• پنجشنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۹:۲۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401032618722
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

وزیر میراث:

صنایع دستی بدون اصفهان شناسنامه ندارد

صنایع دستی بدون اصفهان شناسنامه ندارد

ایسنا/اصفهان وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه بدنه اصفهان دین، ایمان و اخلاق است، گفت: دین در مردم اصفهان ریشه دارد. آدم خجالت می‌کشد این مردم سر عادی‌ترین مسائل خود مانده‌اند.

عزت الله ضرغامی امروز (پنجشنبه، ۲۶ خردادماه) در جریان بیست و پنجمین سفر استانی رئیس جمهور به اصفهان در نشست مدیران و صاحب‌نظران شهرستان اصفهان در اتاق بازرگانی، اظهار کرد: این جلسه سوم من است که در مقام وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به اصفهان می‌آیم. در کشور استان‌هایی وجود دارد که مهم هستند و هنوز نرفته‌ام، اما سه بار به اصفهان آمدم و بازهم می‌آیم.

وی با بیان اینکه تاکنون نزدیک به ۱۷۰ ملاقات حضوری با نمایندگان داشته است، گفت: دیشب جلسه مهمی با بزرگان صنایع دستی در محل هتل لاله داشتیم. در پایان آن جلسه گفتم مسئولان نباید سخنرانی کنند، بلکه باید گوش کرده، استفاده و عمل کنند.

 وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر صنایع دستی، تصریح کرد: صنایع دستی پیشران است، صنایع دستی اقتصاد هویت‌بنیان و نقطه قوت ما است.

ضرغامی افزود: صنایع دستی اصفهان بسیار مهم است، اما بدون اصفهان هیچ شناسنامه‌ای ندارد. برای این معضل خیلی کار داریم و خیلی کارها روی زمین مانده است. اولا مدیریت جهادی بدون اجتهاد مدیریتی ارزش ندارد. اجتهاد مدیریتی پیش نیاز جهاد مدیریت جهادی است و مدیر باید فهم درست در محل داشته باشد و همانجا تصمیم بگیرد.

وی با اشاره به متوقف شدن مجتمع صفه، گفت: تله کابین قرار است ساخته شود که متوقف شده و من امروز همانجا تصمیم گرفتم و ابلاغ کردم. کار باید انجام شود، من امروز برداشت جدیدی نسبت به شهرک‌های اطراف اصفهان پیدا کردم، به خصوص با دیدن حصه و بهارستان. باید پدیده شهرک‌ها را دوباره بازخوانی کرد. باید قبل از شهرک زدن امکانات آن را فراهم کرد، درغیر این صورت بمب ساعتی است. عده‌ای را آنجا اکان می‌دهیم، اما از اولین شرایط محروم هستند.

 وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه باور کنید کارها پیچیده نیست، گفت: ما میراث فرهنگی هستیم و به مردم ظلم می‌کنیم. برای مثال طرف خانه‌اش کلنگی است می‌خواهد بسازد  اما ته کوچه خانه شاعر محترمی بوده و میراث اعلام می‌کند که شما در این فاصله حق ندارید دیگر بسازید. قوانین درست است، اما تکلیف این آدمی که متضرر می‌شود چیست؟ تملک بلای جان مردم شده است و باید فکری برای آن کرد.

وی توضیح داد: به کلاردشت رفته بودم و دیدم از سال ۴۲ وسط کشاورزی کشاورزان تپه تاریخی را ثبت کردیم، اما دیگر کسی را آنجا راه نمی‌دهیم. پدیده تملک بلای جان مردم شده است. یک‌جایی را بنای تاریخی اعلام می‌کنیم که حریم دارد، یعنی مردم بدبخت می‌شوند.

ضرغامی اضافه کرد: در کلاردشت به کشاورزان گفتیم چه کنیم؟ خودشان گفتند معادل همین به ما زمین دوکیلومتر آن طرف‌تر بدهید. من هم گفتم راست می‌گویید. به آنها گفتم چشم پیگیری می‌کنم و وقتی به آقای رئیسی گفتم به من گفتند بهترین تصمیم است و به وزیر کشاورزی اعلام کردند که هرجا دیدید مردم مشکل دارند، زمین معوض بدهید.

وی گفت: بعد یک روزنامه اصلاح طلب تیتر زد که ضرغامی مثل احمدی نژاد زمین توزیع می‌کند. بله زمین توزیع می‌کنیم. یا اینکه دوهفته قبل بروجن بودم و امیدوارم اصفهان و چهارمحال متحد باشند، مشکل آب حل شود. همه ما یکی هستیم و یک ید واحد. نباید این مشکلات برای ما مشکلات تاریخی ایجاد کند، اینجا می آییم مشکل دارند و آنجا می رویم مشکل دارند. دوهفته قبل بروجن بودم دیدم گردشگری کشاورزی فراهم است و همین را به مردم آنجا گفتم، ولی گفتند جهادکشاورزی اجازه نمی‌دهد.

 وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خطاب به مدیران توصیه کرد: مسائلی که درباره آب گفتید، کلی و درست است و باید اعتبار گذاشته شده و حل شود، اما بسیاری موارد در محل حل  می‌شود. اما توصیه من به شما فعالان اقتصادی این است که باید موانع از پیش پای شما برداشته شود. باید اجتهاد مدیریتی داشته باشیم و دعوا را حل کنیم. مجتمع سلامت را دیدم و برای من مهم بود که گردشگری سلامت چه شده است؟ آن چیزی که دیدم خوب بود.

به گفته ضرغامی آدم‌های بزرگ در این کشور هستند و ما باید در سیستم اقتصادی آدم‌هایی تربیت کنیم که به درد مملکت بخورند. 

وی گفت: شهرک حصه که با اوقاف مشکل دارد و تکلیف آن با اوقاف مشخص نمی‌شود و مشکلات و آسیب‌های اجتماعی زیادی دارد. من پیگیری کردم مدیرکل اوقاف به من گفت من هم مشکل را برطرف کردم. نهایتش این است به اوقاف زمین معوض بدهید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha