• شنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1401032114408
  • خبرنگار : 71589

به دست دانشمندان ایرانی محقق شد

راه‌اندازی کامل یک توربین گازی با هیدروژن خالص برای اولین بار

راه‌اندازی کامل یک توربین گازی با هیدروژن خالص برای اولین بار

محققان دانشگاه "استاوانگر" نروژ به سرپرستی پروفسور "محسن اسدی" و دستیاری "ریحانه بنی‌حبیب" دانشجوری مقطع دکترا در این دانشگاه، برای اولین در جهان موفق به راه‌اندازی کامل یک توربین گازی شدند که با هیدروژن خالص به عنوان سوخت احتراقی کار می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، توربین‌های گازی در هواپیماها، قطارها، کشتی‌ها، ژنراتورها، پمپ‌ها، کمپرسورها و انواع دستگاه‌های دیگر یافت می‌شوند. آنها می‌توانند با سوخت‌های مختلفی کار کنند، اما حدود ۹۰ درصد آنها در حال حاضر با گاز طبیعی کار می‌کنند که سوخت فسیلی است که هنگام سوزاندن گاز طبیعی، کربن دی اکسید تولید می‌کند که یک گاز مضر برای جو زمین است.

بنابراین توربین‌های گازی برای رسیدن به آلایندگی صفر تا سال ۲۰۵۰ باید بهینه شوند یا به طور کلی کنار گذاشته شوند. در حال حاضر چندین شرکت بزرگ از جمله "جنرال الکتریک" به دنبال بهینه سازی آنها برای سوزاندن هیدروژن سبز به عنوان یک منبع سوخت پاک هستند. این شرکت بیش از ۱۰۰ توربین گازی دارد که با حداقل پنج درصد سوخت هیدروژن بر حسب حجم کار می‌کنند و ادعا می‌کند که در مسیر استفاده ۱۰۰ درصدی از گاز هیدروژن قرار دارد.

اما به نظر می‌رسد این محققان دانشگاه "استاوانگر"(Stavanger) در نروژ هستند که همه را شکست داده‌اند و ادعا کرده‌اند که از اواسط ماه مه موفق به راه‌اندازی یک توربین گازی شده‌اند که ۱۰۰ درصد هیدروژن‌سوز است. این دانشگاه، نیروگاه کوچک گازی خود را دارد و توربین گازی آن گرما، برق و آب گرم برای گرمایش هیدرونیک تولید می‌کند.

پروفسور "محسن اسدی" سرپرست این تیم تحقیقاتی می‌گوید: ما رکورد جهانی احتراق هیدروژن در توربین‌های میکرو گازی را به ثبت رسانده‌ایم. هیچ‌کس تاکنون قادر به این کار نبوده است.

وی افزود: بازدهی راه‌اندازی توربین گازی با هیدروژن تا حدودی کمتر خواهد بود. با این حال، دستاورد بزرگ این است که بتوانیم از زیرساخت‌هایی که در حال حاضر وجود دارند، بهینه و بدون آلایندگی استفاده کنیم.

تحقیقات این تیم نه تنها بر تنظیم محفظه احتراق برای هیدروژن، بلکه بر تطبیق سیستم سوخت و زیرساخت گاز طبیعی موجود برای سازگاری با این گاز متمرکز است.

در نهایت، این نوع پروژه‌ها منجر به توسعه کیت‌های تبدیلی می‌شوند که می‌توانند تجهیزات قدیمی توربین‌ها را زنده نگه دارند و در عین حال آنها را به منابع سوخت بدون آلایندگی انتقال دهند. اما قبل از اینکه این نوع چیزها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه شوند، قیمت هیدروژن سبز باید به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha