• یکشنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1401032215354
  • خبرنگار : 71616

در همایشی مطرح شد

مشکل صنعت خودرو مدیریت‌ها و ساختارهاست/ساختار باید رقابتی شود

مشکل صنعت خودرو مدیریت‌ها و ساختارهاست/ساختار باید رقابتی شود

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن تاکید بر اینکه عمده مشکل صنعت خودرو ما در مدیریت‌ها و ساختارها است؛ خواستار رقابتی شدن این ساختارها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی شد.

به گزارش ایسنا، صبح امروز (یکشنبه) نخستین همایش ظرفیت‌های همکاری‌ شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان و گروه صنعتی ایران‌خودرو در محل ساپکو (شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو) افتتاح شده و نمایشگاه آن با حضور ٣٠ معاونت و شرکت دانش‌پایه تابعه آغاز به کار کرد. این همایش و نمایشگاه به مدت دو روز (٢٢ و ٢٣ خرداد ماه) فعال خواهد بود.

در ابتدای این مراسم، عزت الله اکبری تالارپشتی- رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی-  با بیان اینکه امروز در حوزه‌های مختلف همچون هوافضا، نانو، انرژی هسته‌ای و... قله‌ها فتح می‌شوند اما در صنعت خودرو که چهار چرخ دارد، دارای مشکل هستیم. این مشکل از جانب نیروها و نخبه‌ها نمی‌تواند باشد؛ چرا که حضور نخبه‌ها و دانش در سایر صنایع مورد تایید است، تصریح کرد: در صنعت خودرو با مشکل مواجه هستیم که قابل قبول نیست. مشکل صنعت خودرو در مدیریت‌ها و ساختارها است.

وی ادامه داد: ساختار صنعت بایستی رقابتی شود و مدیران مسئول احساس مسئولیت کنند. اینطور نباشد که دولت با سهم کم در خودروسازی، بیشترین دخالت را داشته باشد. البته که رئیس جمهوری، معاون اول ایشان و وزیر صمت نیز این موضوع را قبول دارند. ما صنعت خودرو را باور داریم و می‌خواهیم که شما هم خود را باور داشته باشید. اینکه در کشور ما این حجم از شرکت‌های دانش‌بنیان  را داریم اما خودروسازان درگیر مسایل حاشیه‌ای باشند، قابل قبول نیست.  صنعت بایستی خود را باور  کند و بدرخشد.

مشکل صنعت خودرو مدیریت‌ها و ساختارهاست/ساختار باید رقابتی شود

این مقام مسئول در مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به نقش پر اهمیت قطعه‌سازان در همه صنایع، گفت: می‌توان اقدامات مشترک بسیاری انجام داد و از ظرفیت‌های ‌عظیم خودروسازی و قطعه‌سازی استفاده کرد. خودروسازان بایستی  قطعه‌سازان را با هر برنامه فعالی که با آن‌ها (خودروسازان) دارند، ارتقاء دهند. اگر قطعه‌سازی قوی داشته باشیم هر چیزی را می‌توان ساخت.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: بایستی از تفکر پوسیده دولتی که مدام در حال توجیه است، فاصله‌ گرفت. بایستی بتوان رضایت مردم را که در حال حاضر ناراضی هستند، کسب کرد.  رضایت ملت، خط قرمز رهبر معظم انقلاب و نمایندگان آن‌ها در مجلس است. بر این اساس باید طرحی نو اجرا و ساختاری نو برپا کرد.

اکبری تالارپشتی در پایان تاکید کرد: بایستی از ظرفیت بخش خصوصی بهره گرفت و خودروسازان از ظرفیت برون‌سپاری‌ها استفاده کنند؛ لذا خواستار این هستیم که از ظرفیت و توان بخش خصوصی استفاده شود و  ظرفیت و طرح‌های نو ایجاد کنید؛ ما نیز در مجلس یاریگر شما خواهیم بود.  

برقی‌سازی خودروها، تولید موتورهای تمام هیبرید و تمام برقی در ایران‌خودرو

در ادامه مراسم افتتاح این همایش، کیانوش پورمجیب-قائم مقام ایران‌خودرو و دبیر نخستین همایش ظرفیت‌های همکاری‌ شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان و گروه صنعتی ایران‌خودرو - ضمن اشاره به اینکه برقی‌سازی، انقلاب صنعتی چهارم، تولید خودروهای برقی، خودروهای متصل، خودروهای خودران، طراحی مگاپلتفرم‌ها و... از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در آینده صنعت خودروی جهان و ایران دنبال می‌شود گفت: هر چه بیشتر پیش می‌رویم، حاکمیت نرم‌افزارها در صنایع بیشتر می‌شود و این نشان می‌دهد که به حضور دانش‌بنیان بیشتر نیاز است.  از همین روی رویکرد صنایع استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌هاست. 

وی اعلام کرد: توسعه موتور سه سیلندر ملی در حال پیگیری است و سال آینده نخستین محصولات ایران‌خودرو مجهز به این موتورها تولید خواهد شد. ایران‌خودرو تولید موتورهای تمام هیبرید و تمام برقی را نیز در برنامه دارد. ضمن اینکه موتورهای میکروهیبرید از سال ۱۴۰۲ در ایران‌خودرو تولید خواهد شد که کاهش مصرف سوخت حداقل۱۰ درصد را به دنبال خواهد داشت.

پورمجیب اظهار کرد: در نخستین‌ همایش ظرفیت‌های همکاری‌ شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان و گروه صنعتی ایران‌خودرو ۲۶۰ نیاز فناورانه گروه صنعتی ایران‌خودرو (٣٠ معاونت و شرکت دانش‌پایه تابعه)  احصا شده و در نمایشگاه بطور کلی عرضه می‌شود.

  تاسیس پارک علم و فناوری خودرو ضروری است

در ادامه این مراسم، علی خیرالدین- معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری - ضمن اشاه به اینکه سهم صنعت خودرو از تولید ناخالص داخلی چهار درصد و سهم آن در ایجاد ارزش افزوده ۲۱ درصد است گفت: صنعت خودروسازی توانسته است اشتغال مستقیم ۱۱۰ هزار نفری و همچنین اشتغال بیش از ٥٠٠ هزار نفری را در سایر صنایع مرتبط ایجاد کند. 

وی اعلام کرد: در حال حاضر ۴۹ پارک علم و فناوری، ۱۲ پردیس علم و فناوری، ۲۴۶ مرکز رشد، بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ واحد فناور و همچنین ۶٧٠٠ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود داد اما وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ پارک علم و فناوری ندارد؛ لذا پیشنهاد ما این است که  نخستین پارک علم و فناوری تخصصی خودرو را در کشور ایجاد کنیم.

معاون وزیر علوم ضمن اشاره به اینکه قطب فناوری و نوآوری در صنعت خودرو نداریم، تاکید کرد: راهبرد معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، حمایت از ایجاد قطب‌های فناوری و نوآوری در کشور است. خودروسازان جهان بطور متوسط بالغ بر شش درصد از فروش خود را به تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهند اما خودروسازان در این زمینه فعال نیستند. 

همکاری‌ها بایستی خروجی ملموس به شکل سوددهی داشته باشد

همچنین مهدی خطیبی- مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو - اظهار کرد: با توجه به نقش مهم دانش‌بنیان‌ها و کارآفرینان در مسیر توسعه و پیشرفت، ما نیز برای توسعه نیازمند بهره‌وری و کارایی هستیم. در گروه صنعتی ایران‌خودرو برای دستیابی به اهداف به دنبال بهره‌گیری و اخذ کمک از نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان هستیمو این همکاری بایستی منجر به خروجی ملموس شود؛ به‌گونه‌ای که در ترازهای مالی نیز سوددهی مشخص باشد.

وی افزود: بررسی کشورهای توسعه یافته و نتیجه مطالعات آن‌ها نشان می‌دهد در این کشورها انباشت فناوری بومی شده و به طرز چشمگیری نسبت به سایر کشورها بالاتر است. 

این مدیر خودروساز تحقق اهدافی همچون تولید ۱.۵ میلیون دستگاه خودروی سواری در سال ۱۴۰۳، یکی از خودروسازان برتر رده ۲ جهان ظرف پنج سال آینده و تبدیل شدن به یکی از خودروسازان مطرح جهان طی ۱۰ سال آینده و نظایر آن را از جمله اهداف ایران‌خودرو طی سال‌های آینده برشمرد و گفت: بنابراین هرچند درهای ایران خودرو بر روی شرکت‌های دانش‌بنیان باز خواهد بود اما نتیجه همکاری بایستی در سود و زیان شرکت مشخص باشد؛ لذا مرکز تکنوسنتر (مدیریت توسعه محصول و فناوری در زنجیره ارزش) در این شرکت راه‌اندازی شده است. قرار گرفتن در زنجیره جهانی یکی از خودروسازان مطرح، توسعه صادرات، کاهش قیمت تمام شده و بهبود کیفیت تولید محصولات، جز با اجرایی دیده شدن کار در تکنوسنتر میسر نمی‌شود.

خطیبی تاکید ‌کرد: این گروه صنعتی آمادگی دارد که جایی در زیرمجموعه‌های خود در غرب کشور را به پارک تخصصی علم و فناوری خودرو اختصاص دهد. اهداف مهمی در این گروه خودروسازی ترسیم شده که با کمک شرکت‌های دانش بنیان به آن دست خواهیم یافت. 

مدیرعامل ایران خودرو تصریح کرد: باید بتوانیم در سال ۱۴۰۲ گزارش خوب و قانع کننده‌ای  از افزایش سهم نسبی شرکت‌های دانش بنیان در تولید ایران‌خودرو داشته باشیم.  در این راستا از تشکیل پارک علم و فناوری خودرو و به کارگیری دانشجویان و استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها استقبال خواهیم کرد. 

وی ضمن اشاره به همکاری‌های شکل گرفته با ساپکو و زنجیره تامین که منجر به رخداد اتفاق کم نظیری در تولید ایران‌خودرو شده است گفت: از ابتدای خرداد طی سه مرحله پروژه ١٠٠ درصد تولید تجاری و سواری این شرکت به صورت کامل اجرایی شده است. در حال حاضر تولید روزانه ایران‌خودرو به بیش از ۲۵۰۰ دستگاه رسیده و هدف‌گذاری تولید ۲۹۰۰ دستگاه در روز ترسیم شده است. 

خطیبی در پایان خاطرنشان کرد: گزارش شرکت بازرسی کیفی استاندارد ایران (ISQI) نشان می دهد در شاخص‌های کیفی همه محصولات پیشرفت داشته‌ است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha