• یکشنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1401032215144
  • خبرنگار : 71452

با حضور جمعی از مسئولین در دانشگاه علم و فرهنگ؛

مراسم تکریم و معارفه روسای جهاد دانشگاهی برگزار شد

مراسم تکریم و معارفه روسای جهاد دانشگاهی برگزار شد

مراسم تکریم دکتر سید حمیدرضا طیبی، رییس سابق جهاد دانشگاهی و معارفه دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رییس جدید این نهاد، صبح امروز یکشنبه ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۱ در دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، این مراسم با حضور حجت الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمدمهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از رؤسا و سرپرستان سازمان‌ها، واحدها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده ها، مراکز، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی جهاد دانشگاهی، در محل دانشگاه علم و فرهنگ (وابسته به جهاد دانشگاهی) آغاز شد.

ستون اصلی جهاد دانشگاهی، پیشکسوتان آن هستند

دکتر سید سعید هاشمی، رییس دانشگاه علم و فرهنگ در ابتدای این مراسم تاکید کرد: به طور ویژه به پیشکسوتان جهاد دانشگاهی که امروز در این مراسم حضور دارند، خیر مقدم می‌گویم. بدون شک ستون اصلی جهاد دانشگاهی، پیشکسوتان این نهاد هستند که از آنها آموخته‌ایم و جهاد دانشگاهی هرچه دارد، از تلاش (جهادی) این افراد است. اگر امروز اینجا کنار هم جمع شده‌ایم، به واسطه ۴ دهه فعالیت جهادی جهادگران و امیدواریم جوانان این مسیر را ادامه دهند.

دکتر هاشمی در خصوص ویژگی اخلاقی دکتر دهقانی فیروزآبادی رئیس جدید جهاد دانشگاهی گفت: یکی از ویژگی‌های خوبی که در این مدت در دکتر دهقانی فیروزآبادی دیده‌ایم، اخلاق مداری ایشان است.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به تلاش‌های دکتر طیبی در زمان ریاست جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم دکتر طیبی را در یک کلام توصیف کنم، باید بگویم ایشان به تمام معنا جهادی هستند. واقعا بالاترین افتخار هرکدام از ما این است که عضو جهاد دانشگاهی هستیم. قدردان تمام زحمات و تلاش های دکتر طیبی هستیم و از صمیم قلب برای ایشان توفیقات روزافزون آرزو میکنیم.

امیدواریم در دوره جدید، جهاد دانشگاهی به مدار بالاتری از موفقیت دست پیدا کند

دکتر محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در مراسم تکریم رییس سابق جهاد دانشگاهی (دکتر حمیدرضا طیبی) و معارفه رییس جدید این نهاد (دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی) گفت: زمانی که دکتر طیبی مسئولیت جهاد دانشگاهی را برعهده گرفتند، این نهاد مجموعه‌ای از فعالیت‌های بسیار گسترده را در جهت ایجاد باور به توان داخلی و ملی به عرصه ظهور گذاشته بود. فعالیت‌های جهاد دانشگاهی و نیازهای کشور خیلی منطبق بر هم نبودند و به نظر می‌رسید جهاد دانشگاهی باید نقش و مأموریت‌های ویژه‌تری را در کشور برعهده بگیرد.

دکتر پورعابدی افزود: باید کارهایی در داخل جهاد دانشگاهی و کارهایی خارج از این نهاد انجام می‌شد. در داخل جهاد دانشگاهی مقداری از فعالیت‌های متنوع و گسترده خود را کنار گذاشتیم و بیشتر روی تعمیق برخی از حوزه‌های دیگر متمرکز شدیم برای اینکه بتوانیم نقش‌ها و مأموریت‌های ملی را بپذیریم؛ البته این کار بسیار سخت بود و با مقاومت‌هایی هم روبرو شدیم. در درون جهاد این کار شروع شد و هنوز هم ادامه دارد و در آینده هم باید ادامه داشته باشد تا بتوانیم در فعالیت‌های خاص حوزه پژوهش و فناوری، فرهنگ، حتی آموزش و کارآفرینی متمرکز باشیم.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی افزود: اما کار در خارج از جهاد دانشگاهی کار ساده‌ای نبود و کارفرمایان حرفه‌ای هیچ وقت مراکز دانشگاهی و جهاد دانشگاهی را برای یک کار حرفه‌ای و بزرگ نمی‌پذیرفتند. شاید مهم‌ترین ویژگی دکتر طیبی در این حوزه این بود که با برگزاری جلسه‌های متعدد با کارفرمایان، آنها را متقاعد کند که جهاد دانشگاهی به سطحی از بلوغ رسیده است تا بتواند از دستاوردهای خود برای حل چالش‌ها و نیازهای جامعه را برطرف کند. یکی از ویژگی‌های بارز دکتر طیبی، پیگیری این اقدامات (جهت اعتمادسازی به جهاد دانشگاهی) بود تا این توان فناورانه و حل مسئله که در جهاد دانشگاهی وجود دارد، در کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

دکتر پورعابدی تأکید کرد: دکتر طیبی هرگز خسته نمی‌شدند. گاهی در جلسات، انتقادهای از جهاد دانشگاهی صورت می‌گرفت؛‌ ایشان با سعه صدر به انتقادها گوش کرده و تلاش می‌کردند افراد را به درستی قانع کنند. نکته دیگر اینکه دکتر طیبی در 3 دولت مسئولیت داشتند. فضای سیاسی حاکم بر این تغییر و تحولات باعث می‌شد که حوزه پژوهش و فناوری لطمه بخورد. دکتر طیبی تلاش می‌کرد کار سیاسی را از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی جدا کند،‌ زیرا این بزرگترین ضربه‌ای است که به حوزه پژوهش و فناوری و کار دانش بنیان وارد می‌شود. دکتر طیبی همواره تلاش کرد نشان دهد که جهاد دانشگاهی،‌ یک نهاد دانشگاهی و فرهنگی است و دارای بینش سیاسی است، ‌اما این موضوع هرگز بر فعالیت‌های این نهاد اثری نداشته است.

وی تصریح کرد: دکتر طیبی مصداق بارز کلام امیرالمؤمنین علی (ع) هستند که بزرگترین تفریح، کار است. ایشان مشتاقانه کار می‌کردند و در این مسیر،‌ سختی‌های زیادی را متحمل شدند؛ اما به دلیل حرمتی که برای کار، حل مسائل کشور و ارزش دادن به نیروهای جوان کشور قائل بودند، دست از تلاش نمی‌کشیدند. کارهایی که در حوزه‌های پژوهش و فناوری، آموزش و کارآفرینی، فرهنگی انجام شده‌اند، همچنین تأکید بر اینکه باید کارهای گزین انجام دهیم، کاری که دانش بنیان بوده و مبتنی بر رفع نیاز و مسئله کشور باشند، جز با همت و پیگیری میسر نشده است و در آینده هم باید کارها (در جهاد دانشگاهی) به این شکل ادامه پیدا کند.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی تأکید کرد: دکتر دهقانی فیروزآبادی خودشان به این نکته اشاره داشتند که به نظر می‌رسد در جهاد دانشگاهی با این همه منابع انسانی،‌ باید رییس از داخل خود این نهاد انتخاب می‌شد. واقعیت این است که در میان تمام گزینه‌های مطرح‌شده برای ریاست جهاد دانشگاهی، به نظر ما گزینه‌ای که می‌تواند جهاد دانشگاهی را کمک کند و انرژی به این نهاد بدهد تا در یک مدار بالاتر فرزانگی قرار بگیرد، دکتر دهقانی فیروزآبادی است. در این مدت که ایشان عهده‌دار این مسئولیت شده‌اند، با رفتار و سکنات و همینطور بزرگداشتی که از بزرگان جهاد دانشگاهی داشته‌اند، نویدبخش (اتفاقات خوبی) است. موفقیت در جهاد دانشگاهی حاصل یک کار طولانی‌مدت است. هر یک از رؤسای پیشین جهاد دانشگاهی بیش از یک دهه در این نهاد فعالیت کردند. در جهاد دانشگاهی، طولانی بودن مدیریت و تمام وقت بودن یکی از رموز موفقیت است و امیدواریم با انرژی تازه‌ای که ایشان به جهاد دانشگاهی می‌دهند، این نهاد بتواند مدارج بالاتر و موفقیت بیشتری را کسب کند.

نقش محوری و کانونی جهاد دانشگاهی در تغییر علم و فناوری در کشور

دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این مراسم گفت: جهاد دانشگاهی جزو اولین نهادهای انقلابی است و می‌توان گفت، میراث ستاد انقلاب فرهنگی است که در مردادماه 1359 این کار با عظمت را پایه‌گذاری کرد و با فاصله کوتاهی،‌ جهاد دانشگاهی خود را در سطح ملی و دانشگاه‌های کشور پیدا کرد. اساسنامه جهاد دانشگاهی در سال 1365 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و براساس اهدافی که در اساسنامه تصویب شده است، وظیفه توسعه علم، فناوری و نوآوری، و همینطور وظیفه توسعه فرهنگ اسلامی برعهده جهاد دانشگاهی گذاشته شد. حوزه‌های عملی و به فعلیت درآوردن علم و دانش و واسط قرار گرفتن جهاد دانشگاهی بین دانشگاه و بخش صنعت، یکی از وظایف عمومی جهاد دانشگاهی بود.

 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در وضعیت خاصی که امروز در سطح جهانی داریم، جایگاه علم و فناوری درحال پوست‌اندازی و بازسازی است. در پیشران‌های علم و فناوری، تغییرات بسیار بزرگی بوجود آمده است. بوجود آمدن صنعت دیجیتال در مقابل صنعت آنالوگ، انتقالی از صنعت شیئ اتفاق افتاده است. در این انتقال، ‌بستر هوش مصنوعی، دانش کوانتومی و الگوریتمی را رقم زد، به طوری که عصر، عصر الگوریتم نامگذاری شده است. معنای الگوریتم این است که آنچه در مغز ما می‌گذرد، برخوردار از یک الگوریتم است و زمانی که بستر الگوریتمی شدن به لحاظ داده‌ای فراهم شود، یعنی تبدیل ذهن به برنامه و عرصه عمل فراهم شده است. ظرفیت های هوش مصنوعی کی رویه ها و شرایط جدیدی را در سطح جهانی بوجود آورده است.

دکتر عاملی گفت: بطور طبیعی اگر بخواهیم روی منابع اصلی تغییر علم و فناوری در کشور تأکید کنیم، جهاد دانشگاهی یک نقش محوری و کانونی در این حوزه دارد. جهاد نقش اثرگذاری را در طی این سال‌ها ایفا کرده و ظرفیت‌های نهادینه شده‌ای مهمی را در سطح ملی دارد. نهاد بزرگی در سطح ملی ایجاد شده است که یکی سرمایه مهم قابل اعتنا و یک سرمایه اجتماعی مهمی در داخل جهاد شکل گرفته است. این سرمایه شاید مهم‌ترین سرمایه‌ای است که می‌توان با آن کارهای بزرگی را انجام داد. اعتماد امام راحل (ره) و در ادامه مسیر، اعتماد و تدبیر رهبری، سرمایه بزرگی برای ادامه مسیر حرکت جهادگران است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: دکتر طیبی در دوره اثرگذاری که در جهاد دانشگاهی داشتند،‌ با همکاری پژوهشگران و نهادسازی‌هایی که در حوزه‌های مختلف بوجود آوردند، تاریخ ماندگاری را در جهاد ایجاد کردند و حتماً باقی الصاحاتی است که ادامه پیدا می‌کند؛ در ادامه کار عزیزانی که در تأسیس، استقرار و نهادینه کردن جهاد دانشگاهی نقش داشتند، مثل دکتر منتظری که قطعاً یکی از اثرگذاران جهاد دانشگاهی هستند. از دکتر طیبی که همیشه دغدغه پیشرفت کشور را داشتند و همیشه حضور فعالی در شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند، تشکر می‌کنم.

وی تصریح کرد: درست است که جهاد دانشگاهی، نهادهای زیادی در حوزه فرهنگ ایجاد کرده است، اما کارهای زیادی باقی مانده است. فرهنگ صرفاً خبرگزاری ایسنا و ایکنا نیست؛ فرهنگ پیچیدگی‌هایی دارد که شاید سهل ممتنع باشد. فرهنگ صنعت نیست، ‌کار کردن در صنعت شاید ساده‌تر از حوزه فرهنگ باشد. فرهنگ با سهل ممتنعی به نام انسان سروکار دارد. انسان موجود پیچیده‌ای است که می‌توان آن را توانمند کرد، ولی نمی‌توان چیزی را به آن تحمیل کرد.   

دکتر عاملی افزود: نیازمند کارهایی از جنس الگوهای مطلوب در حوزه فرهنگ اسلامی در جامعه هستیم و این کار از عهده جهاد دانشگاهی برمی‌آید که نقش‌آفرینی مهمی در حوزه فرهنگ داشته باشد؛ کمااینکه آغاز کار جهاد دانشگاهی با فلسفه کار فرهنگی آغاز شد. دکتر دهقانی فیروزآبادی کارهای زیادی انجام داده‌اند و نمایشگاه اخیر ایشان در دانشگاه آزاد اسلامی کار بسیار خوبی بود که باعث بروز ظرفیت‌های دانشگاه آزاد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: به یکپارچگی نیاز داریم. بعد از جنگ جهانی دوم بحث یکپارچگی به وجود آمد. در صحنه رقابت راهی جز یکپارچگی نبود. دانش یکپارچه یعنی تمام اجزاء مرتبط بهم کنار هم قرار گیرند. در حوزه اجرایی کشور امروز بیش از گذشته به یکپارچگی نیاز داریم. باید بتوانیم تصویر پیشرفت کشور را با کمک همه منابع اش به دست بیاوریم. ظرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی به نهادهای علم و فناوری کشور است و امیدواریم بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم.   

گام دوم را با نگاه جوان‌گرایی آغاز کنیم

دکتر محمدمهدی طهرانچی،‌ رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سابقه حضور خود در جهاد دانشگاهی گفت: سال‌های 72-62 و دهه اول کاری را در بستر جهاد دانشگاهی سپری کردم. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، جهاد دانشگاهی، مولود مبارک انقلاب اسلامی است که براساس یک نیاز تاسیس شد و این نیاز، گشودن درهای دانشگاه بود تا ارتباط مستمر بین علم و دانشگاه برقرار شود.

وی افزود: اگر دوره دکتر منتظری را دوره ارتباط اجتماعی جهاد دانشگاهی با جامعه بدانیم، دوره دکتر طیبی نیز دوران ارتباط با فناوری است. اکنون در گام دوم انقلاب اسلامی قرار گرفته‌ایم و نهادها باید خصلت گام دومی پیدا کنند. در گام دوم انقلاب باید با نگاه جوان‌گرایی، حرکت را برای 40 سال دوم آغاز کنیم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: دوره افتخار کردن در گذشته نیست؛ دوره خلق جدید است. جهاد دانشگاهی 40 سال اول را با اعلام رضایت رهبری پشت سرگذاشت و اگر مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی را نماد دوره اول جهاد دانشگاهی بدانیم، در گام دوم هم جهاد دانشگاهی باید با روحیه جهادی پیش برود.

دکتر طهرانچی گفت: با شناختی که از دکتر دهقانی فیروزآبادی به عنوان معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی دارم، جوانی با استعداد و شایسته است که در یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور (دانشگاه صنعتی شریف) تحصیل کرده و ماند تا به کشورش خدمت کند. سرمایه جهاد دانشگاهی، نیروی انسانی این نهاد است و امیدواریم این نهاد در گام دوم، بیش از پیش پیشرفت کند.

جهاد دانشگاهی در همه عرصه‌ها و مقاطع، نقش پررنگ و درخشانی ایفا کرده است

حجت الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در این مراسم تأکید کرد: آنچه از جهاد دانشگاهی می‌شناسیم، یک مولود مبارک انقلاب اسلامی است که به درستی و جای خودش و براساس نیاز شکل گرفته است. فرآیند تاسیس دانشگاه‌ها پیش از انقلاب اسلامی از نظر طراحان، محیطی برای تربیت کادر اجرایی در مسیر تأمین نیازهای کشور وابسته به غرب و در مجموعه جهانی نظام لیبرال دموکراسی بود؛ تأسیس دانشگاه با این رویکرد در داخل شکل گرفت.

حجت الاسلام رستمی تأکید کرد: اما انقلاب اسلامی مطالبه دیگری داشت و مجموعه دانشگاهیان همراه این مطالبه بودند. هرجا دانشگاه بود، دانشگاهیان هم حضور داشتند؛ اما جایی باید وجود داشته باشد تا نیازهای جامعه انقلابی را به محیط عالمانه دانشگاه ارایه داده و پاسخ‌های عالمانه دانشگاه را نیز به جامعه منتقل می‌کرد که جهاد دانشگاهی این مسئولیت را پذیرفت. در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، حل مسائل کشور،‌ جهاد دانشگاهی در همه این عرصه‌ها و مقاطع نقش پررنگ و درخشانی را ایفا کرد. امروز این مسئولیت سنگین بر دوش دکتر دهقانی فیروزآبادی گذاشته شده است تا به همراه سایر جهادگران، بخش‌های بر زمین‌مانده را بردارند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: امروز همچنان بین ما و اهدافی که در نگاه امامین انقلاب برای دانشگاه ترسیم شده، فاصله وجود دارد. این ‌فاصله هم به نهادهای آموزش عالی و هم به مجموعه‌های واسط همچون جهاد دانشگاهی مربوط است. جهاددانشگاهی در این حوزه می‌تواند تعاریف دقیق، میان‌برد و الهام‌بخشی برای سایر مجموعه‌های علمی کشور داشته باشد. امیدواریم عنایت الهی شامل شده و ‌این‌ حرکت همچنان ادامه داشته باشد.

حجت الاسلام رستمی افزود: برای دکتر طیبی که در این مدت، دلسوزانه در جهاد دانشگاهی تلاش کردند، آرزوی توفیق داریم و برای دکتر دهقانی فیروزآبادی در ادامه این مسیر بزرگ پیش‌رو، آرزوی موفقیت می‌کنیم.

باید جایگاه جهاد دانشگاهی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی بدست بیاوریم

دکتر علی منتظری، رییس پژوهشکده علوم بهداشتی، از رؤسای سابق جهاد دانشگاهی و از جهادگران باسابقه این نهاد نیز در مراسم تکریم دکتر طیبی و معارفه دکتر دهقانی فیروزآبادی با قرائت آیه «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ» گفت: این آیه بر پیشانی جهاد دانشگاهی نقش بسته است. همه مطالبی که عنوان شد، نشان می‌دهد که ما به انسان به معنای واقعی کلمه نیاز داریم. انسان‌هایی که هدایت فکری و عملی صحیحی پیدا کرده‌اند و این همان انتظار بزرگ رهبر معظم انقلاب از جهاد دانشگاهی است.

دکتر منتظری تأکید کرد: در صحبت‌های همه عزیزان یک نکته وجود داشت و اینکه این کارها را انسان‌های بزرگ و ساخته‌شده و جهادی یا به معنای بهتر کلمه، پرورش‌یافته در فرهنگ جهادی می‌توانند انجام دهند. بنابراین نباید فراموش کنیم که وظیفه اصلی ما در دانشگاه، هدایت فکری و عملی جوانان و دانشجویان است. مقام معظم رهبری فرمودند یکی از کارهای اصلی که جهاد دانشگاهی باید در کار فرهنگی، هنری، تحقیقاتی دنبال کند، هدایت فکری و عملی جوانان و دانشجویان است. این کار ممکن است از انجمن‌های اسلامی هم بربیاید، اگر خوب عمل کنند؛ ممکن است از نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها هم بربیاید، اگر خوب عمل کنند. اما سهمی که جهاد دانشگاهی در این زمینه دارد، سهم بی‌نظیری است. اگر در جاهایی، سستی‌هایی اتفاق می‌افتد، به این دلیل است که کار به نامحرم و نااهل سپرده شده است. اگر کار به محرم و اهل سپرده شود، چنین اتفاقی را شاهد نخواهیم بود.

رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی گفت: از طرف جهادگران جهاد دانشگاهی از زحمات دکتر طیبی تشکر می‌کنم و به دکتر دهقانی فیروزآبادی که جوان شایسته و عالِمی است، خیرمقدم می‌گویم. امیدواریم که در دوره جدید که دوران تحول است، این تحول بوجود بیاید و بتوانیم نقش اصلی خود را در جامعه و دانشگاه ایفا کنیم. اولین کاری که باید بکنیم، جایگاه خودمان را در شورای عالی انقلاب فرهنگی بدست بیاوریم. این کرسی برای جهاد دانشگاهی است. همواره به عهدی که با امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری بسته‌ایم، وفاداریم و از مسئولان تقاضا داریم که در بدست آوردن این جایگاه به ما کمک کنند.

دکتر منتظری افزود: با روحیه، همدلی، یکپارچگی کنار هم باشیم و دکتر دهقانی فیروزآبادی نیز با استفاده از نیروهای جهاد دانشگاهی این مسیر را ادامه دهد. در جهاد دانشگاهی نیروی کافی وجود دارد و نیازی نیست که نیرو خارج از جهاد دانشگاهی وارد این نهاد شود. جهاد دانشگاهی مجموعه سالمی است، زیرا چیزی نداشتیم که بخواهیم آلوده شویم. با وجود مشکلات مالی،‌ رویان‌ها و پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها را ساختیم و همانطور که رهبری فرموده‌اند، امروز به یکی از ستوان‌های انقلاب اسلامی تبدیل شده‌ایم. امیدواریم بتوانیم مجموعه‌ای در مسیر خدمت به جامعه و مردم باشیم.  

فضای سالم در جهاد دانشگاهی را مدیون پیشکسوتان این نهاد هستیم

دکتر عبدالحسین شاهوردی، رییس پژوهشگاه رویان به نمایندگی از جهادگران جهاد دانشگاهی گفت: از زحمات صادقانه و جهادگونه دکتر طیبی تشکر می‌کنم و به دکتر دهقانی فیروزآبادی خوشامد می‌گویم. خدا را شاکر هستیم که روزی ما را در جهاد دانشگاهی و در عرصه علم، دانش و فرهنگ قرار داد و با عزیزانی همکار شدیم که همواره، معلم و پیشکسوت ما جهادگران جهاد دانشگاهی بوده‌اند.

رییس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی افزود: اخلاق و گذشت، همت و تلاش جهادگونه، رهبری کارهای بزرگ، مدیریت دقیق، جهادی زندگی کردن و دور بودن از تجملات، صبر و حوصله داشتن در تربیت نیروی انسانی و جوانان دانشجو، میدان دادن به جوانان، الگو بودن در کارها و خط شکنی در بسیاری از امرو که مصداق «ما می‌‎توانیم» است. خوشحالیم که در محضر این عزیزان در جهاد دانشگاهی بوده‌ایم. این پیشکسوتان با رعایت این اصول، ‌همواره الگوی نسل‌های بعد در جهاد دانشگاهی بوده‌اند.

وی تأکید کرد: تقیّد این بزرگان، فضا و کُنام سالمی را در جهاد دانشگاهی ایجاد کرده است و با این منش‌ها، جهاد دانشگاهی که مولود انقلاب اسلامی و انقلاب فرهنگی است، یکی از ساختارهای بکر و اصیل باقی مانده از انقلاب است. رهبر معظم انقلاب جهاد دانشگاهی را مانند گلخانه‌ای دانسته‌اند که گل‌های زیادی را پرورش داده و به گلستانی تبدیل می‌کند. این فضا و کُنام مدیون تمام کسانی است که در جهاد دانشگاهی، مسئولیت برعهده داشتند. جا دارد از زحمات مهندس رحمتی، دکتر منتظری و دکتر طیبی و سایر عزیزان تقدیر و تشکر کنیم و همچنین از مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی (بنیانگذار پژوهشگاه رویان) یادی کنیم.

دکتر عبدالحسین شاهوردی تصریح کرد: در جهاد دانشگاهی همانند کریدوری بین دانشگاه و جامعه، جوانان دانشجو ورود پیدا کرده و با تربیت و آموزش، به عنوان فارغ التحصیلان تأثیرگذار، وارد جامعه شده و نقش‌های مختلفی را عهده‌دار می‌شوند. امیدواریم بتوانیم با وجود سازمان دانشجویان در جهاد دانشگاهی این رسالت بزرگ و تأثیرگذار را ادامه دهیم. جهاد دانشگاهی به عنوان پلی بین جامعه و دانشگاه بوده و به دنبال شناسایی نیازهای جامعه و دادن پاسخ حرفه‌ای با کمک نیروهای متخصص دانشگاهی است و بسیاری از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی همچون پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های رویان، ابن سینا، معتمد و مراکز خدمات تخصصی علم و صنعت، واحد خواجه نصیر و سایر مجموعه‌ها، مصداق این موارد هستند.

وی افزود: در جهاد دانشگاهی احساس می‌کنیم که مصداق کار خوب کردن امروز، کار فرهنگی است که می‌تواند به عنوان یک سرمایه در جامعه به آن اشاره شود و جهاد دانشگاهی همواره سرمایه بزرگی است که هم مسئولین ارشد کشور و هم مردم، به این نهاد اعتماد خاصی دارند.

رییس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی گفت: از تلاش‌های دکتر طیبی که با حضور حداکثری در جهاد دانشگاهی، ‌پیگیری دقیق و مستمر کارهای استراتژیک، ارتباط با ساختارهای دولت و نظام جهت کسب حمایت از کارهای بزرگ جهاد دانشگاهی، گذشت از خود و خانواده به منظور پیشبرد کارهای جهاد دانشگاهی، و روحیه خستگی ناپذیری، این مسئولیت سنگین را به سرانجام رساندند، تشکر کرده و عزت و عاقبت به خیری ایشان را از خداوند مسئلت می‌نماییم. به برادر خوشنام خودمان به ویژه در عرصه علم و فناوری، دکتر دهقانی فیروزآبادی خوشامد می‌گویم. دغدغه همکاران جهاد دانشگاهی با گرایش‌های مختلفی که دارند، همواره جهاد دانشگاهی بوده است. در کنار شما هستیم و مطابق سنت جهاد دانشگاهی - همواره در خطر رهبری و حامی دولت‌ها - امیدواریم این دوره هم از دوره‌های تأثیرگذار جهاد دانشگاهی باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha