهرستان ساوه آغاز شده و تاکنون ۱۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان از گندمکاران استان خریداری و ذخیره سازی شده‌ است. با توجه به نزدیکی قیمت خرید تضمینی گندم با قیمت جو، امیدواریم میزان خرید تضمینی این محصول نسبت به سال گذشته روند افزایشی داشته باشد.

صفری ادامه داد: نیاز استان به گندم  ۲۰۰ هزار تن در سال است که امیدواریم با مدیریت مصرف آرد در نانوایی‌ها میزان نیاز کشور و استان مرکزی به این محصول کاهش پیدا کند و کشور در این محصول به خودکفایی دست یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: در راستای افزایش کیفیت گندم، مبارزه با سن گندم در ۱۵۶ هزار هکتار از اراضی انجام شده‌ و ۷۲ هزار هکتار مبارزه با سن مادر و ۸۵ هزار هکتار مبارزه با پوره سن تاکنون در اراضی زیر کشت محصول گندم استان مرکزی انجام شده‌است.

صفری افزود: ضریب مکانیزاسیون استان  یک و ۹۸ صدم درصد است و پرداخت تسهیلات برای تزریق ماشین آلات کشاورزی به این بخش و افزایش ضریب مکانیزاسیون در استان در دستور کار قرار دارد.

وی اضافه کرد: سال گذشته  ۱۰۲ هزار دلار محصولات کشاورزی از استان مرکزی صادر شده که شامل انواع محصولات از جمله کشمش، ماهیان زینتی و محصولات صنایع تبدیلی بوده است.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد:  ۳۰۵ واحد صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری محصولات خام کشاورزی در این استان فعال است که سبب ایجاد ۵۹۰۰ اشتغال در سطح استان شده است.

صفری خاطر نشان کرد: استان مرکزی با وجود صنعتی بودن در زمینه کشاورزی نیز جزو ۱۰ استان برتر در سطح کشور به شمار می رود و در زمینه تولید گل و گیاهان زینتی و انار رتبه دوم، پسته رتبه ششم، گندم دهم تا دوازدهم، انگور رتبه نهم، گوشت قرمر رتبه سوم ، تولید شیر رتبه دوازدهم و گوشت مرغ رتبه دهم را در کشور به خود اختصاص داده‌است.

وی ادامه داد: رتبه استان مرکزی در زمینه صادرات ماهیان زینتی رتبه نخست در کشور و تولید این آبزیان رتبه پنجم و تولید ماهیان خاویاری رتبه ششم را در کشور دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: هزار و ۲۰۰ رشته قنات در استان برای تامین آب مورد نیاز بهره برداران بخش کشاورزی استان تاکنون لایروبی و اصلاح شده که با اجرای این طرح‌ها شاخص بهره وری آب در بخش کشاورزی استان مرکزی به ۴۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: تولیدات بخش کشاورزی استان  سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن شامل یک میلیون و ۹۲۷ هزار تن محصول در بخش زراعی، ۵۵۷ هزار تن باغی و ۵۶۲ هزار تن این محصولات در بخش دامی به ارزش ۳۰۰ هزار میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: ۴۰۰ هزار تن شیر، ۵۶ هزار تن گوشت قرمز، ۶۵ هزار تن گوشت مرغ و ۴۱ هزار تن تخم مرغ در استان مرکزی تولید می شود که بخشی از این تولیدات مازاد بر نیاز استان بوده و به سایر استان‌های کشور ارسال می شود.

حمیدرضا کتانفروش، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: سال گذشته ۴۳۱ میلیارد ریال منابع مالی به بخش کشاورزی استان اختصاص پیدا کرد که ۲۴۷ میلیارد ریال معادل ۵۷ درصد این اعتبارات به استان تخصیص یافت.

وی ادامه داد: ۲ هزار و ۷۴۹ میلیارد ریال تسهیلات از منابع مختلف برای سرمایه در گردش و سرمایه گذاری در این بخش در اختیار کشاورزان قرار گرفته‌است.

کتانفروش بیان کرد: با اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها، ۲۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه در گردش در اختیار تولیدکنندگان بخش کشاورزی کشور قرار گرفت که ۱۵۰ هزار میلیارد ریال این منابع مالی برای پرداخت به کشاورزان به بانک کشاورزی اختصاص یافت و استان‌ها به صورت گلوبال می توانند از این تسهیلات و منابع استفاده کنند، این تسهیلات با نرخ ۱۰ تا ۱۲ درصد برای واحدهای کوچک و با نرخ ۱۸ درصد در اختیار واحدها بزرگ قرار می گیرد.

کتان فروش خاطرنشان کرد: پرداخت این منابع از ۱۰ روز گذشته در کشور  اغاز شده که تاکنون پنج هزار و ۴۱۶ نفر با در خواست تسهیلات ۴۴۷ هزار میلیارد ریال در استان مرکزی برای دریافت این تسهیلات در سامانه سیتا ثبت نام کرده‌اند.

وی ادامه داد: در همین راستا چهار هزار و ۹۹۷ نفر با میزان درخواست تسهیلات ۹ هزار و ۹۶۵ میلیارد ریال در استان مرکزی به بانک کشاورزی معرفی شده‌اند و ۶۸۴ مورد تسهیلات حدود ۳۳۰ میلیارد ریال پرداخت شده‌است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha