• سه‌شنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1401032416677
  • خبرنگار : 71489

وحیدی: نمایندگان مجلس پشت دولت را خالی نکرده‌اند

وحیدی: نمایندگان مجلس پشت دولت را خالی نکرده‌اند

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که نمایندگان پشت دولت را خالی نکرده‌اند، گفت: امروز امید مردم به دولت آقای رئیسی است و نباید بگذاریم این امید به ناامیدی تبدیل شوند.

به گزارش ایسنا، محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس در سوال از وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص ضعف عملکرد در کنترل قیمت کالاها و عدم توانایی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهره‌برداران معدن اظهار کرد: همه صاحبنظران برای حل مشکلات کشور به صحنه عملیات آمده‌اند تا مشکلات اصلی برطرف شود.

وی با بیان این‌که کمک به آقای رئیسی حتما کمک به آینده کشور است و هیچ شکی در این موضوع وجود ندارد، اظهار کرد: نظارت بر عملکرد دولت نیز اگر برای رفع ضعف در حوزه عملکردی دولت باشد حتما مورد تایید است و قصد ما برطرف کردن ضعف‌ها و کمک به ایجاد یک نظام شایستگی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که امروز امید مردم به دولت آقای رئیسی است و نباید بگذاریم این امید در این دوران حساس به ناامیدی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: برای آنکه نگذاریم امید مردم به ناامیدی تبدیل شود باید کاری اساسی انجام دهیم و مجلس شورای اسلامی نقش نظارتی دارد.

وحیدی با اشاره به پرسش ۳۷ نفر از نماینده‌های مجلس شورای اسلامی از وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: سوال امروز از وزیر صنعت، معدن و تجارت یک سوال چند بعدی است چرا که این وزارتخانه نیز یک وزارتخانه چند بعدی است و در این وزارتخانه با دستگاه مهمی مواجه هستیم که مدیریت حوزه‌های صنایع، معادن و بازرگانی را برعهده دارد.

نماینده مردم بجنورد درباره افزایش قیمت‌ها و مطالبه نمایندگان از وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه گفت: نرخ ارز تغییر می‌کند و حتما نیز اثری روانی در افزایش قیمت‌ها دارد اما موضوعات دیگری نیز در این افزایش قیمت دخیل هستند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت صنعت خودرو ادامه داد: در حوزه خودروسازی که یک صنعت رانتی ایجاد کرده‌ایم هنوز نتوانسته‌ایم که رضایت مردم را جلب کنیم؛ اگر فضای رقابتی در این حوزه ایجاد نکنیم هنوز در نقطه نخست ایستاده‌ایم.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: امروز بعد از ۵۰ سال از آغاز خودروسازی در کشور هنوز در نقطه اول هستیم و از میزان بالای مرگ‌ومیر تصادفات در جاده‌ها صحبت می‌کنیم که براساس آمار ارائه شده توسط نهادهای ذیربط ۳۰ درصد از میزان این مرگ‌ومیرها به دلیل کیفیت وسائل نقلیه بوده است.

وی با تاکید بر لزوم تغییر رویکرد در حوزه صنعت، معدن و تجارت گفت: دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت صمت، سازمان استاندارد و دستگاه محیط زیست وظیفه داشتند که ما را به جایی برسانند که امروز مشکلات محیط زیستی در حوزه خودرو کمتر باشد و هم استانداردهای ما در این حوزه افزایش یابد که وقتی وسیله نقلیه نو به مردم تحویل داده می‌شود در جاده لاستیک آن نترکد و یا این‌که ترمزش قفل نشود.

وحیدی با انتقاد از عدم توانمندی صنعت خودرو برای تامین نیاز بازار گفت: حداقل تقاضای بازار خودرو در کشور سالانه ۱.۵ میلیون خودرو است اما صنعت خودروسازی توانایی رفع آن را ندارد. همچنین امروز در زنجیره تولید خودرو شاهد چسبندگی میان دانش بنیان‌ها و این حوزه نیستیم و نتیجه این شرایط نیز افزایش قیمت خودرو و مهاجرت بسیاری از دانشمندان این صنعت به خارج از کشور شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت:‌ اگر قرار است هزینه‌های کشور صرف ایجاد کنترل دقیق حوزه تولید شود باید بگوییم که در حوزه‌های خودروسازی و لوازم خانگی شرایط اینگونه نیست. خواهش من از آقای وزیر این است که از گمرک بپرسند که ثبت سفارش‌کنندگان برخی قطعات چه کسانی هستند؟ بسیاری از این ثبت‌ سفارش‌ها مستقیما توسط واحدهای صنعتی که خودشان باید تولید کننده باشند انجام شده است.

به گزارش ایسنا، وحیدی در ادامه اظهارات خود با اشاره به پاسخ‌های وزیر صنعت در جلسه امروز به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ کسی از تلاشی که در حوزه صنعت، معدن و تجارت درحال انجام است، خبر ندارد اما پاسخگویی به مطالبات میدان و مردم مساله‌ی دیگری است. وقتی ما برای چهار قلم کالا قیمت جدید اعلام می‌کنیم اما بیش از ۷۰۰ قلم کالا افزایش تورم بسیار شدید پیدا می‌کند، اینجا باید وزارتخانه‌ای مانند صمت پاسخگو باشد و نمی‌توان گفت که نقش وزیر صنعت، معدن و تجارت در این خصوص کمرنگ است.

وی با بیان این‌که ما به دنبال حل مشکلات اساسی کشور هستیم، خاطرنشان کرد: آقای وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه رای اعتماد اولویت‌های خود را مطرح کردند اما آیا تا به امروز براساس همان اولویت‌ها عمل کرده‌اند؟

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که همراهی دولت به معنای مطرح نشدن موضوعات مهم در مجلس شورای اسلامی نیست، ادامه داد: اتفاقا مجلس شورای اسلامی باید فرصت بدهد تا وزرا بیایند و نقاط ضعف و قوت خود را بازنگری کنند و به سمت برطرف کردن نقاط ضعف خود بروند.

وی با اشاره به وضعیت کشور در حوزه معدن اظهار کرد: کشور ما قریب به ۷۰ نوع مواد معدنی دارد و ۵۸ میلیارد تن ظرفیت ذخیره قطعی دارد و در تنوع معدنی در دنیا دارای رتبه دهم است آیا در این شرایط استخراج و بهره‌برداری از معادن ما باید اینگونه باشد؟

وحیدی ادامه داد: در حوزه معادن ایجاد یک شغل موجب ایجاد ۱۷ شغل در زنجیره تولید می‌شود اما الان چنین اتفاقی نمی‌افتد؛ امروز با وجود معادن بسیاری که داریم شرایط به صورت دیگری است مثلا یکی از معادن استراتژیکی که پهنای آن در هفت استان ثبت شده است معدن بوکسیت است که این معدن ماده اولیه تولید آلومینا در کشور است. اما ما در حوزه حاکمیتی هنوز نتوانسته‌ایم مشکلات این معدن را رفع کنیم. این در حالی است که صنعت ما برای رفع مشکل بوکسیت در حال واردات مواد اولیه از ترکیه است که این برای ما نقطه خوشحالی نیست.

وی اظهار کرد: آقای وزیر در پاسخ‌های امروز خود در جلسه به موضوع سبد تلفیقی در بازار اشاره کردند؛ اگر می‌خواهید سبد تلفیقی را در حوزه خودرو ایجاد کنید باید واردات نیز در کنار تولید وجود داشته باشد تا بتوان بازار را به یک نقطه اطمینان رساند؛ با توجه به قیمت ارز، امروز قیمت خودروهای تولیدی در داخل بسیار بالاست و مردم ما با قیمت‌های بالایی سوار خودروهایی با کیفیت پایین می‌شوند؛ آیا حداقل می‌توانیم در این زمینه یک استراتژی داشته باشیم و آن را به یک شیوه‌نامه تبدیل کنیم یا باید همچنان منتظر بمانیم.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگانی که خود مدافع دولت هستند پشت دولت را خالی نکرده‌اند بلکه به دنبال آن هستیم که به دولت کمک کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۳-۲۴ ۱۰:۰۴

وکیل الدوله.

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۲۴ ۱۲:۰۲

از برنامه های کمیسیون آموزش مجلس این باشد که در دانشگاه آزاد مقطع کارشناسی ارشدش مانند مقطع کاردانی اش بدون کنکور باشد