• چهارشنبه / ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401032517701
  • خبرنگار : 50046

مهارت توجه به عقاید دیگران را به فرزندانمان بیاموزیم

مهارت توجه به عقاید دیگران را به فرزندانمان بیاموزیم

ایسنا/خراسان شمالی مدیرگروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد علوم پزشکی خراسان شمالی بر اهمیت و ضرورت آموزش مهارت‌های فرزندپروری توسط والدین، تاکید کرد.

زهرا یوسف نژاد در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: برای رشد کودکان، ما به یک نظام انضباطی نیاز داریم که بتوانیم قاطعانه به کار ببریم، با این کار به فرزندانمان می‌آموزیم مسئولیت رفتارهای خود و پیامد آن‌ها را بپذیند، به نیازها و عقاید دیگران توجه کنند و یاد بگیرند رفتارها و هیجان های خودشان را کنترل کنند.

وی تصریح کرد: اگر رفتار و واکنش‌های ما قابل پیش‌بینی و با ثبات باشد کودکان تکلیف خود را بهتر متوجه می‌شوند و راحت‌تر با انتظارها و محدودیت‌های ما کنار می‌آیند، انضباط قاطع یعنی وقتی کودک رفتار نادرستی انجام می دهد مصمم رفتار کنیم، ثبات عمل داشته باشیم، به سرعت در برابر رفتارش پاسخ نشان بدهیم و به او بیاموزیم بهتر رفتار کند.

یوسف نژاد افزود: پیش از اینکه روش قاطعانه انضباط موثر واقع شود، باید محیطی امن و خوشایند را برای رشد و شکوفایی کودک فراهم کنیم، مکانی دور از خطر و همراه با رسیدگی و نظارت ما، یعنی اینکه بدانیم او کجاست، چه می‌کند و در کنار چه کسی است. در عین حال این محیط باید برای کودک جالب و آموزنده هم باشد و به تعامل او برای ارتباط با دیگران پاسخ مناسب بدهد.

مدیرگروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: اگر انتظار ما از فرزندمان غیر واقع‌بینانه یا زیادتر از توان او باشد او را در معرض آسیب و آزار قرار می‌دهیم و اگر انتظار ناچیزی داشته باشیم در واقع از او غفلت می‌کنیم.

وی عنوان کرد: اگر از خودمان توقع کامل و بی‌نقص بودن داشته باشیم به سرعت خسته و ناامید می‌شویم و احساس بی کفایتی و ناکامی به ما اجازه نمی‌دهد مهارت‌های درست فرزند پروری را به کار ببریم، مدیریت رفتار های کودکان روندی طولانی و فراگیر است که به صبر و تحمل،خوش خلقی، اشتیاق و خلاقیت نیاز دارد و این امر وقتی ممکن می‌شود که به سلامت خود رسیدگی کنیم و از منابعی که در دسترس داریم بیشترین بهره را بگیریم.

یوسف‌نژاد تصریح کرد: در همین راستا مراکز جامع سلامت شهری زیر مجموعه دانشگاه و تحت نظارت معاونت بهداشتی، آموزش فرزند پروری ویژه والدینی که فرزند ۲ تا ۱۲ سال، همچنین فرزندان ۱۲تا ۱۷ سال دارند را به صورت رایگان توسط روانشناسان مجرب به صورت انفرادی و گروهی برگزار می‌کند، بنابراین والدین برای دریافت این آموزش‌ها، بهتر است به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی محل زندگی خود مراجعه و این دوره‌ها را بگذرانند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha