• یکشنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۷
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1401032215036
  • خبرنگار : 50024

شناسایی هویت کودکان کار البرز با اسکن چشم

شناسایی هویت کودکان کار البرز با اسکن چشم

ایسنا/البرز مدیرکل بهزیستی البرز گفت: اگر وضعیت ورودی اتباع  خارجی به کشور ساماندهی نشود، هر سال شاهد افزایش تعداد کودکان کار در البرز خواهیم بود.

وجیهه محمدی فلاح در گفت و گو با ایسنا با اشاره به مفهوم کودک کار اظهار کرد: کودکانی که به دلایل مختلفی ناچار به کار در سنی کمتر از سن قانونی هستند و اغلب در خیابان فعالیت دارند، کودک کار اطلاق می‌شود.

وی ادامه داد: البته  فضای کودکان کار تنها به خیابان محدود نیست و بخشی زیادی از آنها در سنی که باید مشغول به بازی، یادگیری و سرگرمی باشند، برای کسب درآمد و گذران زندگی، در کارگاهها، مزارع و... کار می‌کنند.

وی توضیح داد: طبق قوانین ملی و بین المللی، کار کودکان زیر ۱۵ سال غیر قانونی است و برای کودکان ۱۵ تا ۱۸ سال هم صرفا کارهایی مجاز است که به جسم و روان و شخصیت آنها آسیب نزند.

این مسئول با اشاره به اینکه بیشتر کودکان کار البرز اتباع خارجی هستند، افزود: بیش از ۸۰ درصد کودکان کار شناسایی شده در خیابان‌های استان البرز و به ویژه شهر کرج کودکان اتباعی هستند که بدون مجوز اقامت و به صورت غیر قانونی وارد کشور شده‌اند .

وی تصریح کرد: سال گذشته در مجموع ۵۱۸ کودک کار و خیابان در البرز شناسایی شده که ۴۲۵ نفر از آنها اتباعی بودند که فاقد مجوز اقامت در ایران بودند.

محمدی فلاح با تاکید بر اینکه اغلب این کودکان فاقد اسناد هویتی بودند، گفت: هر چند بیشتر کار شناسایی شده دارای خانواده بودند ولی بیش از ۹۰ درصد آنها اوراق هویتی نداشته یا اوراق هویتی آن‌ها معتبر نبوده است.

وی ادامه داد: هر چند این کودکان به نوعی به صورت غیر مجاز وارد کشور شده اند ولی نباید مورد استثمار و بهره کشی قرار گیرند.

مدیرکل بهزیستی البرز با اشاره به اینکه کودکان کاری که هویت مشخصی ندارند بهزیستی را با مشکلاتی مواجه کرده، اضافه کرد: بسیاری از این کودکان چون هویت مشخصی ندارند، پس از هرباری که جمع آوری می‌شوند خود را با نام جدیدی معرفی می‌کنند.

 وی تاکید کرد: برای رفع این مشکل در سال گذشته با ثبت اسکن عنبیه  این کودکان،  بانک اطلاعاتی کودکان کار وخیابان استان تشکیل شد و از ثبت اطلاعات یک فرد با هویت‌های مختلف یا ثبت تکراری افراد پیشگیری می‌شود.

 به گفته فلاح محمدی از طریق ثبت اسکن عنبیه تا کنون بیش از ۵۰۰ کودک کار شناسایی شده و اطلاعات آنها در بانک اطلاعاتی کودکان کارو خیابان البرز به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه بهزیستی طبق وظیفه ذاتی خود به کودکان کار اتباع خارجی هم خدمات ارائه می‌دهد، توضیح داد: با توجه به امکانات، اعتبار و موازین قانونی، سعی می‌شود کودکان کار اتباع خارجی هم از خدمات مشابه کودکان کار ایرانی بهره مند شوند ولی ارائه خدمات به آنها دردی از این مشکل حل نمی کند.

وی با بیان اینکه ساماندهی کودکان کار و حل ریشه ای این معضل نیازمند همکاری بین بخشی است، گفت: اگر وضعیت ورودی اتباع  خارجی به کشور ساماندهی نشود، هر سال شاهد افزایش تعداد کودکان کار در البرز خواهیم بود.

مدیرکل بهزیستی البرز افزود: بدون شک اگر سازمان‌های متولی امور اتباع و مهاجرین غیر مجاز در سیاست گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های کلان ملی و استانی به فکر پیشگیری نباشند، ضمن افزایش بی رویه این قشر شاهد افت کیفیت خدمت سازمان‍‌های حمایتی از آنها خواهیم بود و به مرور زمان به دلیل معیوب بودن  فرایندهای موجود، علی رغم صرف منابع انسانی و مالی، نتیجه مطلوب  در این حوزه احصاء نخواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha