• چهارشنبه / ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۷:۲۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401032517385
  • خبرنگار : 50355

جای خالی سمن‌های محیط زیستی در درگز

جای خالی سمن‌های محیط زیستی در درگز

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره حفاظت محیط زیست درگز گفت: سمن‌های محیط زیستی در هر حوزه‌ای و از جمله محیط زیست به عنوان کاتالیزور و بازو بوده و نقش مهمی در فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آموزش دارد اما در حال حاضر در شهرستان درگز سمن فعال در حوزه محیط زیست نداریم.

مدثر تیموری در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: بخش مهمی از فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی‌ها در هر حوزه‌ای از جمله محیط زیست بر عهده سمن‌هاست و این نهادها با تاثیرگذاری که دارند، می‌توانند نقش مهمی در فرهنگ‌سازی در حوزه مسائل مرتبط با محیط زیست داشته باشند.

وی اظهار کرد: یکی از کمبودهایی که در حال حاضر در شهرستان درگز و در حوزه محیط زیست اجتماعی با آن مواجه هستیم، نبود سازمان‌های مردم‌نهاد و سمن‌های فعال در حوزه محیط زیست است.

تیموری ادامه داد: ممکن است در بعضی از موضوعات مسائل و مشکلاتی باشد که از دید ما پنهان بوده و یا به آن حواسمان نباشد. این مواقع سمن‌ها می‌توانند به عنوان راهنما و راهگشا در کنار گروه‌های هدف قرار گیرند. مجموعه محیط زیست نیز از این قاعده مستثنی نیست. به عنوان مثال این گروه‌ها می‌توانند در گزارش تخلفات محیط ‌زیستی که ممکن است از چشم ما دور بماند، بسیار موثر عمل کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست درگز در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون در این زمینه در شهرستان درگز سمنی به ثبت نرسیده، گفت: شاید یکی از دلایل این موضوع این است که مطالبه‌ای مطرح نشده و یا در این زمینه آموزش‌های لازم داده نشده است. همچنین ممکن است طولانی بودن فرایند ثبت و ساز و کار قانونی انگیزه علاقمندان را کم کند؛ در واقع متقاضیان وقتی وارد فضای ثبت سمن شده و برای ثبت نام اقدام می‌کنند، طولانی بودن فرایند ثبت مقداری آن‌ها را بی‌انگیزه خواهد کرد.

وی افزود: طی یکی ۲ ماه گذشته در این زمینه اقداماتی در شهرستان انجام شده و دوستداران محیط زیست در تلاش هستند که یک سمن محیط زیستی را به ثبت برسانند اما تا زمان به نتیجه رسیدن کار این خلا همچنان در شهرستان وجود دارد.

تیموری تصریح کرد: سعی و تلاش نیروهای محیط زیست و به خصوص محیط‌بانان بر کسی پوشیده نیست. تمام تلاش ما و همکارانمان این است که محیط زیست را آنگونه که شایسته است، حفظ کنیم اما قطعا برای نیل به این هدف مهم سازمان محیط زیست به تنهایی نمی‌تواند کار را انجام دهد و در زمینه فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آموزش از جمله آموزش جوامع محلی قطعا به حمایت‌ها و کمک‌های سمن‌ها نیاز داریم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست درگز تاکید کرد: قطعا اگر سازمان‌ مردم‌نهاد و سمن فعال در حوزه محیط زیست در شهرستان شکل بگیرد، از آن حمایت خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: امیداریم هر چه سریع‌تر این اتفاق خوب بیفتد و بتوانیم در کنار هم و با تعامل بیشتر به ایده‌آل‌های محیط زیستی نزدیک شویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha