• سه‌شنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۴
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1401032417138
  • خبرنگار : 30165

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در افتتاحیه "مرکز تحقیقات ثریا" تاکید کرد

لزوم وجود نگاه انبساطی و سخاوتمندانه در توسعه فضای علمی تحقیقاتی

لزوم وجود نگاه انبساطی و سخاوتمندانه در توسعه فضای علمی تحقیقاتی

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراسم افتتاحیه "مرکز تحقیقات ثریا"ی بسیج دانشجویی این دانشگاه گفت: نقشه راه و مدون این مرکز مشخص است. گسترش و تکثیر نهادهای علمی و پژوهشی باعث توسعه می‌شود و درخصوص توسعه فضای نهادهای علمی تحقیقاتی باید نگاه انبساطی و سخاوتمندانه داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، دکتر زالی در مراسم افتتاحیه "مرکز تحقیقات ثریا"ی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که در محل پردیس دانشگاه برگزار شد، ضمن ابراز خوشنودی از راه‌اندازی مرکز تحقیقات ثریا در دانشگاه در اولین فصل سال ۱۴۰۱ که توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی و تولید ملی نامگذاری شده است، ابراز امیدواری کرد که به همت دانشجویان پرتلاش بسیجی دانشگاه شاهد تحقق منویات مقام معظم رهبری در بحث گسترش شرکت‌های دانش بنیان و دستاوردهای سترگ این مرکز تحقیقات باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به روند شکل‌گیری این مرکز، گفت: وقتی دانشجویان ایده اولیه تاسیس این مرکز را مطرح کردند، شرایط کرونایی بر کشور حاکم بود و بسیاری از فعالیت‌های دانشجویی محدود شده بود. در آن زمان این طرح، یک حرکت همه‌جانبه و پرنشاط عجیب به نظر می‌آمد، اما این ایده با توجه به نگاه عمیق راهبردی دانشجویان بسیار مورداستقبال من واقع شد و خوشحالم که امروز شاهد به ثمر نشستن این مرکز تحقیقات هستیم.

وی با توجه به سه محور فعالیت این مرکز تحقیقات گفت: نقشه راه و مدون این مرکز مشخص است. گسترش و تکثیر نهادهای علمی و پژوهشی باعث توسعه می‌شود و درخصوص توسعه فضای نهادهای علمی تحقیقاتی باید نگاه انبساطی و سخاوتمندانه داشته باشیم.

دکتر زالی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در فضای تحقیقات دانشجویی، نشاط و طراوت و نوآوری و نوگرایی و خلاقیت و ابداع و ابتکار موج می‌زند. ذهن سیال، قدرت همراه با جسارت، نگاه واکاوی و نقادانه دانشجو موجب می‌شود که ظرفیت‌های تحقیقاتی دانشجویی بتواند در مرزهای دانش حرکت مناسبی داشته باشد.

وی گفت: بدون شک این مرکز تحقیقات پرانرژی و متراکم و با اندیشه‌ورزی سیال و پر تحرک خواهد بود که البته در تمام جریان‌های دانشجویی این موضوع را می‌بینیم و برون‌دادهای این مرکز تحقیقات بسیار فراوان‌تر خواهد بود.

دکتر زالی تاکید کرد: مرکز تحقیقات ثریا باید مساله‌محور باشد و نگاه علاج‌جویانه برای حل مشکلات داشته باشد و به سمت کاربردی بودن گام برداشته و محصول‌محور و فناورانه باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به وجاهت بالای بسیج دانشجویی، خاطر نشان کرد: این وجاهت، فرصت خوبی برای شماست تا بتوانید با سایر نهادها و سازمان‌ها در حوزه سیاست‌گذاری همکاری کنید.

وی با اشاره به پایین بودن شاخص نوآوری کشور، توصیه کرد: در حوزه‌ها و قلمروهای نوین حرکت کنید. انتظار ما از جوانان پرتلاش و پرانگیزه بسیج دانشجویی در کسوت مرکز تحقیقات ثریا این است که کار بزرگ جهادی انجام دهند و در این راستا حرکت کنند و اثربخش باشند.

دکتر زالی ضمن تقدیر از تمامی دست اندرکاران راه اندازی این مرکز ابراز امیدواری کرد که این مرکز تحقیقات امسال بتواند با پیشبرد اهداف متعالی تجلی این تفکر جهادی باشد.

علوم پزشکی شهید بهشتی؛ تنها دانشگاهی که برنامه یک‌ساله مجازی تربیت پژوهشگر دارد

در ادامه مراسم دکتر زرقی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به حمایت هیئت رییسه دانشگاه از این مرکز تحقیقات به تبیین روند پیشرفت حوزه پژوهش و فعالیت‌های پژوهشی این دانشگاه پرداخت.

وی راه پیشرفت کشور را دستیابی به دانش و فناوری عنوان کرد و به برگزاری ۲۰۰۰ کارگاه توانمندسازی پژوهشی برای اعضای هیئت علمی این دانشگاه اشاره کرد.

دکتر زرقی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی را تنها دانشگاهی برشمرد که برنامه یک‌ساله مجازی تربیت پژوهشگر دارد و افزود: امروز این دانشگاه دارای ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان است و برای تعداد بسیاری از فارغ‌التحصیلان جوان اشتغال ایجاد کرده است و امیدواریم بتوانیم در راستای تحقق شعار امسال مقام معظم رهبری گام‌های مؤثری برداریم.

وی با بیان این‌که با حمایت معاونت پشتیبانی دانشگاه بستر مناسبی برای فعالیت فناوران در دانشگاه ایجاد شده است، گفت: پژوهش‌ها باید در جامعه به صورت کاربردی و محصول‌محور باشند و منجر به رفع مشکلات جامعه و دغدغه‌های مردم شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: مرکز تحقیقات ثریا  باید ضمن تعیین ماموریت و نقشه راه در راستای تحقق این ماموریت گام بردارد و سعی کند که راهکارهای مناسبی برای رفع چالش‌ها و مشکلات موجود ارائه دهد.

وی در پایان سخنان خود ضمن تقدیر از تمامی دست اندرکاران راه‌اندازی این مرکز تحقیقات اظهار امیدواری کرد: این مرکز گامی در راستای رفع مشکلات و دغدغه‌های مردم بردارد.

مرکز تحقیقاتی "ثریا"ی بسیج دانشجویی به نظام سلامت کمک می‌کند

دکتر اقبالی، معاون تحقیقات و فناوری سازمان بسیج دانشجویی کشور نیز در این مراسم با اشاره به فعالیت‌های چشم‌گیر بسیج دانشجویی در عرصه‌های علمی، گفت: رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که بسیج در حوزه علمی باید فراتر از سایرین باشد و باید آفاق شناخته نشده علم را کشف کند.

وی افزود: مراکز تحقیقات بسیج دانشجویی سال‌هاست که کار و فعالیت خود را در استان‌ها و دانشگاه‌های مختلف شروع کردند و دستاوردهای بسیاری نیز داشته‌اند.

دکتر اقبالی بسیج دانشجویی را مولود دو نهاد علم و مقاومت برشمرد و ادامه داد: بسیج دانشجویی با ورود به عرصه تخصصی گام جدیدی را شروع کرده است و مراکز تحقیقاتی گام دوم بسیج دانشجویی در این راستا است.

وی با اشاره به دستاوردهای مراکز تحقیقاتی بسیج دانشجویی گفت: وقتی روحیه بسیجی وارد عرصه علمی و تخصصی و حل مساله می‌شود، دستاوردهای چشمگیری دارد.

به گفته وی بسیج دانشجویی بسترسازی مناسبی برای رشد سرمایه انسانی کشور ایجاد می‌کند و مراکز تحقیقاتی بسیج دانشجویی علاوه بر این که مرزهای اثرگذاری و نقش آفرینی را جلو می‌برند، فرصتی برای تربیت حرفه‌ای و تخصصی نیروی انسانی هستند که در مواجهه با مساله رخ می‌دهد.

وی افزود: این مرکز تحقیقاتی بسیج دانشجویی در واقع بازوی دانشگاه است و به نظام سلامت کمک می کند و مابین دانشگاه و عرصه اجرا و عمل و تصمیم گیری با رویکرد مساله محور قرار می‌گیرند و سعی می‌کنند دانش‌های مختلف را تجربه کنند تا بتوانند تصمیم بگیرند.

دکتر اقبال در پایان اظهار امیدواری کرد که این مرکز بتواند مسائل بزرگ را حل کند و با حمایت دانشگاه و همت دانشجویان افق‌های بلند را محقق کنند.

شوری زاده، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این مراسم ضمن تقدیر از تمامی دست اندرکاران راه‌اندازی این مرکز تحقیقات، فلسفه وجودی این مرکز را لبیک گفتن به ندای مقام معظم رهبری درخصوص اهمیت تحقیق و فراتر رفتن از مرزهای دانش برشمرد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص یادآور شد که باید از دانش و فناوری برای رسیدن به مرزهای دانش و رفع مسائل و مشکلات روز کشور کمک بگیریم و اظهار امیدواری کرد که دستاوردهای مرکز تحقیقات ثریا در راستای رفع مشکلات روزمره سلامت مردم مثمرثمر باشد.

دکتر دهقان، مسئول مرکز تحقیقات ثریا نیز ضمن بیان سخنانی به تبیین اهدف و ماموریت‌های این مرکز پرداخت و عنوان کرد: فراگیر شدن پژوهش در بین دانشجویان دانشگاه، پژوهش در حیطه مسائل ناظر بر نیاز کشور و تحقیقات مساله‌محور محورهای مهم  فعالیت مرکز تحقیقات ثریا هستند.

دهقان با تاکید بر مساله محور بودن این مرکز تحقیقات، به برخی از مسائل روز نظام سلامت و جامعه اشاره کرد و گفت: این مرکز تحقیقات می‌تواند به مسائل روز نظام سلامت و جامعه ورود کند.

وی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد که مرکز تحقیقات ثریا با رویکرد حل مسئله در راستای رفع مشکلات و دغدغه‌های مردم گام بردارد.

به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، در پایان این مراسم مرکز تحقیقات بسیج دانشجویی ثریا با حضور دکتر زالی و سایر مسئولان رسما افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha