• شنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۵۸
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1401032114666
  • منبع : نمایندگی سمنان

نگرانی گلرو از خطر از بین رفتن برخی میراث فرهنگی ناملموس

نگرانی گلرو از خطر از بین رفتن برخی میراث فرهنگی ناملموس

ایسنا/سمنان نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه نسبت به خطر از بین رفتن برخی از میراث فرهنگی ناملموس و از جمله زبان‌های محلی هشدار داد و گفت: با از بین رفتن زبان، هویت ما نیز آسیب جدی می‌بیند.

عباس گلرو در آیین اختتامیه فرش خودرنگ در مهدیشهر بر لزوم توجه بیشتر به زبان‌های محلی تاکید و اظهار کرد: برخی از میراث های ناملموس فرهنگی رو به فنا و نابودی هستند.
وی با بیان اینکه باید از زبان به عنوان یک میراث فرهنگی ناملموس به بهترین وجه حفاظت شود خواستار آموزش زبان های محلی به فرزندان از سوی خانواده‌های سنگسری شد.

وی با اشاره به قدمت بالای زبان سنگسری افزود: زبان سنگسری نه یک لهجه که یک زبان کامل با وجوه نوشتاری و مکتوب و..است.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه از زبان به عنوان ستون نگهدارنده هویت نام برد و تصریح کرد: با آسیب دیدن زبان، هویت ما نیز آسیب جدی خواهد دید.

گلرو با بیان اینکه سنگسر یک قوم تکامل یافته است خاطرنشان کرد: وجود یک زبان با وجوه تکامل یافته، وجود آثار فرهنگی و تاریخی متنوع، آداب و رسوم کهن، تقویم مستقل چند هزار ساله و...همه و همه گویای قوت و غنای فرهنگی این ایل است.

وی به تقدیر از تلاش های انجمن توسعه و آبادانی مهدیشهر پرداخت و اظهار کرد: این انجمن به عنوان موتور محرکه توسعه شهرستان مهدیشهر اقدامات شایسته ای انجام داده است.

گلرو به وجود بیش از 30 مشتق از شیر در بین عشایر ایل سنگسر پرداخت و افزود: این همه تنوع در مشتقات شیر در بین همه اقوام و عشایر منحصر به فرد است. یکی از صاحب نظران درباره تولید پنیر و روغن در بین ایل سنگسر می‌گوید که این فرآیند تولید آنقدر تکامل یافته است که کارخانه صنعتی و تولیدی باید از آن سرمشق بگیرند.

وی همچنین به تقدیر از برپایی جشنواره فرش خودرنگ ایل سنگسر پرداخت و گفت: معرفی این میراث ماندگار می تواند بیش از پیش به معرفی شهرستان و ظرفیت های آن کمک کند.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه با اشاره به برخی اقدامات خود در حوزه های سه گانه انتخابیه گفت: طرح قطب دامپروری مهدیشهر یکی از طرح های ملی مصوب سفر رییس جمهور است که هم اکنون طرح مطالعاتی آن به طور جدی از سوی جهاددانشگاهی و جهادکشاورزی استان در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: اجرایی شدن مناسب طرح قطب دامپروری مهدیشهر می تواند محور اصلی برنامه های ما در زنده نگهداشتن میراث فرهنگی و داشته های این ایل سختکوش باشد.

گلرو از گازرسانی به روستاهای سه شهرستان حوزه انتخابیه به عنوان یکی از مطالبات مردم منطقه نام برد و افزود: یکی دیگر از مطالبات مردم تکمیل پوشش اینترنتی است که این مهم نیز از سوی نماینده مردم پیگیری می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha